Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?

Så länge som diskussionen är så starkt segregerad så kommer det inte ske någon förändring.
    Genom att exkludera den grupp du vänder dig till (köttätare) kommer du att framstå som en fanatiker man inte behöver ta på allvar.
    Nyckeln till framgång är saklighet vilket innebär att inte dra till med bombastiska jämförelser eller ha känsloargument.

*avlägsnar mig från tråden enligt önskemål*

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    chewielusen skrev 2013-03-28 23:15:22 följande:
    Jag tror att det bästa är att blogga, twittra och dela artiklar på FB. På det sättet gör man information mycket tillgänglig för folk och man ökar chansen att de öppnar ögonen. Problemet med att vara den som öppnar diskussioner om köttindustrin är att folk känner sig tvingade. Bättre att uppmuntra dem till att själva läsa om hur djuren har det.
    Nja. Snarare funkar det för en ganska homogen, ung grupp människor. Fortfarande är ca 30% aldrig eller sällananvändare av dator och internet och de når man definitivt inte genom sociala medier. Sen är det inte bara att blogga etc, det krävs massor av jobb för att få läsare.
    Ska man förändra alla är det bara lagar som fungerar annars anpassar man informationen efter målgrupperna.

Nu uppfattar jag det mer som att TS vill veta hur denne kan undvika att  diskussionerna urartar. Det är rätt enkelt oavsett ämne. Man är saklig, undviker känsloargument och man skuldbelastar inte på det sätt som veganer älskar att göra.
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-03-31 21:12:57 följande:
    Jag upplever det ofta som att man som veggie inte får tala om veganism/vegetarism för att folk blir obekväma. Så jag brukar oftast vara tyst och fokusera på mig själv, skita i vad andra har på sina tallrikar så att säga. Men... Ofta måste jag förklara för vänner å bekanta varför jag valt en vegetarisk kost. De frågar "men fisk äter du väl i alla fall?" De ifrågasätter mitt val. De undrar om jag inte har brister osv...de säger att de själva skulle få brister.
    Jag svarar alltid artigt.
    Tar inte illa upp när folk frågar!

Men när jag frågar folk varför de äter kött så blir de extremt provocerade, irriterade, besvärade.

Det är sant!

Det är faktiskt en tolkningsfråga: som jag ser det så är det inte veggisar som försöker skuldbelasta köttätare utan köttätarna får dåligt samvete eftersom de innerst inne vet att djur faktiskt dör för deras kötts skull.

Köttätare tycker veggisar försöker skuldbelägga och pracka på dem sin vegetariska kosthållning. Jag vet inte... Känns som att det viktigaste och som sällan fokus hamnar på är hur illa den storskaliga köttindustrin faktiskt skadar djuren och miljön. Det gör mig ont att tänka på.

Jag har inte alls samma erfarenhet (eller infallsvinkel). Enda jag möjligen märkt att veganen/vegetarianen/stockholmsvegetarianen blir besvärad att man frågar bara för att man frågar varför.
    Att man frågar om fisk är inte konstigt eftersom det är mycket vanligt att fisk inte räknas som djur och kan ätas trots att man i övrig är närmaste vegan, därav namnet stockholmsvegetarian. Och eftersom det är så vanligt denna dubbelmoral, att bara landlevande djur är värda att värna om, så är det inte konstigt att det ifrågasätts.

Jag ser den omvända frågan som rätt korkad faktiskt eftersom vi är skapta för att äta blandkost. Men det är inget jag brukar bli irriterad över utan när personen trots det inte ger sig utan ändå kommer med känsloargument. Hittills har jag bara träffat på tre vegetarianer/veganer som inte kommit med känsloargument utan kunnat resonera sakligt men så lever de å andra sidan i familjer där man äter kött och har således ett lite vidare synfält än de flesta.

Att du kommer dragandes med att all irritation beror på köttätarnas dåligt samvete talar sitt tydliga språk jag tror alla (utom möjligen du inser) - att det i princip alltid hamnar i en känslodiskussion för veganernas del, de verkar nästan uteslutande sakna förmåga att tänka sakligt.  Det är jävligt irriterande.

