• Redmilk

Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?

Hej! Vänder mig enbart till vegetarianer/veganer som inte äter kött pga hänsyn till alla de djur som lider för att människan ska få kött på sin tallrik. Köttätare behöver icke göra sig besvär. Jag undrar hur vi ska kunna få fler människor att börja engagera sig i djuretiska frågor och ifrågasätta den äckliga köttindustrin. Någon med bra tips? Varje gång man försöker diskutera saken ombeds man hålla käft och äta en morot...är så trött på dessa reaktioner, jag antar att jag provocerar människor. Hur får man fram sitt budskap bäst, utan att reta gallan på köttätare? Ju fler som ställer krav på köttindustrin desto bättre levnadsstandard kan vi ordna för djuren.

• Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?
  • Aniiee
    Redmilk skrev 2013-04-06 19:05:50 följande:
    Och visst är lögner inte bra! Kan du ge mig länken till filmen? Vill väldigt gärna se den!
    Tyvärr har den tagits ner, för länge sen. Det hände för snart 10 år sedan.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-06 19:04:51 följande:
    Det är väl jättebra med småskalig köttproduktion! Långt bättre än den storskaliga, såklart! Och det är väl klart att alla inte kommer bli veggisar! Men det är bra att som köttätare IFRÅGASÄTTA köttindustrin! Och vara öppen för kritiskt granskande?
    Läs dina två sista ord. I det begreppet ingår att man är saklig och lägger bort känsloargument.
    Det är ingen i tråden som motsätter sig det, tvärtom. Det är du som inte köper vad kritiskt granskande innebär.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Fanny b
    Dr Mupp skrev 2013-04-06 13:37:14 följande:
    Vill man få en diskussion i ämnet så måste den hållas saklig. Man vinner inget på att köra med känsloargument, överdrifter och rena lögner. 

Storskalig köttproduktion har sina problem, vi kan aktivt jobba med dem eller så kan vi kalla alla köttätare för empatilösa idioter. Att jobba med problemen utan att kalla folk för empatilösa är mycket mer effektivt. Och det finns mycket som kan förbättras. 

I grunden måste vi inse att alla inte kommer bli vegetarianer. Det har aldrig funnits nån grupp som levt helt vegetariskt under hela människans uppkomst. Vi är och förblir blandkostare. att sen många av oss kan leva vegetariskt ändrar inte det faktum. Och många måste ta till synteiskta tillskott för att kunna leva på en vegetarisk kost.

Där sagt så tror jag att vi måste börja tänka småskaligt. Många av oss som bor i hus skulle kunna föda upp djur för föda och därmed ge djuren ett bättre liv än i storskalig produktion. Ex är kaniner, höns och vaktlar är bra djur som är enkla och trevliga att hålla i småproduktion. Kaniner som lever i kolonier i stora häng eller boxar, frigående höns och vaktlar får ett trevligt liv. Och slaktas de hemma på gården så slipper man stressen med transporter och man har full koll på hur slakten gått till. 

Även kött och mjölkproduktion går att hålla relativt småskalig, men det behövs ökade inkomster för bönder för att det ska kunna driva ett småbruk och kunna leva på det. Det betyder ökade kostnader för konsumenterna. Vi måste vara beredda på dessa kostnader.

Köttproduktion av nöt, får och gris är inget större problem egentligen. Har man bara arealerna för hagarna så kan köttdjur leva ute året runt. Det tar dock längre tid att komma upp i slaktvikt på frigående köttdjur. Det är nästan bara kravdjur som går så och det beror på att det tar längre tid att föda upp djur på det sättet och än så länge kan du inte ta ut ett högre pris på icke kravkött. 

Hur det fungerar med mjölkkor vet jag inte, men jag kan inte se nått större problem med att ha mjölkkor på lösdrift. Jag vet att det finns smarta mjölkmaskiner som kan läsa av vilken kossa det är som mjölkas och på det sättet kunna separera ev kontaminerad mjölk.  misstänker dock att mjölkproduktionen eventuellt kan gå ner om djuret inte bor i uppvärmda belysta stall. 

