Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind..
Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind..
Vår son är långsam i utvecklingen, är nu 2,5 år och varken pratar eller går.men han kan alla färger och kan teckna dem (Takk=förenkling av teckenspråk) .
Vad menar du med "sen språkligt"? Konstaterat av logoped, eller din egen uppfattning? Berörde det språkförståelsen eller bara det expressiva (talade) språket? Speciellt sen kan han väl inte ha varit om han kunde säga färgerna vid 2,5 eller handlade det om pragmatiken eller dylikt? Att ha färgord förväntas som sagt inte förrän de är i treårsåldern.
Kan TS son t ex sortera bilar efter färg? Vita kulor i en låda, svarta i en annan? Röda bilar i en låda, blå bilar i en annan? Ballongspelet kan man spela utan att ha färgord och sådana övningar torde ge en fingervisning om det är färgorden som är problemet eller om det är färgseendet som är problemet.
Jo, det kan han o flera färger därtill. På 4-årskontrollen nu, så kollade de just detta med färgerna.
Min dotter är snart 2,5 och kan de flesta basfärger på svenska och engelska (går engelsktalande förskola). Det där är ju så olika men vet att de inte "ska" kunna det förrän vid 4 års kollen på BVC, enligt vår egen BVC som noterade att hon kunde dem
nu.
Ja, men han har precis lärt sig det. Han är 4 år precis.
Ballongjakten är ett jättebra spel där barnet får öva på färgerna som jag kan tipsa om :) Lillebror 2 år är på god väg nu att få häng på färgerna.
En uttalsförsening är ju lite skillnad mot en expressiv/impressiv språkförsening
Ja det kan han, trots att han varit sen med talet och vi fortfarande går hos logoped sen 1 år tillbaka. Han kunde färgerna bra vid ca 3 år och 3 månader. Men han förvirrade ihop rosa och röd tills han var 3,5 år ungefär.