För att besvara ditt inlägg #2 - jag vet att i diskussioner här på FL så är det lika illa oavsett vad man äter, spadar och hinkar haglar från alla håll. Det jag pratar om i detta inlägg är först och främst AFK.
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-02 21:12:12 följande:
    Klart att vi veggisar blandar in känslor! Vi är människor som mår dåligt för djurens skull!! Det GÅR inte att tala enbart sakligt i frågan därför att den väcker känslor! Som vegan brinner man för djurrättsfrågor! Och brinner man för något ja då känner man!
    Det är ju det som är det sorgliga! Att folk saknar empati! Där har vi ett av grundproblemen. Det finns fler problem.

Att prata sakligt kan man göra men du MISSAR HELA POÄNGEN i ditt tjat om saklighet! Djur lider!!!! Och folk blundar för det/ förtränger det/skiter i det.
    Det är FAKTA.

Du ser känsloreaktioner som irriterande, jag ser ditt eviga konstanta tjat om saklighet som skrämmande eftersom du i mina ögon tycks sakna empati.

Föräldrar vars barn låses in i källare av galningar som torterar dem och mördar dem tänker inte sakligt. De skriker och skakar i förtvivlan och önskar att deras barn kunde komma hem igen, välbehållen.
    Jag ser ett djur som lider i bur och känner som den där föräldern.

Om fler människor skulle fundera över köttindustrin och få ta del av fakta som finns och som visar hur illa djur behandlas idag skulle nog många överväga att gå över till en grönare kost. Av sakliga skäl? Nej. Av empati.
    Där har du svaret, du kan inte diskutera.
    Empati har inte med saken att göra för det ena tar inte ut det andra förstår du. Men ska man ha en konstruktiv dialog krävs det att den är saklig.

Det sorgliga är att du håller så hårt på att det handlar om dåligt samvete och nu avsaknad av empati (vilket motsäger det första, det krävs empati för att kunna känna dåligt samvete.

Man kan vara oerhört saklig i diskussioner om lidande, djur som människor. Varför har du inte ens försökt?
    Självklart slutar man lyssna på någon som talar emot sig själv, är osaklig och inte kan diskutera. Varför ska man ta en sån på allvar menar du? Visst den kan tycka men kommer ingenstans med sitt tyckande.

Du ville veta varför det inte går att diskutera och vi får svaret serverat på silverfat.
    Och som väntat tar du till bombastiska osakliga jämförelser, totalt irrelevanta.

Jösses.

PS att du bara ältar om köttindustrin är ytterligare ett bevis på hur dubbelmoraliska veganer i allmänhet. Sånt kan man inte ta på allvar...

• Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-03 08:31:00 följande:
    Som tur är finns det människor som vet och förstår vad jag pratar om. Du går inte att nå så det är lönlöst. Du vill ha en saklig diskussion. Det kan jag ha. Men inte med dig.

Men på en månad har jag genom att tala med folk och vända och vrida på det hela, fått två personer att ifrågasätta sin kosthållning. En har infört kött 1 gång i veckan istället för varje dag. Det känns bra!
    Nej du kan inte ha en saklig diskussion eftersom du utgår från att köttätare har dåligt samvete och att de lider brist på empati. Du vägrar att se det på ett annat sätt än ditt eget så du är varken öppen för diskussion eller kan ta den sakligt. Framförallt vill du inte ha svar på din fråga och du vill inte ta lärdom av den.
    Så ja det är rätt lönlöst eftersom du aldrig kommer att kunna påverka andra.

Så det handlar om att frälsa människor alltså eftersom du räknar antal?
    Märkligt resonemang. 
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-03 11:36:12 följande:
    Jag påverkar redan andra

Jag sökte vettiga tips från folk hur man kan nå människor med sitt budskap utan att hamna i sådana diskussioner som du och jag har! Varför du och jag inte kan kommunicera är för att du hakar upp dig på det jag säger hela tiden, på gräsnivå, ordmärkande. Du är ute efter en politiskt korrekt diskussion där saklighet är nummer ett. Du är inne på fel tråd! Gå till en annan tråd? Varför lägga ned så mycket tid och energi på detta när du inte ens brinner för frågan? För om du inte är veggie själv, vad får du ut av att engagera dig i denna tråd? Vad är ditt mål och syfte? Du vill i alla fall inte ha en bättre djurhållning och ett minskat köttätande för då skulle du ha försökt bemöta mig på ett annat sätt. Du tycks ha något emot veggisar eftersom du figurerar i flera liknande trådar?
    Vad vill du? Hjälpa till eller stjälpa?
    Jag bad om tips från veggisar! Är du veggie?
    Nej det var inte det du frågade efter. Du frågade om tips så att diskussionen omkring kost inte urartar. jag ger dig tips men du vägrar ta till dig det utan avfärdar tipsen rakt av.  Skilj på sak och sak tack.

