Inlägg från: Redmilk |Visa alla inlägg
  • Redmilk

Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?

Hej! Vänder mig enbart till vegetarianer/veganer som inte äter kött pga hänsyn till alla de djur som lider för att människan ska få kött på sin tallrik. Köttätare behöver icke göra sig besvär. Jag undrar hur vi ska kunna få fler människor att börja engagera sig i djuretiska frågor och ifrågasätta den äckliga köttindustrin. Någon med bra tips? Varje gång man försöker diskutera saken ombeds man hålla käft och äta en morot...är så trött på dessa reaktioner, jag antar att jag provocerar människor. Hur får man fram sitt budskap bäst, utan att reta gallan på köttätare? Ju fler som ställer krav på köttindustrin desto bättre levnadsstandard kan vi ordna för djuren.

• Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?
  • Redmilk

Jag har redan en tråd där jag vände mig enbart till köttätare. Det gick inte att föra någon vettig diskussion. Man fokuserade på mig som person och försökte "knäcka" mig med en massa oigenomtänkta motargument, istället för att lägga fokus på djurens lidanden.

• Redmilk

Jag upplever det ofta som att man som veggie inte får tala om veganism/vegetarism för att folk blir obekväma. Så jag brukar oftast vara tyst och fokusera på mig själv, skita i vad andra har på sina tallrikar så att säga. Men... Ofta måste jag förklara för vänner å bekanta varför jag valt en vegetarisk kost. De frågar "men fisk äter du väl i alla fall?" De ifrågasätter mitt val. De undrar om jag inte har brister osv...de säger att de själva skulle få brister.
    Jag svarar alltid artigt.
    Tar inte illa upp när folk frågar!

Men när jag frågar folk varför de äter kött så blir de extremt provocerade, irriterade, besvärade.

Det är sant!

Det är faktiskt en tolkningsfråga: som jag ser det så är det inte veggisar som försöker skuldbelasta köttätare utan köttätarna får dåligt samvete eftersom de innerst inne vet att djur faktiskt dör för deras kötts skull.

Köttätare tycker veggisar försöker skuldbelägga och pracka på dem sin vegetariska kosthållning. Jag vet inte... Känns som att det viktigaste och som sällan fokus hamnar på är hur illa den storskaliga köttindustrin faktiskt skadar djuren och miljön. Det gör mig ont att tänka på.

• Redmilk

Klart att vi veggisar blandar in känslor! Vi är människor som mår dåligt för djurens skull!! Det GÅR inte att tala enbart sakligt i frågan därför att den väcker känslor! Som vegan brinner man för djurrättsfrågor! Och brinner man för något ja då känner man!
    Det är ju det som är det sorgliga! Att folk saknar empati! Där har vi ett av grundproblemen. Det finns fler problem.

Att prata sakligt kan man göra men du MISSAR HELA POÄNGEN i ditt tjat om saklighet! Djur lider!!!! Och folk blundar för det/ förtränger det/skiter i det.
    Det är FAKTA.

Du ser känsloreaktioner som irriterande, jag ser ditt eviga konstanta tjat om saklighet som skrämmande eftersom du i mina ögon tycks sakna empati.

Föräldrar vars barn låses in i källare av galningar som torterar dem och mördar dem tänker inte sakligt. De skriker och skakar i förtvivlan och önskar att deras barn kunde komma hem igen, välbehållen.
    Jag ser ett djur som lider i bur och känner som den där föräldern.

Om fler människor skulle fundera över köttindustrin och få ta del av fakta som finns och som visar hur illa djur behandlas idag skulle nog många överväga att gå över till en grönare kost. Av sakliga skäl? Nej. Av empati.

• Redmilk

Som tur är finns det människor som vet och förstår vad jag pratar om. Du går inte att nå så det är lönlöst. Du vill ha en saklig diskussion. Det kan jag ha. Men inte med dig.

Men på en månad har jag genom att tala med folk och vända och vrida på det hela, fått två personer att ifrågasätta sin kosthållning. En har infört kött 1 gång i veckan istället för varje dag. Det känns bra!

