-
Till alla er som klagar över dom som skaffar barn när man är "ung".. För er vill jag bara berätta, att när våra barn är stora nog att klara sig sjävla, kommer vi att gå ut och roa oss, och vara i våra bästa år, fortfarande se fräscha ut, medans ni, kommer sitta med spädbarn som skriker och håller er vakna om natten.. VI kommer ha barnbiten klar, ha karriärer vi kan ägna all tid åt, medans NI fått ...ta ett avbrott från "karriären", typ donken (som man inte bygger upp mellan åldern 19-25). Och när ni slutligen har såpass stora barn att de kan klara sig själva, så kommer ni se FÖRJÄVLIGA ut, förmodligen gå med käpp eller sitta i rullator, och er största lycka i livet kommer att vara när ni ena dagen inte har lika ont i kroppen som ni hade dagen innan. UNGA mammor är så jävla grymma, bara så ni vet!
-
Svar på tråden Unga mammor är inte dåligare än äldre mammor
-
Pillar skrev 2013-03-16 10:21:45 följande:jag tror och var och en kan avgöra själv om man är en bra mamma eller inte !
Det tror däremot inte jag. Eller snarare, jag VET att det inte är så. -
Tycker att du låter lite fördomsfull gentemot "medelålders" mammor.3 barns mamma84 skrev 2013-03-14 20:21:16 följande:Till alla er som klagar över dom som skaffar barn när man är "ung".. För er vill jag bara berätta, att när våra barn är stora nog att klara sig sjävla, kommer vi att gå ut och roa oss, och vara i våra bästa år, fortfarande se fräscha ut, medans ni, kommer sitta med spädbarn som skriker och håller er vakna om natten.. VI kommer ha barnbiten klar, ha karriärer vi kan ägna all tid åt, medans NI fått ...ta ett avbrott från "karriären", typ donken (som man inte bygger upp mellan åldern 19-25). Och när ni slutligen har såpass stora barn att de kan klara sig själva, så kommer ni se FÖRJÄVLIGA ut, förmodligen gå med käpp eller sitta i rullator, och er största lycka i livet kommer att vara när ni ena dagen inte har lika ont i kroppen som ni hade dagen innan. UNGA mammor är så jävla grymma, bara så ni vet!
-
Alltså vad var det där? Jag fick barn samma år som dig och är bara ett år äldre än dig. Men jag ser klart fördelar med att vara lite äldre än jag var när man skaffar barn. Jag ångrar inget, och är glad att jag är rätt ung men det betyder ju inte att det inte finns andra fördelar med att vänta! Jag har fått bygga upp ett liv med utbildning och jobb EFTER jag skaffade barn, och det är med all säkerhet att det varit enklare utan barn. Dessutom hade jag sluppit många orosmoment och annat jobbigt om jag bara haft mig själv att ansvara för under den tiden. Mitt val att skaffa barn var trots allt rätt för mig, men bara för det fördömer jag ju inte dem som gör på annat sätt!3 barns mamma84 skrev 2013-03-14 20:21:16 följande:Till alla er som klagar över dom som skaffar barn när man är "ung".. För er vill jag bara berätta, att när våra barn är stora nog att klara sig sjävla, kommer vi att gå ut och roa oss, och vara i våra bästa år, fortfarande se fräscha ut, medans ni, kommer sitta med spädbarn som skriker och håller er vakna om natten.. VI kommer ha barnbiten klar, ha karriärer vi kan ägna all tid åt, medans NI fått ...ta ett avbrott från "karriären", typ donken (som man inte bygger upp mellan åldern 19-25). Och när ni slutligen har såpass stora barn att de kan klara sig själva, så kommer ni se FÖRJÄVLIGA ut, förmodligen gå med käpp eller sitta i rullator, och er största lycka i livet kommer att vara när ni ena dagen inte har lika ont i kroppen som ni hade dagen innan. UNGA mammor är så jävla grymma, bara så ni vet!
Oavsett när man skaffar barn så får man ju sitta med spädbarn som skriker, det kommer ju ingen från. Och vi kommer alla se "fördjävliga" ut och bli gamla förr eller senare, om vi är unga och snygga MEDAN vi har små barn eller INNAN vi har små barn hör väl inte till saken?
Jag kan också se fördelar med att jag kommer ha i princip vuxna barn när jag fyller 40, men å andra sidan hade det säkert varit skönt många gånger att INTE ha små barn när jag var i 25-årsåldern.
Måste man hålla på och klanka på andras val? Du valde, liksom jag, att skaffa barn tidigt. Det gör inte oss bättre än nån som skaffar barn senare.
Äldre mammor har hela andra livserfarenheter och kan säkert många gånger ha ett större tålamod och ge sina barn lite bättre förutsättningar. På samma sätt som yngre mammor är lite mer avspända, minns hur det var att vara ung, inte hunnit bli för förståndig för att se saker och ting ur barnets perspektiv när det gäller nöjen och underhållning. -
Känns lite pinsamt när du skriver på ett sånt nedlåtande sätt gentemot äldre mammor TS. De flesta får barn mellan 25-30 och det är inte särskitl gammalt, sen är du väl själv inte purung direkt heller då du fick ditt första barn vid 21 (?) och snart är 30... Jag menar, när du är i 40-45 års åldern, då är dina barn vuxna, men då är du ju inte själv så ung längre. Det samma gäller väl de som skaffar barn vid 25-30, när ungarna är vuxna är dom runt 45-50... Jag ser ingen stor skillnad faktiskt.