Du läser öht inte det jag läser utan landar direkt i sandlådan, försöker dig på ett maktspråk du inte behärskar genom bla att påstå saker gripna ur luften om mig som person och mina syften och inte minst min livsstil.

Jag har skrivit mycket tydligt vad jag är ute efter att du får det till en helt annan sak är inte förvånande men likväl märkligt. Frågan är vad du vill mer än att ha medhåll och få rätt? För tips vill du inte ha.

Du behöver inte tips om hur du ska få till en vettig dialog, du behöver lära dig diskutera.

• Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-03 21:10:51 följande:
    Men en sak har du rätt i!
    Du försökte ge mig råd. Du tycker man ska vara saklig, känslokall och korrekt.

Och du har rätt i att folk känner sig skuldbelastade!
    Du har bara rätt i att jag försöker ge dig råd, resten har du helt fått om bakfoten. Man är inte känslokall bara för att man diskuterar sakligt. Att du tycker att allt som inte är som du är brist på empati bevisar i sak att det är det som det handlar om, från din sida sett.

Jag tror inte för en sekund på att folk känner det, däremot en viss irritation att du lägger den sanningen i deras knä. Precis som att du lägger sanningen om mig som känslokall i mitt knä och det utan att du känner mig öht.
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-04 21:44:00 följande:
    Mjölkindustrin: kor å kalvar skiljs direkt efter kalvens födsel. De råmar och gråter när de separeras...är det en hankalv går han snart mot slakt. Är det en honkalv sparas hon för att bli mjölkko i ca fem år, sen slaktas hon. Korna lever i trånga bås och får endast vistas ute under en kort period av året. Någonsin undrat varför korna är så hysteriskt glada vid kosläpp?
    Korna tvångsinsemineras. Kornas juver söndermjölkas. DET GÅR INTE ATT KÄNNA TILL DETTA OCH VARA OBERÖRD.

Hankycklingar mals ned levande eftersom de bara duger till foder, de lägger ju inte ägg. Vi pratar gula söta små kycklingar som åker på ett band mot malen som sedan hackar dem i små bitar.
    Burhöns har storleken av ett a4 papper att leva på... DET GÅR INTE ATT KÄNNA TILL DETTA OCH VARA OBERÖRD

Suggor tvångsbetäcks och grisarna lever i små bås utan möjlighet till naturligt beteende. En gris är lika smart som en treåring!!! Smartare än en hund! Suggan trampar och biter ofta ihjäl sina kultingar pga trångboddhet och stress. DET GÅR INTE ATT KÄNNA TILL DETTA OCH VARA OBERÖRD

Och är man ändå oberörd och känner man till detta utan att känna sorg, ilska, skam eller frustration så tycker jag att man har brist på empati. Då är man en läskig människa. Tycker jag.
    Djurens rätt är välkända för att de tar väldigt lätt på vad sanning är utan de vinklar för sina egna syftens skull. De sprider propaganda snarare än information. Tyvärr eftersom det blir kontraproduktivt.

Kor gråter inte. Med gråta menar man som människan med tårar och med känslor inblandade. De enda belägg man har för att djur sörjer är elefanter som har begravningsceremonier resten är gissningar baserat på förmänskligande. Att djur kan förmedla hur de mår oavsett om det är bra eller dåligt är inte kor ensamma om utan det gäller även möss och giraffer. Man kan läsa av det om man känner till djurens normala beteendemönster. Men gråter gör de inte.

Hankalvar kan gå till slakt men oftast blir de biffdjur och slaktas först 2-3 år senare. Det är alltså en marginell skillnad mellan mjölkkon och biffkalven.

