• Redmilk

Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?

Hej! Vänder mig enbart till vegetarianer/veganer som inte äter kött pga hänsyn till alla de djur som lider för att människan ska få kött på sin tallrik. Köttätare behöver icke göra sig besvär. Jag undrar hur vi ska kunna få fler människor att börja engagera sig i djuretiska frågor och ifrågasätta den äckliga köttindustrin. Någon med bra tips? Varje gång man försöker diskutera saken ombeds man hålla käft och äta en morot...är så trött på dessa reaktioner, jag antar att jag provocerar människor. Hur får man fram sitt budskap bäst, utan att reta gallan på köttätare? Ju fler som ställer krav på köttindustrin desto bättre levnadsstandard kan vi ordna för djuren.

• Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?
  • Redmilk

Så... Vi är alla överens om att ekologiskt kött är att föredra framför vanligt icke ekologiskt. Men hur får vi ner priset? Och hur bemöter vi efterfrågan om alla vill ha ekokött? Kommer priset på ekokött att minska om efterfrågan ökar? Och kommer folk att köpa ekologiskt kött från Sverige eller välja utländskt, som är billigare? Om folk väljer det utländska så gynnar det iaf ingen.

Mitt förslag är(om man inte kan tänka sig att sluta med kött): 1 köttdag/vecka. Resten grönt. För miljön, djuren och hälsan.
    Och då givetvis endast ekologiskt kött, helst från en gård man själv besökt eller vilt.

• Aniiee
    Redmilk skrev 2013-04-06 21:16:14 följande:
    Så... Vi är alla överens om att ekologiskt kött är att föredra framför vanligt icke ekologiskt. Men hur får vi ner priset? Och hur bemöter vi efterfrågan om alla vill ha ekokött? Kommer priset på ekokött att minska om efterfrågan ökar? Och kommer folk att köpa ekologiskt kött från Sverige eller välja utländskt, som är billigare? Om folk väljer det utländska så gynnar det iaf ingen.

Mitt förslag är(om man inte kan tänka sig att sluta med kött): 1 köttdag/vecka. Resten grönt. För miljön, djuren och hälsan.
    Och då givetvis endast ekologiskt kött, helst från en gård man själv besökt eller vilt.
    Sanningen är väl snarare hur vi får folk att inse att mat inte är gratis. För 60 år sedan lade vi ca 35% av vår disponibla inkonst på mat, idag lägger vi bara 12%. Vi kan absolut säga att det är för att vi har det väldigt annorlunda nu, men jag undrar lite varför vi inte är beredda att lägga mer än 12% av våra pengar på mat? Det gäller naturligtvis inte alla, det är ett nationellt överslag. Mat idag är BILLIGT, vi vill bara inte lägga pengar på det, för vi lägger pengar på elektronik och övriga nöjesprodukter/tjänster istället.

Tyvärr är det så att pengar styr. Det är en effekt av den fria marknaden. Svenskt naturbeteskött är dyrt, liksom svenskt vilt (i alla fall i storstan). Hade vi (politiken) velat så skulle vi kunna lägga gigantiska tullar på utlänskt kött, men det är det ingen som vill. Det finns fler än ekonomiska anledningar till att främja svenk prouktion av mat (inte bara kött), bland annat hälso- miljö- och djurektiska. Men bara de som har råd har råd, så att säga.

Ditt förslag är ganska bra, för de som klara sig på det. Jag behöver äta 5-6 portioner kött eller köttprodukter i veckan om jag ska må bra. Då ingår kyckling. Det är ca 2-3 dagar om jag skulle äta allt på en gång. Jag tror att det är ganska viktigt, framför allt för kvinnor, att sprida ut köttätandet. Och jag vet att många inte tänker på en del saker som kött. Skinkan på mackan, är det kött? Rostbiffen på sommarlunchen? Leverpastejen? Påpekade det till en kompis som minnsan bara åt kött 2 dagar i veckan. Hon skrattade gott åt sig själv sen.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Fanny b

Jag kan tänka mig att priset på ekokött skulle minska något om efterfrågan på det skulle öka, men generellt tror jag att de personer som kan tänka sig äta enbart ekologiskt kött måste vara beredd på att betala mer för sitt kött än personer som inte köper ekologiskt kött.

Det ligger något i ditt förslag om att endast äta kött en gång per vecka, men för det krävs att kunskapen om att laga vegetarisk mat ökar generellt i samhället. Jag kan inte inget om vegetarisk kost men om det skulle mer information om hur man kan göra sådana rätter på ett snabbt och enkelt, där råvararorna är billiga, så tror jag att många skulle vara intresserade av det, för billig mat som går snabbt att laga vill många ha.   
  • Redmilk

Varsågod:

Potatisbullar:

6 potatisar
    1 dl persilja
    1 morot
    2 ekologiska ägg

Koka potatis och morot. Låt svalna. Mosa grovt med gaffel. Blanda i salt, ägg och lite havredryck, bara någon matsked.

Forma till biffar, doppa i ströbröd och stek på medelhög värme!

