Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?

Jag var vegetatrian ett tag. I ett år ungefär. Jag mådde skit, och det var inte för att jag åt fel, utan för att jag inte kunde ta upp tillräkligt mycket växproteiner. 

Min mormors brorson är bonde. Ganska småskaligt, han har ett gäng kor en handfull höns och några grisar, de mjölkas, ägg tas om hand, djur går till slakt.  De har de bra, sköts så som djur ska skötas. Lik förbannat var någon djurrättsorganisation (minns inte vilken) på honom. De bröt sig in i ladugården och filmade vinteruttråkade kor. De var där i februari. I MAJ publicerades filmen och de påstod att de varit där samma vecka. Varför fick inte korna komma ut och så vidare. 

Min poäng är att, ja, det är ädelt att vilja förändra köttindustrin, men man gör det inte med lögner, och man gör det inte heller genom att vara vegetarian. Man gör det med PLÅNBOKEN genom att köpa KÖTT man GODKÄNNER. Om jag tycker att naturbeteskött är det bästa och köper och hälften av alla som handlar i min butik vill ha det så kommer butikerna begära in mer av det, och om efterfrågan ökar så ökar produktionen, fler ställer om sig till naturbetes, eko, krav och så vidare.

Och kom inte med "om alla blir vegetarianer...." för det funkar inte så. Om människan var vegetarian så skulle människan vara.... vegetarian. Men människan är allätare,  Mer än 50% vegetarianer går tillbaka till att äta kött, en del hävdar bortåt 75%.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Redmilk skrev 2013-04-06 19:05:50 följande:
    Och visst är lögner inte bra! Kan du ge mig länken till filmen? Vill väldigt gärna se den!
    Tyvärr har den tagits ner, för länge sen. Det hände för snart 10 år sedan.....
  • Aniiee
    Dr Mupp skrev 2013-04-06 13:37:14 följande:
    Vill man få en diskussion i ämnet så måste den hållas saklig. Man vinner inget på att köra med känsloargument, överdrifter och rena lögner. 

Storskalig köttproduktion har sina problem, vi kan aktivt jobba med dem eller så kan vi kalla alla köttätare för empatilösa idioter. Att jobba med problemen utan att kalla folk för empatilösa är mycket mer effektivt. Och det finns mycket som kan förbättras. 

I grunden måste vi inse att alla inte kommer bli vegetarianer. Det har aldrig funnits nån grupp som levt helt vegetariskt under hela människans uppkomst. Vi är och förblir blandkostare. att sen många av oss kan leva vegetariskt ändrar inte det faktum. Och många måste ta till synteiskta tillskott för att kunna leva på en vegetarisk kost.

Där sagt så tror jag att vi måste börja tänka småskaligt. Många av oss som bor i hus skulle kunna föda upp djur för föda och därmed ge djuren ett bättre liv än i storskalig produktion. Ex är kaniner, höns och vaktlar är bra djur som är enkla och trevliga att hålla i småproduktion. Kaniner som lever i kolonier i stora häng eller boxar, frigående höns och vaktlar får ett trevligt liv. Och slaktas de hemma på gården så slipper man stressen med transporter och man har full koll på hur slakten gått till. 

Även kött och mjölkproduktion går att hålla relativt småskalig, men det behövs ökade inkomster för bönder för att det ska kunna driva ett småbruk och kunna leva på det. Det betyder ökade kostnader för konsumenterna. Vi måste vara beredda på dessa kostnader.

Köttproduktion av nöt, får och gris är inget större problem egentligen. Har man bara arealerna för hagarna så kan köttdjur leva ute året runt. Det tar dock längre tid att komma upp i slaktvikt på frigående köttdjur. Det är nästan bara kravdjur som går så och det beror på att det tar längre tid att föda upp djur på det sättet och än så länge kan du inte ta ut ett högre pris på icke kravkött. 