Att korna kesar är inget modernt påfund utan det finns att läsa i 1800-tals litteratur. Anledningen att de blir glada är för att ingen ko (inte ens svensk fjällko) tål att vara ute dygnet runt. Även korna tycker att det är kallt och jävligt och vill in i ladugården på hösten. Sen står de inne på vintern för att släppas ut när våren kommit. Enda sättet att slippa ifrån detta är att antingen inte ha några kor alls eller hålla sig med Skotsk höglandsboskap som är ett biffdjur. Det blir inte så mycket biologisk mångfald på det sättet, för att inte snacka om vad som skulle hända med våra öpnna landskap i den mån de finns kvar. Du tror att kornas kesande på våren är något negativt men det sorgliga är att du inte fattar vad det beror på, grundläggande saker som djurens rätt förtiger för att det inte gynnar deras bild av det grymt utnyttjade djuret!

Kycklingarna har hänt en gång. Det är inte ekvivalent att det alltid är så. Det är bara djurens rätt som gör ett undantag till en generell regel. Resonemanget bakom ditt påstående är ekvivalent med att säga att alla män våldtar för det händer att någon gör det. En lögn blir inte sann bara för att man upprepar den. Det enda som händer är att man anser att den som tror att det är sant inte är tillförlitlig i någon av de fakta den kommer med.

Som jag sagt, det krävs att man är saklig och inte kommer med en känslomässig geggamoja som sygtar till skuldbeläggning. För det är det du gör. Om man inte tycker lika som du har man enligt dig empatistörninggar och dåligt samvete (men det har vi redan konstaterat är en motsägelse).

Försök ta reda på fakta på andra ställen än propagandasidor.
    Man är inte en läskig människa som inte sväljer din mumbo jumbo utan tvärt om. Det är riktigt läskigt med människor som sväljer allt utan att ens försöka ta reda på hur saker förhåller sig.

• Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-05 20:37:09 följande:
    Jag tror att du regnig måndag inte vet vad du pratar om... Sett "ett liv som gris"?
    Har du prövat med att söka reda på fakta istället för att svälja propaganda med hull och hår?
    Pröva att läsa annat än djurens rätt.
  • Regnig måndag
    Fanny b skrev 2013-04-05 21:32:18 följande:

Ett väldigt bra inlägg.  Jag tror generellt att det skulle bli bättre diskussioner mellan veganer och köttätare om  veganer som har denna kost av djuretniska skäl skulle satsa på att lära sig mera fakta om de djur de tycker synd och förmänskligar på detta sätt. Och därefter skapa mål med sin mission som är baserade på fakta istället för känslor. T ex efter ha studerat djurhållning, vilka saker kan förbättras utan att fokusera på att förmänskliga djuren. Samt också ta reda på hur saker som verka otäcka verkligen går till. För den som inte vet vad en insemination innebär kan det verka som någon typ av tvångsparning, då djuret inte kan röra sig fritt. Men man kan ta reda på varför djuren är fixerade då samt hur inseminationen går till rent praktiskt.
    Exakt!

Jag tycker att det finns mycket i djurindustrin och konsumtionsvanor som ska ifrågasättas och ska ändras men självklart kan man bara göra det med fakta som grund. Det omvända vore rent förkastligt, om vi ska fatta beslut angående djurhållning baserat på känsloargument ska vi även göra det när det gäller annat. "Jag tycker att pedofiler ska snöpas för tycker man annat har man empatiska störningar".

Gallileo kunde förändra världen. Med fakta. De som ville förhindra förändringen hade bara irrationella och emotionella motargument.
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-05 20:37:09 följande:
    Jag tror att du regnig måndag inte vet vad du pratar om... Sett "ett liv som gris"?
    Nej, men jag har en nära vän som jobbar på Danmarks motsvarighet till livsmedelsverket med grisproduktion.
    Anledningen till att personen valt det och inte med ulliga gulliga pälsdjur är för att kunna påverka djurhållningen inifrån. Med fakta.
    Eftersom hon och jag båda är intresserad av konsumtionsvanor och vad det innebär i förlängningen har vi långa och många samtal om det så jag är rätt väl insatt i hur det funkar.

Jag kan inte ge dig personuppgifter till denne eller ens telefonnummer utan hänvisar dig till de avhandlingar som finns inom dansk grisproduktion. Om du nu är intresserad av fakta vill säga. 
    Vad har du att komma med mer än klipp från terrorister?
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-06 10:14:46 följande:
    Fanny b: du har rätt! Har man många barn så kan inte alla få lika mycket uppmärksamhet! Både inom djur och människovärlden. Tror du en kvinna med fyrlingar hinner min sin "kull"? Nej det gör hon inte. Hon får hjälp från socialen eller om hon är rik så hyr hon en barnflicka. Djur har inte samma förmåner. Ever thought about that?

