• bastusnuva

Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!

Som rubriken säger så har jag blivit kraftigt allergisk mot pälsdjur och har därför fått göra mig av med hunden och katten...

Men jag har inte gett upp hoppet på att ha ett husdjur!

Ge mig tips du som också är allergisk, vad har du för djur? Glad 

• Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!
  • KlaraBella

Tygtiiger: ja det undrar jag med, måste vara en genmuterad skäggis med en vikt av typ 10 kg Isf..
    Som jag skrev högre upp, som bebisar hade mina alltid tillgång till mjölmask och färska grönsaker, när de blev större sållade jag så de bara hade grönsaker om dagarna och givetvis zoophobas och kackerlackor varje kväll. Som vuxna fick de grönsaker, och "kött" varannan dag, ibland fick det gå 3 dagar emellan och ibland fick de varje dag. För att det skulle likna matvanorna i naturen så mycket som möjligt..
    Tillägger även att när de åt som mest så åt de ca 3-4 zoophobas var samt 2-5 kackerlackor var varje dag. Matade dem med tång och de fick hur mycket de ville, tills de vände bort huvudet!

• Elin 885
    KlaraBella skrev 2013-02-25 23:09:50 följande:
    Tygtiiger: ja det undrar jag med, måste vara en genmuterad skäggis med en vikt av typ 10 kg Isf..
    Som jag skrev högre upp, som bebisar hade mina alltid tillgång till mjölmask och färska grönsaker, när de blev större sållade jag så de bara hade grönsaker om dagarna och givetvis zoophobas och kackerlackor varje kväll. Som vuxna fick de grönsaker, och "kött" varannan dag, ibland fick det gå 3 dagar emellan och ibland fick de varje dag. För att det skulle likna matvanorna i naturen så mycket som möjligt..
    Tillägger även att när de åt som mest så åt de ca 3-4 zoophobas var samt 2-5 kackerlackor var varje dag. Matade dem med tång och de fick hur mycket de ville, tills de vände bort huvudet!
    enligt den sidan som jag länkade till så ska man ge zohobas (det är sånna där maskar va?) endast lite då och då eftersom de är för feta. kackerlackor har jag inte läst något om på den sidan heller.
    hur som så har jag ingen bra ödle-aura så jag håller mig till paddor med skal.

ts sköldpaddor är ganska lätta djur så länge du har läst på om dem och inte köper fodret i en djuraffär. deras foder (små färgglada kulor) kan man ge som godis lite då och då, men absolut inte som mat, då blir din sköldpadda sjuk. djuraffärer brukar inte vara duktiga på reptiler alls, vad jag vet och det som dom säljer som värmelampor är inte speciellt varma. det bästa är att köpa tillskott, lampor och mat på nätet.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    KlaraBella skrev 2013-02-25 21:57:24 följande:
    Elin885: fast nu var det väl skäggisar vi diskuterade? Sköldpaddor har jag aldrig yttrat mig om, inget djur jag har intresse i och därmed inte kan något om!
    Kan däremot garantera dig att en skäggis som äter 80 syrsor om dagen lär dö jäkligt snabbt, visst är det vanligt att folk matar dem för mycket, men någon måtta får det vara. De är extremt känsliga för att bli överviktiga.
    vi diskuterade djur som en pälsdjursallergiker kan ha, och där ingår sköldpadda, även om just DU finner dem ointressanta.
  • Elin 885
    bastusnuva skrev 2013-02-25 21:33:18 följande:
    Det lutar åt att jag köper fiskar samt ödla som det känns nu! Ev en sköldpadda, men en ödla i första hand.
    Kollade på kamelonter, verkar vara roliga djur! Glad Någon som har erfarenhet av såna? 
    tänk på att inte blanda arter i terrarierna bara och att se till att de inte kan se varandra. det är väldigt basic men en del blandar arter.
  • Venus flugfälla

Binnikemask! Dels har du den alltid med dig (du slipper bekymra dig om passning) och du ser till att bevara en hotad djurart (ja, jag vet att det finns mer än en art av binnikemask även hos människa, samtliga är hotade), i stället för att eventuellt utarma naturen genom att ha en hotad art som plockats från denna för att dö i ett terrarium/akvarium/etc.

Behöver du husdjur, så läs Stig Dagermans sista dagsedel.
  • Lilia

Du kan vaccinera bort allergi. Men det är dyrt och bara 40 % chans att det lyckas!

• The Doctor
    Lilia skrev 2013-03-27 02:26:22 följande:
    Du kan vaccinera bort allergi. Men det är dyrt och bara 40 % chans att det lyckas!
    Vart får du de siffrorna ifrån?
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Lilia
    The Doctor skrev 2013-03-27 12:41:49 följande:
    Vart får du de siffrorna ifrån?

Från forskningen som finns på vaccinet. Googla så får du fram det.
  • Djur älskaren

hur gick de har du köpt något djur? annars finns katter och hundar som man kan ha om man är pälsallergisk.

• bastusnuva
    Djur älskaren skrev 2013-06-29 17:00:23 följande:
    hur gick de har du köpt något djur? annars finns katter och hundar som man kan ha om man är pälsallergisk.
    Ett akvarium och sköldpaddor

Funderar på att försöka med pälsdjur som är "allergivänliga" så småningom. 
  • vargaa

Hur bor du? Jag har precis skaffat höns och måste säga att det är himla trevliga djur som dessutom går att ge ett mycket bra liv om man har en ordentlig tomt. Jag har lite svårt för att hålla djur i terrarium, man kan inte riktigt avgöra hur bra de mår av det livet och det är ett himla litet utrymme.    

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!