Hur det fungerar med mjölkkor vet jag inte, men jag kan inte se nått större problem med att ha mjölkkor på lösdrift. Jag vet att det finns smarta mjölkmaskiner som kan läsa av vilken kossa det är som mjölkas och på det sättet kunna separera ev kontaminerad mjölk.  misstänker dock att mjölkproduktionen eventuellt kan gå ner om djuret inte bor i uppvärmda belysta stall. 

Att djur insemineras istället för betäcks är ofta en säkerhetsfråga men också en fråga om att det inte ska bli inavel. Det sker olyckor vid betäckning. Djur sparkas, faller eller på annat sätt skadas. Och om man är beroende av betäckning så minskas utbudet av lämliga hanar. En bode har kanske 1 eller 2 tjurar i sitt djurbestånd. Tar en eller två generationer sen är alla djuren släkt med varandra. Vid insminering kan man använda sig av fler tjurar i samma bestånd. Fryst sperma kan transporteras långa sträckor och hållas fryst ganska länge. 
    Väldigt bra inlägg, dock kan väldigt få djur gå ute hela vintern i Sverige. Min släkting har kor och grisar som går ute mars-oktober, nov-feb är det för kallt, kor har inte myckt päls, grisar ännu mindre. De är mjölkkor, och de går in i mjölkstallet när de vill mjölkas.  Juvret blir ju tungt, och de har lärt sig att om de går in i mjölkstallet så blir det bättre. Inlärt beteende alltså. En robot tar hand om resten. 
  • Aniiee
    Lilia skrev 2013-04-06 19:55:18 följande:

Men herregud, det säger väl sig själv att om inte jag äter kött så föds det mindre djur eftersom jag inte köper kött. Alltså påverkar jag köttindustrin. Vad vi ursprungligen är "menade att äta" är inte särskillt intressant. Och de siffrorna om hur många som går tillbaka till att äta kött skulle jag gissa är från Sverige eller möjligtvis västvärlden och det beror på Kultur. Tittar du på kulturer där man inte äter kött eller inte vissa djur så ser siffrorna garanterat helt annorlunda ut.
    Men det är inte att påverka köttindustrin. Eller, jo, det är det ju förstås, men min poäng är att det inte går att få bort köttindustrin helt. Och, jo, vad vi är meande att äta har i högsta grad med saken att göra. Om det inte var meningen att människan skulle äta kött så skulle människan inte göra det heller. Sen så har naturligtvis volym och sätt och så vidare med kultur och tradition att göra, mer än biologi och fysiologi. 

Av ren nyfikenhet; vilka kulturer finns som inte äter kött? Som inte är subkulturer, alltså? 
  • Aniiee
    Redmilk skrev 2013-04-06 21:16:14 följande:
    Så... Vi är alla överens om att ekologiskt kött är att föredra framför vanligt icke ekologiskt. Men hur får vi ner priset? Och hur bemöter vi efterfrågan om alla vill ha ekokött? Kommer priset på ekokött att minska om efterfrågan ökar? Och kommer folk att köpa ekologiskt kött från Sverige eller välja utländskt, som är billigare? Om folk väljer det utländska så gynnar det iaf ingen.

Mitt förslag är(om man inte kan tänka sig att sluta med kött): 1 köttdag/vecka. Resten grönt. För miljön, djuren och hälsan.
    Och då givetvis endast ekologiskt kött, helst från en gård man själv besökt eller vilt.
    Sanningen är väl snarare hur vi får folk att inse att mat inte är gratis. För 60 år sedan lade vi ca 35% av vår disponibla inkonst på mat, idag lägger vi bara 12%. Vi kan absolut säga att det är för att vi har det väldigt annorlunda nu, men jag undrar lite varför vi inte är beredda att lägga mer än 12% av våra pengar på mat? Det gäller naturligtvis inte alla, det är ett nationellt överslag. Mat idag är BILLIGT, vi vill bara inte lägga pengar på det, för vi lägger pengar på elektronik och övriga nöjesprodukter/tjänster istället.

