• bastusnuva

Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!

Som rubriken säger så har jag blivit kraftigt allergisk mot pälsdjur och har därför fått göra mig av med hunden och katten...

Men jag har inte gett upp hoppet på att ha ett husdjur!

Ge mig tips du som också är allergisk, vad har du för djur? Glad 

• Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!
  • ex ungue leonem
    Elin 885 skrev 2013-02-21 12:57:56 följande:
    men varför ens överväga att skaffa ett djur med päls som regnig måndag skriver ovan om man är allergisk, då får man skaffa sig ett djur utan päls, svårare än så är det inte.
    nej världen är inte rättvis och alla kan inte få exakt allt som de vill ha.

Finns inget som en erson kan vara allergisk mot då? Om nu de ämnen man är allergisk emot finns även i huden o som du säger saliven?
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Elin 885
    ex ungue leonem skrev 2013-02-21 12:59:01 följande:

Finns inget som en erson kan vara allergisk mot då? Om nu de ämnen man är allergisk emot finns även i huden o som du säger saliven?
    jag förstår inte frågan, kan du formlulera dig på ett annat sätt =).
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Sthlm88
    Elin 885 skrev 2013-02-21 12:57:56 följande:
    men varför ens överväga att skaffa ett djur med päls som regnig måndag skriver ovan om man är allergisk, då får man skaffa sig ett djur utan päls, svårare än så är det inte.
    nej världen är inte rättvis och alla kan inte få exakt allt som de vill ha.
  • The Doctor
    Regnig måndag skrev 2013-02-21 12:55:22 följande:
    Om du blivit så allergisk att du måste göra dig av med befintliga djur är det riktigt korkat att ens fundera på att skaffa nya.
    Allergenet från djuren du gör dig av med kommer att ta åratal innan de försvinner från din bostad, delvis gör de aldrig det så om du skaffar nya kan du spä på det som redan finns och du vet då inte vad du reagerar på (eller egentligen vem).

Risken är ganska stor att du får göra dig av med dem också och under de premisserna är det riktigt elakt att skaffa djur, det blir i stil med slit-och-släng..
    Jag påstår inte att du betraktar dem så men i praktikjen är det stor risk att det blir så.

Är man så allergisk att enda alternativet är att göra sig av samt en fullständig sanering anser inte jag att något pälsdjur är ett alternativ, definitivt inte gnagare. Jag rekommenderar inte heller fågel eftersom även de är starkt allergiframkallande.

Återstår alltså reptiler, fiskar och kräldjur.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • jashrinah

min sambo är galet allergisk mot hundar,katter,hästar,kor - ja i princip allt med päls , FÖRUTOM RÅTTOR !  
    så sedan ett halvår tillbaka är vi stolta ägare till  Kattla ,Calypso och Medusa   :) 
     dem är gosiga underbara och roliga som husdjur ! lär sig snabbt trick och är väldigt lättskötta , dem kostar i princip inget i drift eftersom dem äter den maten som vi inte orkar äta upp , i buren har dem spån och i toaletten (en plåt burk ) har dem kattsand =) 

Nybadade bebis råttor :) medusa och calypso 

• Fatheya

Igelkott! Det ska vi köpa om ett tag tänkte jag. Billig försäkring, äter inte otroliga mängder och de är ju bara så söta.

• jashrinah
    Fatheya skrev 2013-02-21 14:14:05 följande:
    Igelkott! Det ska vi köpa om ett tag tänkte jag. Billig försäkring, äter inte otroliga mängder och de är ju bara så söta.
    :O vart kan man köpa det ? :D 
  • Fatheya
    jashrinah skrev 2013-02-21 14:17:47 följande:
    :O vart kan man köpa det ? :D 
    Blocket har jag hittat en del på, sen finns det uppfödare runt om i landet. Afrikansk pygméigelkott heter rasen.

Oh jag vill helst ha en nu nu nu men måste vänta.
  • Elin 885

råttor är snälla djur jag hade en, Zingo, han var som en hund =).
    tålde honom inte tyvärr men han han dö innan det blev riktigt illa.
    Zingo var den snällaste råttan som jag någonsin stött på och smartaste!
    man kunde släppa han lös i vardagsrummet och han varken bet på sladdar, människor eller kuddar. dock byggde han gärna bo med damråttorna under soffan :P.
    han lyssnade på sitt namn och kom på inkallning...för det mesta =).
    han var mysigt att gå ut och gå med också, brukade ha honom i sele och koppel och så satt han på min axel eller huvud.

han hade tvättmani och gjorde alla sina behov på hans toalett och städade man inte den så skrek han åt en...hihi, han åt alltid vid matskålen och la tillbaka skalen i matskålen när han ätit färdigt. utom den gången om han trodde att mamma snott hans hasselnöt för då bunkrade han upp med maten i hans hus, vaddå det var ju tjyvar!!!!

två gånger har jag råkat låsa honom ute från sin bur (han hade fått upp dörren och jag i min trötthet på morgon stängde den) och han bajsade inte eller kissade eller någonting, däremot så kastade han sig till toaletten när jag hittade honom och släppte in honom. han fick en stor bit ost och en hasselnöt.

• Elin 885
    jashrinah skrev 2013-02-21 14:07:24 följande:
    min sambo är galet allergisk mot hundar,katter,hästar,kor - ja i princip allt med päls , FÖRUTOM RÅTTOR !  
    så sedan ett halvår tillbaka är vi stolta ägare till  Kattla ,Calypso och Medusa   :) 
     dem är gosiga underbara och roliga som husdjur ! lär sig snabbt trick och är väldigt lättskötta , dem kostar i princip inget i drift eftersom dem äter den maten som vi inte orkar äta upp , i buren har dem spån och i toaletten (en plåt burk ) har dem kattsand =) 

Nybadade bebis råttor :) medusa och calypso 

men ska inte råttor ha rått-foder?
Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!