• bastusnuva

Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!

Som rubriken säger så har jag blivit kraftigt allergisk mot pälsdjur och har därför fått göra mig av med hunden och katten...

Men jag har inte gett upp hoppet på att ha ett husdjur!

Ge mig tips du som också är allergisk, vad har du för djur? Glad 

• Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!
  • jashrinah
    Elin 885 skrev 2013-02-21 14:30:28 följande:
    men ska inte råttor ha rått-foder?
    hihi nej , dem ska ha lite av all man man själv äter , dock inte stekt kött (och max ska de äta kött 2 gånger i veckan ) =) de mår bäst av en varierad kost precis som vi människor :)  
    typisk kost för råttorna :
    frukost : mysli eller flingor
    lunch : blandad sallad elelr grönsaker med tex pasta och lite hårdbröd
    middag : ris ,kyckling och currysås med wookgrönsaker
    mellanmål : lite frukt eller bär 
    lördagsgodis :  mariekex och ost :) 
    + vatten med extra vitaminer =) 

ibland lyxar vi till det och ger dem sånna tuggpinnar för kaniner  det gillar dem =) 

vi provade att köpa hamstermat på djuraffären i början men det gillade dem inte alls ! 

• Elin 885
    jashrinah skrev 2013-02-21 14:45:38 följande:
    hihi nej , dem ska ha lite av all man man själv äter , dock inte stekt kött (och max ska de äta kött 2 gånger i veckan ) =) de mår bäst av en varierad kost precis som vi människor :)  

ibland lyxar vi till det och ger dem sånna tuggpinnar för kaniner  det gillar dem =) 

vi provade att köpa hamstermat på djuraffären i början men det gillade dem inte alls ! 

hm ok. ja det var över 10 år sen jag hade Zingo så.
    han åt gnagarblandning utblandat med musli.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    jashrinah skrev 2013-02-21 14:45:38 följande:

det är knepigt det där med djuraffärer.
    jag har ju en landsköldpadda och skulle jag använda den mat och den värmelampa som djuraffärerna har så skulle han bli redigt sjuk, detta trots att djuraffärerna måste gå en särskillt kurs för att få ha reptiler....konstigt! som tur är så köptejag Hector av en uppfödare som har en webshop, så jag köper alla tillskott, mat, värmelampor därifrån.
  • PrikkenSin

Man tvättar inte bort det, det är ett medel som du "lägger in i hundens päls". Jh sitter inte här och gissar, uppfödd i kennel och jobbat på djurgrosist. Så vi har medlet inne på lagret där vi har bett våra allergiska vänner att testa det genom att ta med våra hundar hem till dom.

• Elin 885
    PrikkenSin skrev 2013-02-21 16:35:31 följande:
    Man tvättar inte bort det, det är ett medel som du "lägger in i hundens päls". Jh sitter inte här och gissar, uppfödd i kennel och jobbat på djurgrosist. Så vi har medlet inne på lagret där vi har bett våra allergiska vänner att testa det genom att ta med våra hundar hem till dom.
    ok men om personen är allergisk mot saliven då....vad gör ni då?
    har du något vetenskapligt belägg för att medlet fungerar?
  • Regnig måndag
    PrikkenSin skrev 2013-02-21 12:49:11 följande:
    Synd att du gjorde dig av med djuren, för det finns ett medel som du badar pälsdjuret i, för det är som sagt huden, typ kvalster, som gör den "allergisk". Funkar fint! Gå och prata med din lokala djurbutik då dom kan ta hem det till dig om dom inte har det.

Och i övrigt så är Lagotto en fruktansvärt rolig hund! Var en av dom första som startade kennel på den rasen i Sverige. Och dom är inte helt allergifria, men väldigt mycket bättre än hundar som tex fäller mycket. "Skiten" från huden stannar kvar i pälsen pga dom rätt hårda krullarna :)
    Vad är det för undermedel? berätta mer!

Allergen är proteiner och inte "typ kvalster" det är ett djur.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • The Doctor
    PrikkenSin skrev 2013-02-21 16:35:31 följande:
    Men herregud, folk väljer alltså att smeta in massa gifter i sina "älsklingar" istället för att välja nya hem åt dem? Själviskt om något.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • oONinniOo

Jag må vara pälsdjursallergiker enligt min journal, men klarar trots det av en del olika pälsdjur. Långhåriga hundar, gerbiler, katter odyl går fetbort! Däremot har jag kanin, marsvin, guldhamstrar samt 2 hundar (staffordshire bullterrier) och känner ingenting. Så i mitt fall har det handlat om att lära mig vilka djur/varianter som funkar och vilka som inte funkar.

• Meddelande borttaget
  • Regnig måndag
    The Doctor skrev 2013-02-21 16:54:40 följande:
    Men herregud, folk väljer alltså att smeta in massa gifter i sina "älsklingar" istället för att välja nya hem åt dem? Själviskt om något.
    Nu tycker jag att du är lite vrång.
    Tron kan försätta berg och kan man dessutom tjäna sig en rejäl hacka på att lura brallorna av folk så är väl allt vunnet?

Troligen funkar det mycket bättre utan det där undermedlet eftersom det är själva badet tar som bort en massa allergen och kan vara det som gör att den måttligt allergiske klarar av djuren, speciellt ett kortare besök av grossistens hund.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!