1. Ni är båda två inne på samma spår: att djur är till för att ätas.
    Jag säger: avveckla djurätandet successivt! För djurens, miljöns och hälsans skull!

Jag ser ingen skillnad på djur och människor! Vi är jämställda!

2 Fel! Jag förmänskligar inte! De som klär sina djur i gulliga kläder och låter dem åka dockvagn förmänskligar djuren.

3. Jag säger bara: underskatta inte djurens känsloliv och förmåga till att tänka!

4. Och jag ställer er frågan: vill du bli inseminerad? Vill du spendera ditt liv instängd i en cell för att sedan ätas upp?

5.Besitter du förmågan att kunna " gå i någon annans skor" för en dag?

Byt då en dag mot ett slaktdjur och känn efter hur det känns.
    1. Svar nej. Det är din egen felaktiga tolkning.
    2. Svar jo eftersom du hela tiden tar till känsloargument och applicerar det på djuren, det har inget med yttre attribut som kläder att göra.
    3. Det är ingen som gör. Du överskattar dem däremot bla genom förmänskligandet. Du vinner inget på halvsanningar, fria associationer och direkta lögner. Ska du vinna något måste du vara salig helt enkelt.
    4. Det är ett typexempel på förmänskligande. är du en gris? En ko? En torsk?
    Jämförelsen är irrelevant.
    5. Jag gör det ständigt, du verkar bara gå i de skor som passar dig.
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-06 09:58:14 följande:
    Regnig måndag... Jag känner dessa terrorister... Personligen. Och de är inga terrorister. Snacka om fördomar!
    Nej det är inga fördomar. De använder sig av terroristmetoder och är därför terrorister. Att du känner dem gör dem inte till mindre terrorister utan bara att du känner dem.
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-06 13:22:51 följande:
    Min mammas katt bar omkring ett litet svart gosedjur i flera år efter sin kull. Hon satte den framför sig och jamade... Beteendet började efter att ungarna flyttat ut. Hon blev aldrig sig lik efter det. Veterinären trodde att hon var deprimerad. Så mamma steriliserade henne. Hon blev gradvis bättre.
    Det
    Ät ni ert kött å dissa allt jag säger, spelar ingen roll. Jag vet vad jag tror på, en jämställd värld. Ät ni ert äckliga sorgliga kött och må väl så äter jag min gröna kost och mår väl. Jag har i alla fall ett rent samvete and it feels good!
    Det är ändå du som bad om råd...
    Vem dissar vem egentligen?
    Jag undrar om ditt syfte är att få rätt och visa att alla andra har fel eller för att verkligen försöka påverka.

Jag äter kött, har gott samvete och en jävla massa empati!

• Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-06 17:29:41 följande:
    Läs trådstart smartass

Jag bad veganer/ vegetarianer om råd! Inte köttätare! Varför då tror du?
    Just för att slippa dessa hätska diskussioner... Som tråkar ut mig något enormt!

Trist att nästan bara köttätare svarade... Men jag fattar ju varför. Ingen orkar argumentera om detta eftersom det är som att prata med en vägg. Ni vill enbart vinna diskussioner men missar poängen- djuren lider. Kommentera det!
    Det är nån enstaka som kommenterat den faktan men de flesta förnekar att djuren mår dåligt och lägger fokus på mig som person, försöker knäcka mina argument. Men det handlar inte om ära eller att vinna diskussioner. Det handlar om den verklighet som slaktdjur lever i. Att de mår dåligt och allt handlar om ekonomi! Branschen tjänar multum på köttindustrin! vem tror ni står bakom lchf dieten tro? googla på det....Djuren är de stora förlorarna.

Se länk: www.svt.se/nyheter/sverige/kottdiet-sponsrad-...

Jag var köttätare fram till november 2012. Då åt jag ekokött ibland. Alltså rätt nybliven vegan men mycket glad åt mitt beslut! Jag tröttnade på att ha dåligt samvete. Biffen slutade smaka gott helt enkelt.
    Började med veggierecept och insåg att det var mycket gott man kunde göra utan kött
    Och nu är jag vegan! Det enda som har hänt kroppsligt är att jag har gått ned tre kilo och är snyggare än någonsin
    Varför ber du om råd när du inte vill ha svar? Smartass?