Att djur insemineras istället för betäcks är ofta en säkerhetsfråga men också en fråga om att det inte ska bli inavel. Det sker olyckor vid betäckning. Djur sparkas, faller eller på annat sätt skadas. Och om man är beroende av betäckning så minskas utbudet av lämliga hanar. En bode har kanske 1 eller 2 tjurar i sitt djurbestånd. Tar en eller två generationer sen är alla djuren släkt med varandra. Vid insminering kan man använda sig av fler tjurar i samma bestånd. Fryst sperma kan transporteras långa sträckor och hållas fryst ganska länge. 

Ett väldigt bra inlägg.
  • Aniiee
    Dr Mupp skrev 2013-04-06 13:37:14 följande:
    Vill man få en diskussion i ämnet så måste den hållas saklig. Man vinner inget på att köra med känsloargument, överdrifter och rena lögner. 

Storskalig köttproduktion har sina problem, vi kan aktivt jobba med dem eller så kan vi kalla alla köttätare för empatilösa idioter. Att jobba med problemen utan att kalla folk för empatilösa är mycket mer effektivt. Och det finns mycket som kan förbättras. 

I grunden måste vi inse att alla inte kommer bli vegetarianer. Det har aldrig funnits nån grupp som levt helt vegetariskt under hela människans uppkomst. Vi är och förblir blandkostare. att sen många av oss kan leva vegetariskt ändrar inte det faktum. Och många måste ta till synteiskta tillskott för att kunna leva på en vegetarisk kost.

Där sagt så tror jag att vi måste börja tänka småskaligt. Många av oss som bor i hus skulle kunna föda upp djur för föda och därmed ge djuren ett bättre liv än i storskalig produktion. Ex är kaniner, höns och vaktlar är bra djur som är enkla och trevliga att hålla i småproduktion. Kaniner som lever i kolonier i stora häng eller boxar, frigående höns och vaktlar får ett trevligt liv. Och slaktas de hemma på gården så slipper man stressen med transporter och man har full koll på hur slakten gått till. 

Även kött och mjölkproduktion går att hålla relativt småskalig, men det behövs ökade inkomster för bönder för att det ska kunna driva ett småbruk och kunna leva på det. Det betyder ökade kostnader för konsumenterna. Vi måste vara beredda på dessa kostnader.

Köttproduktion av nöt, får och gris är inget större problem egentligen. Har man bara arealerna för hagarna så kan köttdjur leva ute året runt. Det tar dock längre tid att komma upp i slaktvikt på frigående köttdjur. Det är nästan bara kravdjur som går så och det beror på att det tar längre tid att föda upp djur på det sättet och än så länge kan du inte ta ut ett högre pris på icke kravkött. 

Hur det fungerar med mjölkkor vet jag inte, men jag kan inte se nått större problem med att ha mjölkkor på lösdrift. Jag vet att det finns smarta mjölkmaskiner som kan läsa av vilken kossa det är som mjölkas och på det sättet kunna separera ev kontaminerad mjölk.  misstänker dock att mjölkproduktionen eventuellt kan gå ner om djuret inte bor i uppvärmda belysta stall. 

Att djur insemineras istället för betäcks är ofta en säkerhetsfråga men också en fråga om att det inte ska bli inavel. Det sker olyckor vid betäckning. Djur sparkas, faller eller på annat sätt skadas. Och om man är beroende av betäckning så minskas utbudet av lämliga hanar. En bode har kanske 1 eller 2 tjurar i sitt djurbestånd. Tar en eller två generationer sen är alla djuren släkt med varandra. Vid insminering kan man använda sig av fler tjurar i samma bestånd. Fryst sperma kan transporteras långa sträckor och hållas fryst ganska länge. 
    Väldigt bra inlägg, dock kan väldigt få djur gå ute hela vintern i Sverige. Min släkting har kor och grisar som går ute mars-oktober, nov-feb är det för kallt, kor har inte myckt päls, grisar ännu mindre. De är mjölkkor, och de går in i mjölkstallet när de vill mjölkas.  Juvret blir ju tungt, och de har lärt sig att om de går in i mjölkstallet så blir det bättre. Inlärt beteende alltså. En robot tar hand om resten. 
  • Fanny b
    Redmilk skrev 2013-04-06 13:22:51 följande:
    Min mammas katt bar omkring ett litet svart gosedjur i flera år efter sin kull. Hon satte den framför sig och jamade... Beteendet började efter att ungarna flyttat ut. Hon blev aldrig sig lik efter det. Veterinären trodde att hon var deprimerad. Så mamma steriliserade henne. Hon blev gradvis bättre.

