• bastusnuva

Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!

Som rubriken säger så har jag blivit kraftigt allergisk mot pälsdjur och har därför fått göra mig av med hunden och katten...

Men jag har inte gett upp hoppet på att ha ett husdjur!

Ge mig tips du som också är allergisk, vad har du för djur? Glad 

• Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!
  • Elin 885
    PrikkenSin skrev 2013-02-21 12:49:11 följande:
    Synd att du gjorde dig av med djuren, för det finns ett medel som du badar pälsdjuret i, för det är som sagt huden, typ kvalster, som gör den "allergisk". Funkar fint! Gå och prata med din lokala djurbutik då dom kan ta hem det till dig om dom inte har det.

Och i övrigt så är Lagotto en fruktansvärt rolig hund! Var en av dom första som startade kennel på den rasen i Sverige. Och dom är inte helt allergifria, men väldigt mycket bättre än hundar som tex fäller mycket. "Skiten" från huden stannar kvar i pälsen pga dom rätt hårda krullarna :)
    som sagt så är det kvalstret, saliven eller pälsen som man kan reagera mot om man är allergisk och man kan inte tvätta bort allergi.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • bradfield

Jag är inte allergisk men min lillasyster och hennes mamma är. Coton de tulear funkade för båda två. Det tipset vi fick var att inte låna hem en hund för det kan ta lite tid innan man visar symptom på allergi om hemmet inte innehåller hundhår och grejer, så man kan tro att man klarar rasen fast man inte gör det. Istället skulle man spendera ett tag (kanske några timmar?) hos uppfödaren av rasen och se om man reagerade på rasen. 

Andra allergivänliga raser har funkat mindre bra så det beror nog på.

Just nu har de fåglar och fiskar och det går bra. 

• Ankissen

Bichon frisé, eller hur det nu stavas, är en hundras min superallergiska kompis klarade av att ha.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Elin 885

utsätter man sig för det man är allergisk mot (utom när det gäller allergivaccination) så blir man bara mer allergisk. det sa min allergiläkare och det finns inget som heter allergihund eftersom man kan vara alleergisk mot kvalstret, pälsen eller saliven. däremot så finns det hundar med olika sorters kvalster och dem KAN en allergiker tåla bättre.

• Sthlm88
    ex ungue leonem skrev 2013-02-21 12:11:36 följande:
    Ämnet som orskar allergi som finns i huden på ex hunden.Många skriver om allergivänliga hundar..men det finns inga.Det blir att  prova sig fram
    Precis!

Vad är man allergisk mot?

Vid pälsdjursallergi är man allergisk mot proteiner (äggviteämnen) som huvudsakligen finns i hudflagor, dvs inte i håren. Det gör att det inte spelar någon större roll om djuret är kort/långhårig eller fäller mycket/lite. Alla pälsbärande djur bär på proteiner i sin hud och det här innebär att DET FINNS INGA PÄLSDJUR SOM MAN INTE KAN BLI ALLERGISK MOT! (källa: www.uppsalabarnlakare.se/6fced6e5-3af7-41d3-af66-5cab81ff03f0-29.html)

Så tyvärr går degu också bort. Trist med alla djurannonser på blocket och liknande med djur som inte får bo kvar hemma för att folk har "försökt".

• LFF
    PrikkenSin skrev 2013-02-21 12:49:11 följande:
    Synd att du gjorde dig av med djuren, för det finns ett medel som du badar pälsdjuret i, för det är som sagt huden, typ kvalster, som gör den "allergisk". Funkar fint! Gå och prata med din lokala djurbutik då dom kan ta hem det till dig om dom inte har det.

Och i övrigt så är Lagotto en fruktansvärt rolig hund! Var en av dom första som startade kennel på den rasen i Sverige. Och dom är inte helt allergifria, men väldigt mycket bättre än hundar som tex fäller mycket. "Skiten" från huden stannar kvar i pälsen pga dom rätt hårda krullarna :)

Eller inte... Det är inte bara kvalstren, pälsen eller hudavlagringarna som kan framkalla allergin utan även saliven. Eller en kombination av alltihop. Därav så finns det inga allergifria pälsdjur, inte ens klipp- och trimraser.
  • Regnig måndag

Om du blivit så allergisk att du måste göra dig av med befintliga djur är det riktigt korkat att ens fundera på att skaffa nya.
    Allergenet från djuren du gör dig av med kommer att ta åratal innan de försvinner från din bostad, delvis gör de aldrig det så om du skaffar nya kan du spä på det som redan finns och du vet då inte vad du reagerar på (eller egentligen vem).

Risken är ganska stor att du får göra dig av med dem också och under de premisserna är det riktigt elakt att skaffa djur, det blir i stil med slit-och-släng..
    Jag påstår inte att du betraktar dem så men i praktikjen är det stor risk att det blir så.

Är man så allergisk att enda alternativet är att göra sig av samt en fullständig sanering anser inte jag att något pälsdjur är ett alternativ, definitivt inte gnagare. Jag rekommenderar inte heller fågel eftersom även de är starkt allergiframkallande.

Återstår alltså reptiler, fiskar och kräldjur.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Elin 885
    Sthlm88 skrev 2013-02-21 12:54:40 följande:
    Precis!

Vad är man allergisk mot?

Vid pälsdjursallergi är man allergisk mot proteiner (äggviteämnen) som huvudsakligen finns i hudflagor, dvs inte i håren. Det gör att det inte spelar någon större roll om djuret är kort/långhårig eller fäller mycket/lite. Alla pälsbärande djur bär på proteiner i sin hud och det här innebär att DET FINNS INGA PÄLSDJUR SOM MAN INTE KAN BLI ALLERGISK MOT! (källa: www.uppsalabarnlakare.se/6fced6e5-3af7-41d3-a...)

Så tyvärr går degu också bort. Trist med alla djurannonser på blocket och liknande med djur som inte får bo kvar hemma för att folk har "försökt".

man kan även vara allergisk mot saliven.
  • Hallonmumsan

Jag var hos en familj med degu som dom kunde ha lös inne och dom hade ett mindre barn och ett rullstolsbundet förståndshandikappat barn och det gick bra. Läs på om dom och ring en uppfödare. Du har ju barn som redan är djurvana. Vi har haft tanken att skaffa degu innan vi skaffade katt just för att dom är sociala. Annars är väl alla gnagare stresskänsliga.

• Elin 885

men varför ens överväga att skaffa ett djur med päls som regnig måndag skriver ovan om man är allergisk, då får man skaffa sig ett djur utan päls, svårare än så är det inte.
    nej världen är inte rättvis och alla kan inte få exakt allt som de vill ha.

Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!