• Redmilk

Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?

Hej! Vänder mig enbart till vegetarianer/veganer som inte äter kött pga hänsyn till alla de djur som lider för att människan ska få kött på sin tallrik. Köttätare behöver icke göra sig besvär. Jag undrar hur vi ska kunna få fler människor att börja engagera sig i djuretiska frågor och ifrågasätta den äckliga köttindustrin. Någon med bra tips? Varje gång man försöker diskutera saken ombeds man hålla käft och äta en morot...är så trött på dessa reaktioner, jag antar att jag provocerar människor. Hur får man fram sitt budskap bäst, utan att reta gallan på köttätare? Ju fler som ställer krav på köttindustrin desto bättre levnadsstandard kan vi ordna för djuren.

• Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?
  • Redmilk

Det jag menade med att få ned priset på ekokött är att jag försökte visa på hur många människor tänker... De vill inte betala dyra pengar för ekokött. Då köper de hellre utländskt och det förlorar både sveriges bönder och djuren på.

Så om ekoköttet är dyrt kanske folk inte köper, precis som det redan är idag.
    I min icabutik är ekoköttet mycket dyrare, tex köttfärsen som är kravmärkt kostar ca 139 kr/ kg medan den vanliga köttfärsen kostar ca 99 kr/ kg.
    Hur ska fattiga ha råd med kött då? Jo, äta mindre kött såklart! Man behöver det inte varje dag.

• Redmilk

Gjorde en jättegod och billig soppa igår. 6 portioner-kostade mig ca 30 kronor
    Och det var verkligen gott! Som en gulasch utan kött! Bönor ersatte köttet.

• VNmamma
    Dr Mupp skrev 2013-04-08 06:14:24 följande:
    Och man behövde inte gå längre än till vikipedia för att konstatera att inte heller indierna är vegetarianer som folk , utan att vegetarianer där precis som överallt annanstans endast en subkultur. 

"Contrary to popular belief, India is not presently a predominantly vegetarian country.[26][27]Brahmins of East India and Kashmir and the Saraswat Brahmins of the Southwest are allowed fish and some meat.[28]"  Källa: en.wikipedia.org/wiki/Diet_in_Hinduism

Människor är blandkostare, förutom i vissa subkulturer. Det har aldrig någosin i modern tid eller genom historien funnits nån folk som varit vegetarianer. Hela vår fysiologi är uppbyggd för blandkost. Många människor kan heller inte leva på en helt vegetarisk kost även om de skulle vilja. Jag är en av dem. Jag har så pass dåligt upptag av järn att jag är direkt beroende av hemjärn och skulle snabbt bli anemisk på en vegetarisk kost.  

Har jag påstått att indier är "vegetarianer som folk"?
    (för övrigt kan man inte prata om indier som "ett folk", landet består av många olika etniska och religiösa grupper, hinduerna är den största religiösa gruppen, jag tror inte brahminkasten skulle bli glada om de fick höra att de kallas "subkultur .

Min poäng är att det FINNS stora grupper av människor som lever och har levt vegetariskt i generationer. Ni som tvivlar på att vegetarisk kost är förenligt med människans "natur" har fel. Lika fel är det att prata om vad människan "är". Herregud, har ni inte hört talas om utveckling?
  • Lilia
    Fanny b skrev 2013-04-06 20:05:45 följande:
    Jag tror att  väldigt många människor måste bli vegetariner om köttindustrin ska påverkas negativt. Av den anledningen tror jag att om man vill påverka köttindustrin så ska man äta kött men välja noga den typ av kött man äter. T ex välja ekologiskt kött. 

Jag kan använda samma argument som dig. Om köttindustrin ska påverkas måste väldigt många välja ekologiskt kött. Sedan handlar det inte bara om djurens välmående heller. Att äta kött är dåligt för miljön (oavsett om det är KRAV märkt eller ej) och jag personligen tycker att det är fel att döda djur.
  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2013-04-08 12:41:41 följande:

Jag kan använda samma argument som dig. Om köttindustrin ska påverkas måste väldigt många välja ekologiskt kött. Sedan handlar det inte bara om djurens välmående heller. Att äta kött är dåligt för miljön (oavsett om det är KRAV märkt eller ej) och jag personligen tycker att det är fel att döda djur.
    Nej att äta kött är inte alltid dåligt för mijön. Mina kaniner tex är ett miljövänligt sätt att föda upp djur och äta dem. De äter hö och slaktas hemma. Spillningen avvänds som näring grönsaksodlignen. Miljöbelstningen från dem är extremt liten och betydligt mindre än att storskaligt odla soja. 

Soja däremot vet vi är rent skadligt för människor, är bla hormonstörande.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • lennartsdotter
    Lilia skrev 2013-04-08 12:41:41 följande:

Du kommer inte undan att döda djur med ett vegetariskt eller veganskt jordbruk heller. Jordbruk tränger undan vila djur och växter. Hur ska du hålla undan skadedjur utan att åsamka dem skada? Hur ska du garantera att skördetröskan inte klipper smådjur och/eller markhäckande fåglar och deras ägg? Och igen, vad ska du gödsla marken med?

