• bastusnuva

Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!

Som rubriken säger så har jag blivit kraftigt allergisk mot pälsdjur och har därför fått göra mig av med hunden och katten...

Men jag har inte gett upp hoppet på att ha ett husdjur!

Ge mig tips du som också är allergisk, vad har du för djur? Glad 

• Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!
  • PrikkenSin

Gibbon AB 031-977500, grossisten som tillhandahåller det. Säkrast att ringa måndag-onsdag då experten är inne.

Du smetar inte in det och rätt illa att kalla det gift utan att veta vad det är.

Men i övrigt kan det ju inte vara så svårt att köpa sig en ödla heller. Skäggagamer t.ex.

• Regnig måndag
    PrikkenSin skrev 2013-02-22 09:11:39 följande:
    Gibbon AB 031-977500, grossisten som tillhandahåller det. Säkrast att ringa måndag-onsdag då experten är inne.

Du smetar inte in det och rätt illa att kalla det gift utan att veta vad det är.

Men i övrigt kan det ju inte vara så svårt att köpa sig en ödla heller. Skäggagamer t.ex.
    Har du själv kollat in innehållsdeklarationen?
    Jag gjorde det och de skriver krångligt med flit så det ligger nära tillhand att skriva kemikaliegift.

Hela grejen är vansinnig eftersom effekten man vill åt får man genom att dusha av djuret, det räcker ofta att torka av den med en fuktig trasa. Är man allergisk ska man inte tillsätta mer skit än nödvändigt och speciellt inte på ett djur!

Bluff och båg är det var det är, men ok. Jag ska ändra uppfattning om/när du presenterar en vetenskaplig undersökning som bevisar att det är medlet som är effektivt och inte avduschningen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • PrikkenSin

Jag personligen får inte fram ett dyft nu, jobbar med att köra lastbil och slutat där. Sen säger jag bara att det är ert alternativ att testa innan man gör sig av med djuren.

• KlaraBella

Elin885: ungarna ska alltid ha tillgång till mat, men 80 syrsor om dagen är helt sjukt, 40 är också på tok för mycket. De växer för fort om de får så mycket mat, och överviktiga skäggisar får inte en speciellt lång livslängd.
    De ska däremot alltid ha tillgång till färska grönsaker och mjölmask, eller syrsor. Men 40 st om dagen per ödla är helt befängt!
    Och visst, skäggisar är dyra i början, speciellt om man börjar från noll, men när allt är inhandlat så är det inte dyrare än t.ex en hund. Jag hade två skäggisar i ett extremt stort terrarie, det var väl ca 60 kr extra på elräkning/månaden för uv-ljus, vanligt lysrör, spotlights och värmelampa.
    Sen kostade maten till dem ca 300 i månaden, då fick de kackerlackor och zophobas varje dag. Samt färska grönsaker.

• KlaraBella

Kan ju även tillägga att de alltid åt tills de blev mätta, jag matade dem med tång, och efter 2-3 zophobas och 5-6 kackerlackor var, var de nöjda. Då vände de bort huvudet.

• Elin 885
    KlaraBella skrev 2013-02-25 18:23:27 följande:
    Elin885: ungarna ska alltid ha tillgång till mat, men 80 syrsor om dagen är helt sjukt, 40 är också på tok för mycket. De växer för fort om de får så mycket mat, och överviktiga skäggisar får inte en speciellt lång livslängd.
    De ska däremot alltid ha tillgång till färska grönsaker och mjölmask, eller syrsor. Men 40 st om dagen per ödla är helt befängt!
    Och visst, skäggisar är dyra i början, speciellt om man börjar från noll, men när allt är inhandlat så är det inte dyrare än t.ex en hund. Jag hade två skäggisar i ett extremt stort terrarie, det var väl ca 60 kr extra på elräkning/månaden för uv-ljus, vanligt lysrör, spotlights och värmelampa.
    Sen kostade maten till dem ca 300 i månaden, då fick de kackerlackor och zophobas varje dag. Samt färska grönsaker.
    jag har själv en landsköäldpadda så jag vet mkt väl hur billiga reptiler är i drift, hans basföda är ju dessutom torkat ogräs som man antingen kan köpa från hans uppfödare eller få gratis av mamma när hon gjort en räd på hennes landställe.  så det som tillkommer är hans kosttillskott, elräkning har blivit högre och när det ska bytas värmelampa för den kostar ca 1000kr. när det ska bytas substrat vilket jag brukar göra var tredje månad så blir väl det 150kr också.

jag har bara läst om skäggisar här: www.morion.com/teo/svenska/teo-svenska.html
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • bastusnuva

Det lutar åt att jag köper fiskar samt ödla som det känns nu! Ev en sköldpadda, men en ödla i första hand.
    Kollade på kamelonter, verkar vara roliga djur! Glad Någon som har erfarenhet av såna? 

• Tygtiiger

Kameleonter är fruktansvärt svåra reptiler att hantera, de är känsliga och kräver exakt rätt skötsel för att inte dö. Satsa på en skäggagam, en trevlig och lätthanterlig ödla som är lätt att hålla, dagaktiv, inte aggressiv (min kunde man tom ta ut i sele på sommaren) och som man lätt ordnar ett ok terrarium till iom att de inte blir jättestora. Hyfsat billiga är de också! Öken/stäpphabitat är dessutom lättare att hålla rena än vattenhabitat. 

Med det sagt: om du vill ha en hund så får du aldrig det av en reptil. Ödlor (och ännu mer ormar) är korkade asociala varelser. Om jag hade kunnat hade jag haft katt, hund eller råtta, men jag tål absolut inget med päls, så nu har vi ingenting. Iom det klarar jag faktiskt dagslånga besök hemma hos människor med pälsdjur (med medicinering) utan att bli helt sänkt, så barnen får iallafall leka med hundar och katter ibland.

Krupke, we've got problems of our own!
  • KlaraBella

Elin885: fast nu var det väl skäggisar vi diskuterade? Sköldpaddor har jag aldrig yttrat mig om, inget djur jag har intresse i och därmed inte kan något om!
    Kan däremot garantera dig att en skäggis som äter 80 syrsor om dagen lär dö jäkligt snabbt, visst är det vanligt att folk matar dem för mycket, men någon måtta får det vara. De är extremt känsliga för att bli överviktiga.

• Tygtiiger
    KlaraBella skrev 2013-02-25 21:57:24 följande:
    Elin885: fast nu var det väl skäggisar vi diskuterade? Sköldpaddor har jag aldrig yttrat mig om, inget djur jag har intresse i och därmed inte kan något om!
    Kan däremot garantera dig att en skäggis som äter 80 syrsor om dagen lär dö jäkligt snabbt, visst är det vanligt att folk matar dem för mycket, men någon måtta får det vara. De är extremt känsliga för att bli överviktiga.
    Jag undrar hur man får I djuret 80 syrsor? Det är ju inte så lätt att tvångsmata en skäggagam. Min åt fyra - fem åt gången, kompletterat med grönt. Zoophobas (hur det nu stavas) ratade han och jag tyckte också de var rätt äckliga... Han levde länge iallafall, kan ha varit den fria tillgången på maskrosblad som gjorde det
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Jag har blivit pälsdjursallergiker! :-( Ge mig tips på djur!