Ät ni ert kött å dissa allt jag säger, spelar ingen roll. Jag vet vad jag tror på, en jämställd värld. Ät ni ert äckliga sorgliga kött och må väl så äter jag min gröna kost och mår väl. Jag har i alla fall ett rent samvete and it feels good!

Jag vet inte så mycket om katter med din mammas katt beteende påminner om skendräktighet hos tikar. 2 månader efter tikar slutat löpa finns det en biologisk funktion som gör att de, även om de inte har parats, tror att de blivit parade. De kan därför visa symptom på att vara dräktiga, tom bilda mjölk. De kan gräva i sängar för att göra en bädd till valparna, se på leksaker som valpar och vakta dem, kanske inte ens vilja gå ut på promenader, för de har ju "valpar" hemma som kräver tillsyn. Tikar som blir mycket skendräktiga brukar kastreras av medicinska skäl, för deras egen skull, för om de får för mycket av dessa symtom kan de må dåligt. Det jag menar är alltså att man kan tolka detta som tiken i detta fall är deprimerad och vill ha valpar eller som att tiken har hormoner som säger åt den är dräktig. Samma sak med din mammas katt, nu vet jag ju inte om katter kan vara skendräktiga men i detta fall så tyder detta på att katten fick hormoner som gjorde att den trodde gosedjuret var en kattunge, och efter kastereringen så försvann detta beteende, då den typ av hormoner  som orsakade detta beteende försvann efter kastreringen.
  • Lilia
    Aniiee skrev 2013-04-06 18:23:34 följande:
    Jag var vegetatrian ett tag. I ett år ungefär. Jag mådde skit, och det var inte för att jag åt fel, utan för att jag inte kunde ta upp tillräkligt mycket växproteiner. 

Min mormors brorson är bonde. Ganska småskaligt, han har ett gäng kor en handfull höns och några grisar, de mjölkas, ägg tas om hand, djur går till slakt.  De har de bra, sköts så som djur ska skötas. Lik förbannat var någon djurrättsorganisation (minns inte vilken) på honom. De bröt sig in i ladugården och filmade vinteruttråkade kor. De var där i februari. I MAJ publicerades filmen och de påstod att de varit där samma vecka. Varför fick inte korna komma ut och så vidare. 

Min poäng är att, ja, det är ädelt att vilja förändra köttindustrin, men man gör det inte med lögner, och man gör det inte heller genom att vara vegetarian. Man gör det med PLÅNBOKEN genom att köpa KÖTT man GODKÄNNER. Om jag tycker att naturbeteskött är det bästa och köper och hälften av alla som handlar i min butik vill ha det så kommer butikerna begära in mer av det, och om efterfrågan ökar så ökar produktionen, fler ställer om sig till naturbetes, eko, krav och så vidare.

Och kom inte med "om alla blir vegetarianer...." för det funkar inte så. Om människan var vegetarian så skulle människan vara.... vegetarian. Men människan är allätare,  Mer än 50% vegetarianer går tillbaka till att äta kött, en del hävdar bortåt 75%.

