Dr Mupp skrev 2013-04-06 13:37:14 följande:
Vill man få en diskussion i ämnet så måste den hållas saklig. Man vinner inget på att köra med känsloargument, överdrifter och rena lögner.
Storskalig köttproduktion har sina problem, vi kan aktivt jobba med dem eller så kan vi kalla alla köttätare för empatilösa idioter. Att jobba med problemen utan att kalla folk för empatilösa är mycket mer effektivt. Och det finns mycket som kan förbättras.
I grunden måste vi inse att alla inte kommer bli vegetarianer. Det har aldrig funnits nån grupp som levt helt vegetariskt under hela människans uppkomst. Vi är och förblir blandkostare. att sen många av oss kan leva vegetariskt ändrar inte det faktum. Och många måste ta till synteiskta tillskott för att kunna leva på en vegetarisk kost.
Där sagt så tror jag att vi måste börja tänka småskaligt. Många av oss som bor i hus skulle kunna föda upp djur för föda och därmed ge djuren ett bättre liv än i storskalig produktion. Ex är kaniner, höns och vaktlar är bra djur som är enkla och trevliga att hålla i småproduktion. Kaniner som lever i kolonier i stora häng eller boxar, frigående höns och vaktlar får ett trevligt liv. Och slaktas de hemma på gården så slipper man stressen med transporter och man har full koll på hur slakten gått till.
Även kött och mjölkproduktion går att hålla relativt småskalig, men det behövs ökade inkomster för bönder för att det ska kunna driva ett småbruk och kunna leva på det. Det betyder ökade kostnader för konsumenterna. Vi måste vara beredda på dessa kostnader.
Köttproduktion av nöt, får och gris är inget större problem egentligen. Har man bara arealerna för hagarna så kan köttdjur leva ute året runt. Det tar dock längre tid att komma upp i slaktvikt på frigående köttdjur. Det är nästan bara kravdjur som går så och det beror på att det tar längre tid att föda upp djur på det sättet och än så länge kan du inte ta ut ett högre pris på icke kravkött.
Hur det fungerar med mjölkkor vet jag inte, men jag kan inte se nått större problem med att ha mjölkkor på lösdrift. Jag vet att det finns smarta mjölkmaskiner som kan läsa av vilken kossa det är som mjölkas och på det sättet kunna separera ev kontaminerad mjölk. misstänker dock att mjölkproduktionen eventuellt kan gå ner om djuret inte bor i uppvärmda belysta stall.
Att djur insemineras istället för betäcks är ofta en säkerhetsfråga men också en fråga om att det inte ska bli inavel. Det sker olyckor vid betäckning. Djur sparkas, faller eller på annat sätt skadas. Och om man är beroende av betäckning så minskas utbudet av lämliga hanar. En bode har kanske 1 eller 2 tjurar i sitt djurbestånd. Tar en eller två generationer sen är alla djuren släkt med varandra. Vid insminering kan man använda sig av fler tjurar i samma bestånd. Fryst sperma kan transporteras långa sträckor och hållas fryst ganska länge.
Väldigt bra inlägg, dock kan väldigt få djur gå ute hela vintern i Sverige. Min släkting har kor och grisar som går ute mars-oktober, nov-feb är det för kallt, kor har inte myckt päls, grisar ännu mindre. De är mjölkkor, och de går in i mjölkstallet när de vill mjölkas. Juvret blir ju tungt, och de har lärt sig att om de går in i mjölkstallet så blir det bättre. Inlärt beteende alltså. En robot tar hand om resten.