• De5pojkarna

Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?

Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind.. 

• Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
  • vill bli mamma 2009

Vår son är långsam i utvecklingen, är nu 2,5 år och varken pratar eller går.men han kan alla färger och kan teckna dem (Takk=förenkling av teckenspråk) .

• k girl

Vad menar du med "sen språkligt"? Konstaterat av logoped, eller din egen uppfattning? Berörde det språkförståelsen eller bara det expressiva (talade) språket? Speciellt sen kan han väl inte ha varit om han kunde säga färgerna vid 2,5 eller handlade det om pragmatiken eller dylikt? Att ha färgord förväntas som sagt inte förrän de är i treårsåldern.

Kan TS son t ex sortera bilar efter färg? Vita kulor i en låda, svarta i en annan? Röda bilar i en låda, blå bilar i en annan? Ballongspelet kan man spela utan att ha färgord och sådana övningar torde ge en fingervisning om det är färgorden som är problemet eller om det är färgseendet som är problemet.

• k girl
    vill bli mamma 2009 skrev 2012-12-21 21:53:24 följande:
    Vår son är långsam i utvecklingen, är nu 2,5 år och varken pratar eller går.men han kan alla färger och kan teckna dem (Takk=förenkling av teckenspråk) .

Fast då är han ju inte långsam på att lära sig färgord. Och det är lättare att lära sig färgtecken (min son tecknar också färgerna, utom gul och blå som han precis hart lärt sig att säga).
  • Norrskenet

Jo, det kan han o flera färger därtill. På 4-årskontrollen nu, så kollade de just detta med färgerna.

• rödnos

Min dotter är snart 2,5 och kan de flesta basfärger på svenska och engelska (går engelsktalande förskola). Det där är ju så olika men vet att de inte "ska" kunna det förrän vid 4 års kollen på BVC, enligt vår egen BVC som noterade att hon kunde dem
    nu.

• avocadoo

Ja, men han har precis lärt sig det. Han är 4 år precis. 

Ballongjakten är ett jättebra spel där barnet får öva på färgerna som jag kan tipsa om :) Lillebror 2 år är på god väg nu att få häng på färgerna. 

• glassen
    k girl skrev 2012-12-21 22:08:13 följande:
    Vad menar du med "sen språkligt"? Konstaterat av logoped, eller din egen uppfattning? Berörde det språkförståelsen eller bara det expressiva (talade) språket? Speciellt sen kan han väl inte ha varit om han kunde säga färgerna vid 2,5 eller handlade det om pragmatiken eller dylikt? Att ha färgord förväntas som sagt inte förrän de är i treårsåldern.

Kan TS son t ex sortera bilar efter färg? Vita kulor i en låda, svarta i en annan? Röda bilar i en låda, blå bilar i en annan? Ballongspelet kan man spela utan att ha färgord och sådana övningar torde ge en fingervisning om det är färgorden som är problemet eller om det är färgseendet som är problemet.
    Misstänker att det var en fråga till mig. Min sons språkförståelse har hela tiden varit normal eller kanske rent av tidig, men däremot har han varit sen med att prata. Började väl med de första 2-ordsmeningarna när han var 2,5 år ungefär och en fröken ville koppla in logoped på dagis, men det blev sommaruppehåll och när han kom tillbaka igen pratade han i 6-ordmeningar så då tyckte fröken inte det behövdes längre. Men han fortsatte prata orent och gör det fortfarande, fast han är 6 år hör man inte alltid vad han säger.
    Men för att svara om färgerna så har vi t ex en videofilm från när sonen var 2 år och 8 mån och vi har köpt en massa tejprullar i olika färger och farmor frågar honom vilken färg och han säger rätt färger klart hörbart i alla fall för oss som föräldrar. Kanske inte lika tydligt för andra, men det jag menar är att det märktes tydligt att han verkligen kunde färgerna även om han inte kunde uttala alla fäger rätt (och inte kan ännu).
  • k girl
    glassen skrev 2012-12-22 20:22:34 följande:
    Misstänker att det var en fråga till mig. Min sons språkförståelse har hela tiden varit normal eller kanske rent av tidig, men däremot har han varit sen med att prata. Började väl med de första 2-ordsmeningarna när han var 2,5 år ungefär och en fröken ville koppla in logoped på dagis, men det blev sommaruppehåll och när han kom tillbaka igen pratade han i 6-ordmeningar så då tyckte fröken inte det behövdes längre. Men han fortsatte prata orent och gör det fortfarande, fast han är 6 år hör man inte alltid vad han säger.
    Men för att svara om färgerna så har vi t ex en videofilm från när sonen var 2 år och 8 mån och vi har köpt en massa tejprullar i olika färger och farmor frågar honom vilken färg och han säger rätt färger klart hörbart i alla fall för oss som föräldrar. Kanske inte lika tydligt för andra, men det jag menar är att det märktes tydligt att han verkligen kunde färgerna även om han inte kunde uttala alla fäger rätt (och inte kan ännu).

Fast att börja med tvåordsmeningar vid 2,5 är ju åt det senare hållet, men ändå inom ramen för det normala. Hur som helst är färgtermer en del av utvecklingen, barn tenderar att lära sig dem senare, och att kunna dem vid 2,5 är ganska tidigt om än du tycker att han var "sen i språket".
  • k girl

En uttalsförsening är ju lite skillnad mot en expressiv/impressiv språkförsening

• hellokill3r

Ja det kan han, trots att han varit sen med talet och vi fortfarande går hos logoped sen 1 år tillbaka. Han kunde färgerna bra vid ca 3 år och 3 månader. Men han förvirrade ihop rosa och röd tills han var 3,5 år ungefär.

Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?