ruuu skrev 2013-02-21 17:15:49 följande:
Det beror ju på hur du själv reagerar på djuret =) Jag känner många pälsdjursallergiker som reagerar mycket på vissa raser/djur och mindre på vissa så de kan ändå leva med pälsdjur i hushållet. Försök testa dig fram, ta kontakt med någon som har de allergivänligare raserna och försök spendera tid med rasen, låna hem filtar mm som djuret legat på och se hur du reagerar på det. Vissa lånar tom ut sina djur på "hembesök" en period för att prova. Hos katter finns ju tex devon / cornish rex och tex sibirisk katt som sägs vara allergivänligare. Hundar har du ju fått några rasförslag på. Jag vet också vissa som skaffat iller eftersom de inte reagerat på dem, jag har också en vän som skaffat chinchilla eftersom han inte kan ha hund. Som sagt är det ju individuellt vad just en själv reagerar på!
Sedan finns också medicin som tar bort symptomen, min kille är allergisk och han reagerar på våra korthåriga katter men min lilla semilånghåriga reagerar han inte alls på.
Sen beror det ju också på vad du vill ha med djuret till(beror väldigt mycket på det!). Det är stor skillnad på olika djur!
Jag vet inte hur det är med hundar men hos katter finns det inga allergivänliga raser (trots hård marknadsföring av uppfödarna)
Där handlar det om det är en hona eller hane, om den är kastrerad eller inte samt färgen där svart är värst. Men självklart handlar det även om kattindivid, man kan uppvisa symptom mot en katt av en viss ras men inte av en annan.
Är man allergisk och omplacerar djur är det direkt oansvarigt att testa sig fram därför att symptom sällan kommer på en gång och kortare besök räcker inte utan man behöver
bo med djuret innan man vet.