• bastusnuva

Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!

Som rubriken säger så har jag blivit kraftigt allergisk mot pälsdjur och har därför fått göra mig av med hunden och katten...

Men jag har inte gett upp hoppet på att ha ett husdjur!

Ge mig tips du som också är allergisk, vad har du för djur? Glad 

• Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!
  • Zandra08
    bastusnuva skrev 2013-02-21 12:34:49 följande:
    Men går det bra i alla fall? Eller måste du omplacera den?
    Nja jag äter allergi-medicin varje dag och har gjort det senaste 2-3 åren men jag har ändå dagliga besvär mer eller mindre, somrarna är värst eftersom jag även är pollenallergisk. Sen har jag även kvalsterallergi så jag vet inte om det är kvalster eller hunden som ger mig värst besvär. Båda kanske. 
    Jag kommer ha kvar min hund tills jag blir så sjuk att det handlar om liv eller död (typ att jag skulle få en anafylaktisk chock eller svår astma). 
  • Hallonmumsan

Degu är ett trevligt djur. Dom är vakna dagtid och blir väldigt tama. Jag hade en vän med allergi som tålde degu.

• bastusnuva
    Zandra08 skrev 2013-02-21 12:41:21 följande:
    Nja jag äter allergi-medicin varje dag och har gjort det senaste 2-3 åren men jag har ändå dagliga besvär mer eller mindre, somrarna är värst eftersom jag även är pollenallergisk. Sen har jag även kvalsterallergi så jag vet inte om det är kvalster eller hunden som ger mig värst besvär. Båda kanske. 
    Jag kommer ha kvar min hund tills jag blir så sjuk att det handlar om liv eller död (typ att jag skulle få en anafylaktisk chock eller svår astma). 
    Usch, stackare... Vad besvärligt.

Jag försökte också med att äta allergimedicin varje dag, men sedan planerar vi ett barn till så jag vill inte hålla på att stoppa i mig en massa då... Jag försökte också härda ut in i det sista, men då fick jag astma istället...Obestämd
  • bastusnuva
    Hallonmumsan skrev 2013-02-21 12:43:57 följande:
    Degu är ett trevligt djur. Dom är vakna dagtid och blir väldigt tama. Jag hade en vän med allergi som tålde degu.
    Såna är ju jättesöta! Glad Men vet inte hur bra dom trivs med en 3-åring. Dom är väl rätt stresskänsliga?
  • Elin 885

jag har en landsköldpadda vid namn Hector. han är köpt av en uppfödare från västerås och sköts enligt alla konstens regler och där ingår att inte köpa den sköldpaddsmat som djuraffären tyvärr tillhandahåller, inte deras värmelampor heller. jag köper alla tillskott, mat och värmelamor från Hecors uppfödare. smidigt som tusan =).

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    linjes skrev 2013-02-21 11:34:51 följande:
    Sköldpadda fiskar vandrande pinnar fåglar
    fåglar???
    många pälsdjursallergiker tål inte fåglar heller.
  • Elin 885
    ex ungue leonem skrev 2013-02-21 11:37:52 följande:
    Det ämnet som gör att man blir allergisk finns i hundens hud.....så många förespråkar pudel just för den inte fäller päls.Men man kan bli allergisk ändå
    man kan vara allergisk mot kvalsteret, saliven eller pälsen på ett pälsdjur
  • PrikkenSin

Synd att du gjorde dig av med djuren, för det finns ett medel som du badar pälsdjuret i, för det är som sagt huden, typ kvalster, som gör den "allergisk". Funkar fint! Gå och prata med din lokala djurbutik då dom kan ta hem det till dig om dom inte har det.

Och i övrigt så är Lagotto en fruktansvärt rolig hund! Var en av dom första som startade kennel på den rasen i Sverige. Och dom är inte helt allergifria, men väldigt mycket bättre än hundar som tex fäller mycket. "Skiten" från huden stannar kvar i pälsen pga dom rätt hårda krullarna :)

• Elin 885
    Lady Gaga skrev 2013-02-21 12:01:26 följande:
    Dvärghamster kan vi ha trots kattallergi i familjen.
    en dvärghamster är ingen katt.....

• Elin 885
    bastusnuva skrev 2013-02-21 12:07:12 följande:
    Tack för era tips! 

Tack ni som tipsade om hundraser, just lagotto har jag hört talats om att de ska kunna funka. Coton de tulear ska jag googla på, hade aldrig hört talats om den!

Men vi tänkte börja med något mindre djur först och främst. Jag är jätteallergisk mot marsvin, men dvärghamster har jag inte testat.

Sedan brukar väl fåglar också vara allergiframkallande om man har pälsdjursallergi? Någon som har erfarenhet? 
    jag är allergisk mot pälsdjur och testade dvärghamster men det sket sig.
Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!