• bastusnuva

Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!

Som rubriken säger så har jag blivit kraftigt allergisk mot pälsdjur och har därför fått göra mig av med hunden och katten...

Men jag har inte gett upp hoppet på att ha ett husdjur!

Ge mig tips du som också är allergisk, vad har du för djur? Glad 

• Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!
  • Regnig måndag
    ruuu skrev 2013-02-21 17:15:49 följande:
    Det beror ju på hur du själv reagerar på djuret =) Jag känner många pälsdjursallergiker som reagerar mycket på vissa raser/djur och mindre på vissa så de kan ändå leva med pälsdjur i hushållet. Försök testa dig fram, ta kontakt med någon som har de allergivänligare raserna och försök spendera tid med rasen, låna hem filtar mm som djuret legat på och se hur du reagerar på det. Vissa lånar tom ut sina djur på "hembesök" en period för att prova. Hos katter finns ju tex devon / cornish rex och tex sibirisk katt som sägs vara allergivänligare. Hundar har du ju fått några rasförslag på. Jag vet också vissa som skaffat iller eftersom de inte reagerat på dem, jag har också en vän som skaffat chinchilla eftersom han inte kan ha hund. Som sagt är det ju individuellt vad just en själv reagerar på!
    Sedan finns också medicin som tar bort symptomen, min kille är allergisk och han reagerar på våra korthåriga katter men min lilla semilånghåriga reagerar han inte alls på.  

Sen beror det ju också på vad du vill ha med djuret till(beror väldigt mycket på det!). Det är stor skillnad på olika djur!

Jag vet inte hur det är med hundar men hos katter finns det inga allergivänliga raser (trots hård marknadsföring av uppfödarna)
    Där handlar det om det är en hona eller hane, om den är kastrerad eller inte samt färgen där svart är värst. Men självklart handlar det även om kattindivid, man kan uppvisa symptom mot en katt av en viss ras men inte av en annan.

Är man allergisk och omplacerar djur är det direkt oansvarigt att testa sig fram därför att symptom sällan kommer på en gång och kortare besök räcker inte utan man behöver bo med djuret innan man vet.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Meddelande borttaget
  • The Doctor
    Regnig måndag skrev 2013-02-21 17:17:41 följande:
    Nu tycker jag att du är lite vrång.
    Tron kan försätta berg och kan man dessutom tjäna sig en rejäl hacka på att lura brallorna av folk så är väl allt vunnet?

Troligen funkar det mycket bättre utan det där undermedlet eftersom det är själva badet tar som bort en massa allergen och kan vara det som gör att den måttligt allergiske klarar av djuren, speciellt ett kortare besök av grossistens hund.
    Ah, det har du ju så klart rätt i! Konsumtion framför allt!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Regnig måndag
    ruuu skrev 2013-02-21 17:46:35 följande:
    Konstigt att mina allergiska vänner verkar reagera mindre på vissa raser då! 

Så hur tycker du allergiska personer ska göra? 
    Vem som helst kan utveckla allergi så det finns ju risk för vem som helst som skaffar ett pälsdjur... 
    Variationerna är ofta oändliga och det kan vara en tillfällighet so tillsammans gör att man drar slutsatsen att det handlar om vissa raser.  Jag menar, hur stor är chansen att det skett hyfsat vetenskapligt med blindtester, avseende på färg, ålder, kastrering osv inom samma ras?

I tråden resonerar jag utifrån TS och att hon är så allergisk att hon tvingats lämna bort befintliga djur.
    Rent generellt brukar jag annars mana till lite is i magen och inte göra sig av med djur det första man gör.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • bastusnuva
    Regnig måndag skrev 2013-02-21 19:23:13 följande:
    Variationerna är ofta oändliga och det kan vara en tillfällighet so tillsammans gör att man drar slutsatsen att det handlar om vissa raser.  Jag menar, hur stor är chansen att det skett hyfsat vetenskapligt med blindtester, avseende på färg, ålder, kastrering osv inom samma ras?

I tråden resonerar jag utifrån TS och att hon är så allergisk att hon tvingats lämna bort befintliga djur.
    Rent generellt brukar jag annars mana till lite is i magen och inte göra sig av med djur det första man gör.
    Jag blev så allergisk att jag fick astma... Om det inte hade varit för att jag försöker bli gravid hade jag testat med kortisonspruta, jag hade tjatat på min läkare att få testa det. Men han avrådde sedan han fick veta att jag planerar barn.
    Annars hade jag testat allt för att få behålla mina älskade djur! 
  • Elin 885
    bastusnuva skrev 2013-02-21 20:20:37 följande:
    Jag blev så allergisk att jag fick astma... Om det inte hade varit för att jag försöker bli gravid hade jag testat med kortisonspruta, jag hade tjatat på min läkare att få testa det. Men han avrådde sedan han fick veta att jag planerar barn.
    det är inte ovanligt att få astma vid allergi, det heter ju allergi-astma av en anledning ;)
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    bastusnuva skrev 2013-02-21 20:20:37 följande:
    men alltså bara för att du får en kortisonspruta så botas inte allergin, en allergivaccination tar flera år att genomföra korrekt.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • bastusnuva
    Elin 885 skrev 2013-02-21 20:23:05 följande:
    men alltså bara för att du får en kortisonspruta så botas inte allergin, en allergivaccination tar flera år att genomföra korrekt.
    Nej, allergin botas ju inte av en kortisonspruta. Men det var läkaren som föreslog det, att det kunde ev. lindra mina symptom lite, och sedan kunde kanske kroppen "vänja" sig vid djuren. 
    Elin 885 skrev 2013-02-21 20:22:06 följande:
    det är inte ovanligt att få astma vid allergi, det heter ju allergi-astma av en anledning ;)
    Fast alla med allergi får ju inte astma heller.

• bastusnuva

Jag tycker tråden blivit lite OT, frågan var ju faktiskt att jag ville ha tips på djur som allergiker kan ha!Flört

Visst förstår jag att alla "allergivänliga" pälsdjur inte tåls av alla allergiker, att det är helt individuellt hur man reagerar.
    Tanken är att jag ska testa att låna hem någon hund framöver när ägaren är på tex utlandsresa. Men just nu skulle jag vilja testa med något míndre djur, kanske en reptil. 

• Thats me

Minigris! Många som inte tål pälsdjur fixar minigris.
    Minigris är lite som att ha hund:)
    Jag har en underbar griskille vid namn Sten-Ove som är 1 år i maj:)
    Han är som en hund:)
    Går o kissar o bajsat på låda:)
    Billig i drift.
    Kan lite trix:)
    Inköpspris för en gris är mellan 2,500-8,000:-
    Finns en bra hemsida: www.minigris.nu
    Finns även en kul blogg om en GrisHerre som bor mitt i Göteborg :)
    Googla: Ruffebloggen

Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!