Redmilk skrev 2013-04-02 21:12:12 följande:
Klart att vi veggisar blandar in känslor! Vi är människor som mår dåligt för djurens skull!! Det GÅR inte att tala enbart sakligt i frågan därför att den väcker känslor! Som vegan brinner man för djurrättsfrågor! Och brinner man för något ja då känner man!
Det är ju det som är det sorgliga! Att folk saknar empati! Där har vi ett av grundproblemen. Det finns fler problem.
Att prata sakligt kan man göra men du MISSAR HELA POÄNGEN i ditt tjat om saklighet! Djur lider!!!! Och folk blundar för det/ förtränger det/skiter i det.
Det är FAKTA.
Du ser känsloreaktioner som irriterande, jag ser ditt eviga konstanta tjat om saklighet som skrämmande eftersom du i mina ögon tycks sakna empati.
Föräldrar vars barn låses in i källare av galningar som torterar dem och mördar dem tänker inte sakligt. De skriker och skakar i förtvivlan och önskar att deras barn kunde komma hem igen, välbehållen.
Jag ser ett djur som lider i bur och känner som den där föräldern.
Om fler människor skulle fundera över köttindustrin och få ta del av fakta som finns och som visar hur illa djur behandlas idag skulle nog många överväga att gå över till en grönare kost. Av sakliga skäl? Nej. Av empati.
Där har du svaret, du kan inte diskutera.
Empati har inte med saken att göra för det ena tar inte ut det andra förstår du. Men ska man ha en konstruktiv dialog krävs det att den är saklig.
Det sorgliga är att du håller så hårt på att det handlar om dåligt samvete och nu avsaknad av empati (vilket motsäger det första, det krävs empati för att kunna känna dåligt samvete.
Man kan vara oerhört saklig i diskussioner om lidande, djur som människor. Varför har du inte ens försökt?
Självklart slutar man lyssna på någon som talar emot sig själv, är osaklig och inte kan diskutera. Varför ska man ta en sån på allvar menar du? Visst den kan tycka men kommer ingenstans med sitt tyckande.
Du ville veta varför det inte går att diskutera och vi får svaret serverat på silverfat.
Och som väntat tar du till bombastiska osakliga jämförelser, totalt irrelevanta.
Jösses.
PS att du bara ältar om köttindustrin är ytterligare ett bevis på hur dubbelmoraliska veganer i allmänhet. Sånt kan man inte ta på allvar...