• Redmilk

Jag påverkar redan andra

Jag sökte vettiga tips från folk hur man kan nå människor med sitt budskap utan att hamna i sådana diskussioner som du och jag har! Varför du och jag inte kan kommunicera är för att du hakar upp dig på det jag säger hela tiden, på gräsnivå, ordmärkande. Du är ute efter en politiskt korrekt diskussion där saklighet är nummer ett. Du är inne på fel tråd! Gå till en annan tråd? Varför lägga ned så mycket tid och energi på detta när du inte ens brinner för frågan? För om du inte är veggie själv, vad får du ut av att engagera dig i denna tråd? Vad är ditt mål och syfte? Du vill i alla fall inte ha en bättre djurhållning och ett minskat köttätande för då skulle du ha försökt bemöta mig på ett annat sätt. Du tycks ha något emot veggisar eftersom du figurerar i flera liknande trådar?
    Vad vill du? Hjälpa till eller stjälpa?
    Jag bad om tips från veggisar! Är du veggie?

• Redmilk

Alltid sista ordet människa?

Jag läser precis allt, men väljer att fokusera och bemöta vissa saker och lämnar andra åt intet.

Du själv då? Du svarar ju inte på mina frågor! Är du veggie? Bryr du dig öht om de djur som far illa för köttet på tallriken? Svara på det tack.

Du inledde hela tråden med att säga bland annat så här: " man är saklig, undviker känsloargument och man skuldbelastar inte på det sätt som veganer älskar att göra"

Genom att säga så visar du tydligt att du missat hela poängen! En vegan kan inte lämna känslorna åt sidan för en vegan lider med djuren. En vegan känner saker. Vi talar om känslor! Att diskutera saker frambringar nästan alltid känslor, även hos dig! Annars skulle du inte fortsätta vår diskussion.

Man får känna och reagera med känslor i en diskussion. Man bör försöka vara saklig och hålla sig till ämnet men man får blanda in känslor! Vem har talat om för dig att det är förbjudet?
    Alla politiker vi ser på teve har någon gång visat känslor genom att höja rösten, bli blossande rös om kinderna, tappat tålamodet, blivit arg eller frustrerad etc! Det är mänskligt att reagera med känslor OM man brinner för något.

• Redmilk

Men en sak har du rätt i!
    Du försökte ge mig råd. Du tycker man ska vara saklig, känslokall och korrekt.

Och du har rätt i att folk känner sig skuldbelastade!

• Redmilk

Mjölkindustrin: kor å kalvar skiljs direkt efter kalvens födsel. De råmar och gråter när de separeras...är det en hankalv går han snart mot slakt. Är det en honkalv sparas hon för att bli mjölkko i ca fem år, sen slaktas hon. Korna lever i trånga bås och får endast vistas ute under en kort period av året. Någonsin undrat varför korna är så hysteriskt glada vid kosläpp?
    Korna tvångsinsemineras. Kornas juver söndermjölkas. DET GÅR INTE ATT KÄNNA TILL DETTA OCH VARA OBERÖRD.

Hankycklingar mals ned levande eftersom de bara duger till foder, de lägger ju inte ägg. Vi pratar gula söta små kycklingar som åker på ett band mot malen som sedan hackar dem i små bitar.
    Burhöns har storleken av ett a4 papper att leva på... DET GÅR INTE ATT KÄNNA TILL DETTA OCH VARA OBERÖRD

Suggor tvångsbetäcks och grisarna lever i små bås utan möjlighet till naturligt beteende. En gris är lika smart som en treåring!!! Smartare än en hund! Suggan trampar och biter ofta ihjäl sina kultingar pga trångboddhet och stress. DET GÅR INTE ATT KÄNNA TILL DETTA OCH VARA OBERÖRD

Och är man ändå oberörd och känner man till detta utan att känna sorg, ilska, skam eller frustration så tycker jag att man har brist på empati. Då är man en läskig människa. Tycker jag.

• Redmilk

Mina källor är djurens rätt. Kolla deras hemsida. Grisar tvångsinsemineras inte, de tvångsbetäcks. De hålls fasthållna utan möjlighet att röra sig.

Jag har fått veta från djurens rätt och djurrättsalliansen att kor och kalvar sörjer vid separation. Har även fått veta från en bonde att kor älskar sina kalvar från första stund och att de gärna diar dem länge.

Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?