Tyvärr är det så att pengar styr. Det är en effekt av den fria marknaden. Svenskt naturbeteskött är dyrt, liksom svenskt vilt (i alla fall i storstan). Hade vi (politiken) velat så skulle vi kunna lägga gigantiska tullar på utlänskt kött, men det är det ingen som vill. Det finns fler än ekonomiska anledningar till att främja svenk prouktion av mat (inte bara kött), bland annat hälso- miljö- och djurektiska. Men bara de som har råd har råd, så att säga.

Ditt förslag är ganska bra, för de som klara sig på det. Jag behöver äta 5-6 portioner kött eller köttprodukter i veckan om jag ska må bra. Då ingår kyckling. Det är ca 2-3 dagar om jag skulle äta allt på en gång. Jag tror att det är ganska viktigt, framför allt för kvinnor, att sprida ut köttätandet. Och jag vet att många inte tänker på en del saker som kött. Skinkan på mackan, är det kött? Rostbiffen på sommarlunchen? Leverpastejen? Påpekade det till en kompis som minnsan bara åt kött 2 dagar i veckan. Hon skrattade gott åt sig själv sen.
  • Aniiee
    Dr Mupp skrev 2013-04-07 03:43:34 följande:
    Min pappa jobbade på kravgård och där går köttkor och köttgrisar ute året om. Korna har lösdriftstall de kan gå in för att skydda sig mot väder och vind. Grisarna har små hus. De är sällan i husen. Detta är i sörmland. 

Kor och grisar som är ute på vintern sätter vinterpäls.  
    Det har du förstås rätt i....... Skillnade, i alla fall med korna, kanske är kött- vs. mjölkkor.... Jag menar, går det i Sörmland så borde det gå i Blekinge..... får fråga guben vid tillfälle.
  • Aniiee
    VNmamma skrev 2013-04-07 15:53:18 följande:
    Någon undrade om det finns grupper (inte subgrupper) som är vegetarianer...
    Ja, det finns och har funnits i måååånga år. Det är vanligt att hinduer (och de är många!) äter inte kött.
    Det var jag som svarade, och det där var inget svar på min fråga. Många svenskar äter inte kött, men svenskar äter kött..... 
  • Aniiee
    lennartsdotter skrev 2013-04-07 17:20:32 följande:
    Varför ska priserna pressas? Det är bla. det som har lett till att köttdjur idag föds upp på spannmål och soja vilket är miljövidrigt och djurvidrigt. Kött från hållbar och djurvänlig produktion måste få kosta. Bönderna måste få betalt för sina varor. Maten idag är billigare än någonsin och det är ingenting positivt om vi ser till den utveckling vi har.

Sedan måste nog vegetarianer och veganer också börjar fundera på hur ett hållbart vegetariskt jordbruk ska bedrivas. Åkrarna maten ska odlas på måste få näring och det sker antingen via konstgödsel eller via animaliskt gödsel (bajs, kiss, blod och ben). Konstgödsel är inte hållbart. Ska vi hobbyhålla boskap för att de ska nära åkrarna kan vi inte tillåta dem föröka sig fritt vilket innebär att vi måste fortsätta hålla dem i onaturliga flockar (könssegregerade). Jag avundas inte den som ska hålla en flock med stutar...

Monokulturerna måste bort. Konstbevattning måste bort. Skadedjur och skadeinsekter måste bekämpas på något sätt. Antingen via bekämpningsmedel som tas fram industriellt mha fossila bränslen eller via biologiska metoder (tex. hålla djur som tar skadedjur).

Jag har varit vegetarian, men vill man göra någonting för miljön och för djuren måste man inse hur växter och djur är beroende av varandra. Det stora problemet idag är det industrialiserade jordbruket. Det är dåligt och skadar miljö, människor och andra djur oavsett om det producerar vegetabiliska eller animaliska produkter. 
    Mmmm.... saker inte många funderar på.
  • Aniiee
    VNmamma skrev 2013-04-07 21:18:37 följande:

Så vad är det du vill veta?

till den som undrade om det finns exempel på folk som under lång tid levt på vegetarisk kost: Ja, det gör det.
    Ursäkta felskrivningen. Det var naturligtvis jag som frågade... och vad jag vill veta är just det; Peka på något folk som, på samhällsnivå, inte äter kött. Där köttätandet är ett val på samma sätt som vegetarianism är ett val i svenska samhället. Där den kulturella förväntningen är att det inte äts, på samma sätt som den kulturella förväntningen i Sverige är att det äts.