Allt kött är inte per definition dåligt för miljön. Hur är det dåligt för miljön att äta vilt (och utgå då ifrån att stammen inte överjagas)? Hur är kött från lantraser som helt och hållet betar på icke-odlingsbar mark dålig för miljön? Hur är uppfödning av kycklingar eller kaniner för husbehov dåligt för miljön (förutsatt att djuren inte utfodras med spannmål)? 
  • VNmamma
    Dr Mupp skrev 2013-04-08 12:45:42 följande:
    Nej att äta kött är inte alltid dåligt för mijön. Mina kaniner tex är ett miljövänligt sätt att föda upp djur och äta dem. De äter hö och slaktas hemma. Spillningen avvänds som näring grönsaksodlignen. Miljöbelstningen från dem är extremt liten och betydligt mindre än att storskaligt odla soja. 

Soja däremot vet vi är rent skadligt för människor, är bla hormonstörande.  

Det är lite gulligt när ni köttätare ska lyfta fram köttets fördelar. Då lyfter ni ofta fram extremt marginella företeelser (i den totala köttkosnumtionen) som hemmaodlade kaniner, viltkött, etc.

Vad gäller soja så går de stora volymerna till djurfoder.

Vad gäller soja finns enstaka studier som varnar för storkonsumtion av soja. Det inte samma som att det ÄR skadligt. Dessa studier är i minoritet. 
    I stora delar av Asien har människor ätit sojabaserade livsmedel i tusentals år.   
  • Lilia
    Aniiee skrev 2013-04-06 21:02:34 följande:
    Men det är inte att påverka köttindustrin. Eller, jo, det är det ju förstås, men min poäng är att det inte går att få bort köttindustrin helt. Och, jo, vad vi är meande att äta har i högsta grad med saken att göra. Om det inte var meningen att människan skulle äta kött så skulle människan inte göra det heller. Sen så har naturligtvis volym och sätt och så vidare med kultur och tradition att göra, mer än biologi och fysiologi. 

Av ren nyfikenhet; vilka kulturer finns som inte äter kött? Som inte är subkulturer, alltså? 

Många hinduer och buddister äter inte kött. Ca 30 % av Indiens befolkning är vegetarianer t.ex. Det är ca 37 245 000 000 människor. Sedan är ditt argument om vad människan är "menad att göra" fortfarande ointressant. På vilket sätt tycker du att det är relevant? Tycker du att det är fel att flyga också? Om människan hade varit menad att flyga skulle vi ha fötts med vingar! :P Samma sak gäller för bilar, microvågsugnar, mobiler, ja listan kan göras lång. Det är inte meningen att vi ska äta paprika, gurka, majs etc i Sverige heller, för det växer inte här naturligt. Vad gäller köttindustrin så påverkar jag så mycket jag kan på individnivå. Vad gäller samhällsnivå så tror jag att det bästa är att försöka få folk att äta mindre kött. De flesta äter 200 gram per dag, Livsmedelsverket rekommenderar 100 gram. Skulle alla äta hälften så mycket kött skulle ju köttindustrin halveras.
  • lennartsdotter
    VNmamma skrev 2013-04-08 13:01:30 följande:

Det är lite gulligt när ni köttätare ska lyfta fram köttets fördelar. Då lyfter ni ofta fram extremt marginella företeelser (i den totala köttkosnumtionen) som hemmaodlade kaniner, viltkött, etc.

Vad gäller soja så går de stora volymerna till djurfoder.

Vad gäller soja finns enstaka studier som varnar för storkonsumtion av soja. Det inte samma som att det ÄR skadligt. Dessa studier är i minoritet. 
    I stora delar av Asien har människor ätit sojabaserade livsmedel i tusentals år.   
    Och ni samvetsrena vegetarianer och veganer äter ingen mat som kommer från det miljövidriga storskaliga jordbruket? De vegetabilier ni äter kommer inte från stora monokulturer som gödslas med konstgödsel, konstbevattnas och besprutas med gifter?

Ni lägger fokus på fel sak. Ingen tycker väl att dagens jordbruk är bra för miljö, människor eller andra djur? Då måste man se till alternativen istället för att bara försöka skuldbelägga en grupp. Att dagens moderna jordbruk är dåligt är inte detsamma som att det är dåligt att äta kött (eller grönsaker för del sakens skull). 
  • msmurphy
    Redmilk skrev 2013-04-07 21:36:42 följande:
    Lennartsdotter: det där om gödsel har jag aldrig tänkt på.. Men ska fundera på saken.

Svar på din fråga om att pressa priserna:
    Jag förespråkar inte det, en prissänkning alltså. Jag tycker att kött ska vara dyrt!
    Det borde vara en lyxvara som man äter sällan och som kostar.
    Nuförtiden används ofta rötslam (= människoavfall) som gödning.
Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?