En av dina källor säger samma sak som vi i tråden "Jag vill komma ifrån det moraliskt påträngande med diskussionen. Vi människor gör omoraliska saker hela tiden. Jag tror att det varit ett misstag att måla upp köttätandet som svart eller vitt. "
    Smartass.

Du missar poängen hela tiden: att du är osaklig och förmänskligar djuren och är därtill osaklig.
    Du är som att prata med en vägg men å andra sidan är det just det som utmärker fanatism.

Då förstår jag denna fanatism, att du är nyfrälst.  Det är alltid värst i början.
  • Regnig måndag
    Redmilk skrev 2013-04-06 19:04:51 följande:
    Det är väl jättebra med småskalig köttproduktion! Långt bättre än den storskaliga, såklart! Och det är väl klart att alla inte kommer bli veggisar! Men det är bra att som köttätare IFRÅGASÄTTA köttindustrin! Och vara öppen för kritiskt granskande?
    Läs dina två sista ord. I det begreppet ingår att man är saklig och lägger bort känsloargument.
    Det är ingen i tråden som motsätter sig det, tvärtom. Det är du som inte köper vad kritiskt granskande innebär.
  • Regnig måndag
    Fanny b skrev 2013-04-06 19:48:23 följande:

Jag vet inte så mycket om katter med din mammas katt beteende påminner om skendräktighet hos tikar. 2 månader efter tikar slutat löpa finns det en biologisk funktion som gör att de, även om de inte har parats, tror att de blivit parade. De kan därför visa symptom på att vara dräktiga, tom bilda mjölk. De kan gräva i sängar för att göra en bädd till valparna, se på leksaker som valpar och vakta dem, kanske inte ens vilja gå ut på promenader, för de har ju "valpar" hemma som kräver tillsyn. Tikar som blir mycket skendräktiga brukar kastreras av medicinska skäl, för deras egen skull, för om de får för mycket av dessa symtom kan de må dåligt. Det jag menar är alltså att man kan tolka detta som tiken i detta fall är deprimerad och vill ha valpar eller som att tiken har hormoner som säger åt den är dräktig. Samma sak med din mammas katt, nu vet jag ju inte om katter kan vara skendräktiga men i detta fall så tyder detta på att katten fick hormoner som gjorde att den trodde gosedjuret var en kattunge, och efter kastereringen så försvann detta beteende, då den typ av hormoner  som orsakade detta beteende försvann efter kastreringen.
    Visst kan katter bli skendräktiga, det förekommer hos alla däggdjur.

Apporopå depression hos djur tänker man ofta på det som på depression hos människa, att de ser livet nattsvart typ.
    Så är det inte utan de är dysfunktionella av en eller annan anledning.
  • Regnig måndag
    Fanny b skrev 2013-04-06 20:05:45 följande:

Jag tror att  väldigt många människor måste bli vegetariner om köttindustrin ska påverkas negativt. Av den anledningen tror jag att om man vill påverka köttindustrin så ska man äta kött men välja noga den typ av kött man äter. T ex välja ekologiskt kött. 
    framförallt är det ett steg i rätt riktning.
    det säger sig självt att man inte kan gå från att krypa till att springa maraton på ingen tid alls, man måste ha vettiga delmål som gör det drägligt om man vill förändra, annars bryr sig folk inte om det.
  • Regnig måndag
    VNmamma skrev 2013-04-08 21:02:05 följande:
    Men Dr Mupp har ju fel!

37 245 000 000 människor är inte någon "subkultur"

37 245 000 000 människor som är vegetarianer motbevisar er envisa tes om att människan ÄR blandätare.  
    Hur kom du fram till den siffran?
  • Regnig måndag
    VNmamma skrev 2013-04-08 21:46:32 följande:
    Läs inlägg 88.
    Tack, ag hade missat det. {#emotions_dlg.flower} En petitess i sammanhangeet, är det inte tre nollor för mycket eller är jag alldeles febersnurrig?
    Jag förstår dock din poäng, köttätarna har oftast det som ursäkt för att slippa att ens reflektera över sin egen köttkonsumtion.

Själv är jag inte villig att sluta med kött, avskyr proteinrika grönsaker för mycket, men försöker i alla fall kompromissa i den mån det är uthärdligt. Det handlar för min del inte så himla mycket om djuren utan om den totala konsumtionen,  eller belastningen kanske man ska kalla det för.
Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?