Säg inte "det finns". Säg folk X och folk Y. 

Jag frågar för att jag är nyfiken. Jag tycker att det är intressant. Jag vill lära mig.
  • Aniiee
    Dr Mupp skrev 2013-04-08 06:14:24 följande:
    Och man behövde inte gå längre än till vikipedia för att konstatera att inte heller indierna är vegetarianer som folk , utan att vegetarianer där precis som överallt annanstans endast en subkultur. 

"Contrary to popular belief, India is not presently a predominantly vegetarian country.[26][27]Brahmins of East India and Kashmir and the Saraswat Brahmins of the Southwest are allowed fish and some meat.[28]"  Källa: en.wikipedia.org/wiki/Diet_in_Hinduism

Människor är blandkostare, förutom i vissa subkulturer. Det har aldrig någosin i modern tid eller genom historien funnits nån folk som varit vegetarianer. Hela vår fysiologi är uppbyggd för blandkost. Många människor kan heller inte leva på en helt vegetarisk kost även om de skulle vilja. Jag är en av dem. Jag har så pass dåligt upptag av järn att jag är direkt beroende av hemjärn och skulle snabbt bli anemisk på en vegetarisk kost.  
    Thank you! Du fattade vad jag menade.....

Jag, precis som du, KAN inte leva på vegetarisk kost. Jag har försökt, men omöjligt. Jag skulle behöva äta orimligt mycket av en del "växter" (Vi snackar flera kilo om dagen) för att kunna kompensera mot ca 600 g köttprodukter i veckan.
  • Aniiee
    Lilia skrev 2013-04-08 13:14:01 följande:

Många hinduer och buddister äter inte kött. Ca 30 % av Indiens befolkning är vegetarianer t.ex. Det är ca 37 245 000 000 människor. Sedan är ditt argument om vad människan är "menad att göra" fortfarande ointressant. På vilket sätt tycker du att det är relevant? Tycker du att det är fel att flyga också? Om människan hade varit menad att flyga skulle vi ha fötts med vingar! :P Samma sak gäller för bilar, microvågsugnar, mobiler, ja listan kan göras lång. Det är inte meningen att vi ska äta paprika, gurka, majs etc i Sverige heller, för det växer inte här naturligt. Vad gäller köttindustrin så påverkar jag så mycket jag kan på individnivå. Vad gäller samhällsnivå så tror jag att det bästa är att försöka få folk att äta mindre kött. De flesta äter 200 gram per dag, Livsmedelsverket rekommenderar 100 gram. Skulle alla äta hälften så mycket kött skulle ju köttindustrin halveras.
    Det där håller ju inte heller, om du menar att mitt argument om fysiologi och biologi inte håller. Tekniska framsteg (flyga, bilar, microvågsugnar osv) är inte fysiologi och biologi. Människan har inte förändrats nämnvärt senaste 100000 åren. Alltså är det intressant. Om vi ska hårddra det så kan du ju titta lite på vad som orsakade galna-ko sjukan hos kor; felaktig kost. Men det är som sagt att hårddra det. 

Sen, bara för att förtydliga min ståndpunkt; Jag tycker att köttindustrin är åt helvete, jag tycker att kött är alldeles för billigt, jag önskar att folk åt mer vilt, mer eko och mer närodlat. Det är vad jag jobbar för. 

Nu har jag lust att ifrågasätta de där 200 grammen per dag, eftersom konsumtionsvikten bara ligger på ca 50 kg per person och år. Då har jag laggt på 4 kilo för att kompensera lite för underraportering. Det blir ca 136 g om dagen per person. Och då är det rått..... 
Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?