Men herregud, det säger väl sig själv att om inte jag äter kött så föds det mindre djur eftersom jag inte köper kött. Alltså påverkar jag köttindustrin. Vad vi ursprungligen är "menade att äta" är inte särskillt intressant. Och de siffrorna om hur många som går tillbaka till att äta kött skulle jag gissa är från Sverige eller möjligtvis västvärlden och det beror på Kultur. Tittar du på kulturer där man inte äter kött eller inte vissa djur så ser siffrorna garanterat helt annorlunda ut.
  • Regnig måndag
    Fanny b skrev 2013-04-06 19:48:23 följande:

Jag vet inte så mycket om katter med din mammas katt beteende påminner om skendräktighet hos tikar. 2 månader efter tikar slutat löpa finns det en biologisk funktion som gör att de, även om de inte har parats, tror att de blivit parade. De kan därför visa symptom på att vara dräktiga, tom bilda mjölk. De kan gräva i sängar för att göra en bädd till valparna, se på leksaker som valpar och vakta dem, kanske inte ens vilja gå ut på promenader, för de har ju "valpar" hemma som kräver tillsyn. Tikar som blir mycket skendräktiga brukar kastreras av medicinska skäl, för deras egen skull, för om de får för mycket av dessa symtom kan de må dåligt. Det jag menar är alltså att man kan tolka detta som tiken i detta fall är deprimerad och vill ha valpar eller som att tiken har hormoner som säger åt den är dräktig. Samma sak med din mammas katt, nu vet jag ju inte om katter kan vara skendräktiga men i detta fall så tyder detta på att katten fick hormoner som gjorde att den trodde gosedjuret var en kattunge, och efter kastereringen så försvann detta beteende, då den typ av hormoner  som orsakade detta beteende försvann efter kastreringen.
    Visst kan katter bli skendräktiga, det förekommer hos alla däggdjur.

Apporopå depression hos djur tänker man ofta på det som på depression hos människa, att de ser livet nattsvart typ.
    Så är det inte utan de är dysfunktionella av en eller annan anledning.
  • Fanny b
    Lilia skrev 2013-04-06 19:55:18 följande:

Men herregud, det säger väl sig själv att om inte jag äter kött så föds det mindre djur eftersom jag inte köper kött. Alltså påverkar jag köttindustrin. Vad vi ursprungligen är "menade att äta" är inte särskillt intressant. Och de siffrorna om hur många som går tillbaka till att äta kött skulle jag gissa är från Sverige eller möjligtvis västvärlden och det beror på Kultur. Tittar du på kulturer där man inte äter kött eller inte vissa djur så ser siffrorna garanterat helt annorlunda ut.

Jag tror att  väldigt många människor måste bli vegetariner om köttindustrin ska påverkas negativt. Av den anledningen tror jag att om man vill påverka köttindustrin så ska man äta kött men välja noga den typ av kött man äter. T ex välja ekologiskt kött. 
  • Regnig måndag
    Fanny b skrev 2013-04-06 20:05:45 följande:

Jag tror att  väldigt många människor måste bli vegetariner om köttindustrin ska påverkas negativt. Av den anledningen tror jag att om man vill påverka köttindustrin så ska man äta kött men välja noga den typ av kött man äter. T ex välja ekologiskt kött. 
    framförallt är det ett steg i rätt riktning.
    det säger sig självt att man inte kan gå från att krypa till att springa maraton på ingen tid alls, man måste ha vettiga delmål som gör det drägligt om man vill förändra, annars bryr sig folk inte om det.
  • Aniiee
    Lilia skrev 2013-04-06 19:55:18 följande:

Men det är inte att påverka köttindustrin. Eller, jo, det är det ju förstås, men min poäng är att det inte går att få bort köttindustrin helt. Och, jo, vad vi är meande att äta har i högsta grad med saken att göra. Om det inte var meningen att människan skulle äta kött så skulle människan inte göra det heller. Sen så har naturligtvis volym och sätt och så vidare med kultur och tradition att göra, mer än biologi och fysiologi. 

Av ren nyfikenhet; vilka kulturer finns som inte äter kött? Som inte är subkulturer, alltså? 
Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?