-
Instämmer!Tjohalia skrev 2013-03-16 10:37:40 följande:Alltså vad var det där? Jag fick barn samma år som dig och är bara ett år äldre än dig. Men jag ser klart fördelar med att vara lite äldre än jag var när man skaffar barn. Jag ångrar inget, och är glad att jag är rätt ung men det betyder ju inte att det inte finns andra fördelar med att vänta! Jag har fått bygga upp ett liv med utbildning och jobb EFTER jag skaffade barn, och det är med all säkerhet att det varit enklare utan barn. Dessutom hade jag sluppit många orosmoment och annat jobbigt om jag bara haft mig själv att ansvara för under den tiden. Mitt val att skaffa barn var trots allt rätt för mig, men bara för det fördömer jag ju inte dem som gör på annat sätt!
Oavsett när man skaffar barn så får man ju sitta med spädbarn som skriker, det kommer ju ingen från. Och vi kommer alla se "fördjävliga" ut och bli gamla förr eller senare, om vi är unga och snygga MEDAN vi har små barn eller INNAN vi har små barn hör väl inte till saken?
Jag kan också se fördelar med att jag kommer ha i princip vuxna barn när jag fyller 40, men å andra sidan hade det säkert varit skönt många gånger att INTE ha små barn när jag var i 25-årsåldern.
Måste man hålla på och klanka på andras val? Du valde, liksom jag, att skaffa barn tidigt. Det gör inte oss bättre än nån som skaffar barn senare.
Äldre mammor har hela andra livserfarenheter och kan säkert många gånger ha ett större tålamod och ge sina barn lite bättre förutsättningar. På samma sätt som yngre mammor är lite mer avspända, minns hur det var att vara ung, inte hunnit bli för förståndig för att se saker och ting ur barnets perspektiv när det gäller nöjen och underhållning.
Sen är det jämt såna här trådar där yngre föräldrar behöver hävda sig som gör att de lite äldre skapar en ny tråd och hävdar att vi yngre är bakom flötet och det är förståeligt! -
Hm.. Gud förbjude att TS råkar få en sladdis när hon är runt 35 för då måste hon väl göra en abort om hon inte vill bli en pinsam gammal mamma som "sitter" i rullator. Jag misstänker att då kommer det att heta i hennes TS: "Äldre mammor är braigare än yngre mammor"
:) -
Åh va bra sagt ;)Sannive skrev 2013-03-16 11:56:57 följande:Hm.. Gud förbjude att TS råkar få en sladdis när hon är runt 35 för då måste hon väl göra en abort om hon inte vill bli en pinsam gammal mamma som "sitter" i rullator. Jag misstänker att då kommer det att heta i hennes TS: "Äldre mammor är braigare än yngre mammor"
:) -
KimPossible skrev 2013-03-16 10:17:03 följande:Egentligen skulle man kanske kunna sammanfatta saken så här;
Det finns unga mammor och äldre mammor, liksom unga pappor (ja, ni vet, pappor! Sådana som också kan ta hand om barn!) och äldre pappor.
Dessutom finns det ett antal idioter, många kan säkert placeras i valfri kategori ovan.Sannive skrev 2013-03-16 11:56:57 följande:Hm.. Gud förbjude att TS råkar få en sladdis när hon är runt 35 för då måste hon väl göra en abort om hon inte vill bli en pinsam gammal mamma som "sitter" i rullator. Jag misstänker att då kommer det att heta i hennes TS: "Äldre mammor är braigare än yngre mammor"
:)
-
Eh? Jag har lagt lika mycket tid på båda mina barn, ena satt vid 4 månader och gick vid 9 månader. Den andra satt vid 7 månader och gick vid 13-14 månader. Hur förklarar du det? Inget har med deras egen motoriska utveckling att göra utan bara på hur bra mamma man är eller?Pillar skrev 2013-03-15 23:10:36 följande:Det kommer alltid finnas runt omkring oss yngre mammor tycker att skaffa barn när man är40+ är konstigt och äldre mammor tycker unga mammor är oansvariga och dåliga mammor så som jag förstått det ? Själv bryr jag mig inte alls om sånt jag fokuserar på mitt mitt barn är 2 år och kan prata fulla meningar har fått mycket beröm på Mvc och BVC med honom att han är en duktig pojke och snäll även människor runt omkring som tycker han är fin kille och så duktig på prata , satt även upp själv när han var 5 mån gick / sprang när han var 9 månader för att jag la min tid på vara med honom och lära honom det jag har inte misslyckat alls med mitt barn på något sätt kan jag säga ... Men jag kan säga så här att jag kanske tycker att man inte ska skaffa barn efter 43-47 år då man börjar bli äldre min mamma är liksom 49 och har sitt äldsta barn på 30 samma med mina svär föräldrar är 46 och 48 och har min sambo på 28 så är det mycket i vår omkrets och dem har själva sagt att det är jobbigt och man blir trött att dem orka så mycket mer förut nu orkar dem en dag / natt sen är dem trötta för dem känner sig äldre och orkar inte leka och hålla i gång hela tiden på samma sätt ... Men det är vad jag har hört :) om alla bara skulle skita i andras livsstil skulle det vara så mycket bättre ...
-
Psychopath skrev 2013-03-16 11:29:46 följande:Känns lite pinsamt när du skriver på ett sånt nedlåtande sätt gentemot äldre mammor TS. De flesta får barn mellan 25-30 och det är inte särskitl gammalt, sen är du väl själv inte purung direkt heller då du fick ditt första barn vid 21 (?) och snart är 30... Jag menar, när du är i 40-45 års åldern, då är dina barn vuxna, men då är du ju inte själv så ung längre. Det samma gäller väl de som skaffar barn vid 25-30, när ungarna är vuxna är dom runt 45-50... Jag ser ingen stor skillnad faktiskt.