Redmilk skrev 2013-04-06 21:16:14 följande:
Så... Vi är alla överens om att ekologiskt kött är att föredra framför vanligt icke ekologiskt. Men hur får vi ner priset? Och hur bemöter vi efterfrågan om alla vill ha ekokött? Kommer priset på ekokött att minska om efterfrågan ökar? Och kommer folk att köpa ekologiskt kött från Sverige eller välja utländskt, som är billigare? Om folk väljer det utländska så gynnar det iaf ingen.
Mitt förslag är(om man inte kan tänka sig att sluta med kött): 1 köttdag/vecka. Resten grönt. För miljön, djuren och hälsan.
Och då givetvis endast ekologiskt kött, helst från en gård man själv besökt eller vilt.
Sanningen är väl snarare hur vi får folk att inse att mat inte är gratis. För 60 år sedan lade vi ca 35% av vår disponibla inkonst på mat, idag lägger vi bara 12%. Vi kan absolut säga att det är för att vi har det väldigt annorlunda nu, men jag undrar lite varför vi inte är beredda att lägga mer än 12% av våra pengar på mat? Det gäller naturligtvis inte alla, det är ett nationellt överslag. Mat idag är BILLIGT, vi vill bara inte lägga pengar på det, för vi lägger pengar på elektronik och övriga nöjesprodukter/tjänster istället.
Tyvärr är det så att pengar styr. Det är en effekt av den fria marknaden. Svenskt naturbeteskött är dyrt, liksom svenskt vilt (i alla fall i storstan). Hade vi (politiken) velat så skulle vi kunna lägga gigantiska tullar på utlänskt kött, men det är det ingen som vill. Det finns fler än ekonomiska anledningar till att främja svenk prouktion av mat (inte bara kött), bland annat hälso- miljö- och djurektiska. Men bara de som har råd har råd, så att säga.
Ditt förslag är ganska bra, för de som klara sig på det. Jag behöver äta 5-6 portioner kött eller köttprodukter i veckan om jag ska må bra. Då ingår kyckling. Det är ca 2-3 dagar om jag skulle äta allt på en gång. Jag tror att det är ganska viktigt, framför allt för kvinnor, att sprida ut köttätandet. Och jag vet att många inte tänker på en del saker som kött. Skinkan på mackan, är det kött? Rostbiffen på sommarlunchen? Leverpastejen? Påpekade det till en kompis som minnsan bara åt kött 2 dagar i veckan. Hon skrattade gott åt sig själv sen.