Goda soppan
    1 palsternacka
    2 morötter
    6 potatisar
    I grönsaksbuljontärning
    1 vitlök
    Persilja
    1/2 broccoli
    Svarta bönor
    1/2 gul lök alt 1/2 purjolök
    Timjan
    Oregano
    Basilika

Stek grönsakerna i rapsolja med vitlök och kryddor i ca 5 min.
    Tillsätt önskad mängd vatten.
    Lägg i buljontärning.
    Koka efter önskad tid!

Toppa med persilja, salt och bönor!

Även god som barnmat! Bara att mosa!

Kikärtsbiffar:

1 pkt ekologiska kikärtor
    1 vitlöksklyfta
    1 msk ströbröd
    1 ägg
    1/2 gul lök
    Valfri krydda.. Curry för indiskt touch... Annars funkar fransk örter fint!
    Mixa snabbt ihop ingredienser i matberedare och stek i pannan!
    Servera med eko creme fraiche och riv gurka i.
    Biffarna passar till allt! Pasta, potatis, ris...

Alla dessa recept är mkt billiga och fulla av proteiner och järn!

Och fler veggirecept:

www.veganrecept.se/
    www.javligtgott.se/

• Dr Mupp
    Aniiee skrev 2013-04-06 19:41:30 följande:
    Väldigt bra inlägg, dock kan väldigt få djur gå ute hela vintern i Sverige. Min släkting har kor och grisar som går ute mars-oktober, nov-feb är det för kallt, kor har inte myckt päls, grisar ännu mindre. De är mjölkkor, och de går in i mjölkstallet när de vill mjölkas.  Juvret blir ju tungt, och de har lärt sig att om de går in i mjölkstallet så blir det bättre. Inlärt beteende alltså. En robot tar hand om resten. 
    Min pappa jobbade på kravgård och där går köttkor och köttgrisar ute året om. Korna har lösdriftstall de kan gå in för att skydda sig mot väder och vind. Grisarna har små hus. De är sällan i husen. Detta är i sörmland. 

Kor och grisar som är ute på vintern sätter vinterpäls.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Aniiee
    Dr Mupp skrev 2013-04-07 03:43:34 följande:
    Min pappa jobbade på kravgård och där går köttkor och köttgrisar ute året om. Korna har lösdriftstall de kan gå in för att skydda sig mot väder och vind. Grisarna har små hus. De är sällan i husen. Detta är i sörmland. 

Kor och grisar som är ute på vintern sätter vinterpäls.  
    Det har du förstås rätt i....... Skillnade, i alla fall med korna, kanske är kött- vs. mjölkkor.... Jag menar, går det i Sörmland så borde det gå i Blekinge..... får fråga guben vid tillfälle.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • VNmamma

Någon undrade om det finns grupper (inte subgrupper) som är vegetarianer...

Ja, det finns och har funnits i måååånga år. Det är vanligt att hinduer (och de är många!) äter inte kött.

• VNmamma

ts, förstår att du är ganska nybliven vegetarian vilket väl förklarar din iver att få fler att välja som du. Jag har varit vegetarian i 25 år och är glad att göra vad jag kan för att minska djurs lidande och skona miljön. Men ibland blir jag arg eller sorgsen över att inte fler tänker som jag (oss). Det finns så mycket ignorans och slentriantänkande bkand "köttisar" att jag häpnar! MEN. Det finns också ett växande antal människor som bryr sig om djur och miljö, som är nyfikna på vegetarisk mat, som vill göra skillnad. Lägg ditt fokus på dem, det är mitt råd!

• lennartsdotter

Varför ska priserna pressas? Det är bla. det som har lett till att köttdjur idag föds upp på spannmål och soja vilket är miljövidrigt och djurvidrigt. Kött från hållbar och djurvänlig produktion måste få kosta. Bönderna måste få betalt för sina varor. Maten idag är billigare än någonsin och det är ingenting positivt om vi ser till den utveckling vi har.

Sedan måste nog vegetarianer och veganer också börjar fundera på hur ett hållbart vegetariskt jordbruk ska bedrivas. Åkrarna maten ska odlas på måste få näring och det sker antingen via konstgödsel eller via animaliskt gödsel (bajs, kiss, blod och ben). Konstgödsel är inte hållbart. Ska vi hobbyhålla boskap för att de ska nära åkrarna kan vi inte tillåta dem föröka sig fritt vilket innebär att vi måste fortsätta hålla dem i onaturliga flockar (könssegregerade). Jag avundas inte den som ska hålla en flock med stutar...

Monokulturerna måste bort. Konstbevattning måste bort. Skadedjur och skadeinsekter måste bekämpas på något sätt. Antingen via bekämpningsmedel som tas fram industriellt mha fossila bränslen eller via biologiska metoder (tex. hålla djur som tar skadedjur).

Jag har varit vegetarian, men vill man göra någonting för miljön och för djuren måste man inse hur växter och djur är beroende av varandra. Det stora problemet idag är det industrialiserade jordbruket. Det är dåligt och skadar miljö, människor och andra djur oavsett om det producerar vegetabiliska eller animaliska produkter. 
Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?