Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?
Jag var vegetatrian ett tag. I ett år ungefär. Jag mådde skit, och det var inte för att jag åt fel, utan för att jag inte kunde ta upp tillräkligt mycket växproteiner.
Min mormors brorson är bonde. Ganska småskaligt, han har ett gäng kor en handfull höns och några grisar, de mjölkas, ägg tas om hand, djur går till slakt. De har de bra, sköts så som djur ska skötas. Lik förbannat var någon djurrättsorganisation (minns inte vilken) på honom. De bröt sig in i ladugården och filmade vinteruttråkade kor. De var där i februari. I MAJ publicerades filmen och de påstod att de varit där samma vecka. Varför fick inte korna komma ut och så vidare.
Min poäng är att, ja, det är ädelt att vilja förändra köttindustrin, men man gör det inte med lögner, och man gör det inte heller genom att vara vegetarian. Man gör det med PLÅNBOKEN genom att köpa KÖTT man GODKÄNNER. Om jag tycker att naturbeteskött är det bästa och köper och hälften av alla som handlar i min butik vill ha det så kommer butikerna begära in mer av det, och om efterfrågan ökar så ökar produktionen, fler ställer om sig till naturbetes, eko, krav och så vidare.
Och kom inte med "om alla blir vegetarianer...." för det funkar inte så. Om människan var vegetarian så skulle människan vara.... vegetarian. Men människan är allätare, Mer än 50% vegetarianer går tillbaka till att äta kött, en del hävdar bortåt 75%.