• De5pojkarna

Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?

Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind.. 

• Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
  • glassen
    k girl skrev 2012-12-23 12:13:23 följande:

Fast att börja med tvåordsmeningar vid 2,5 är ju åt det senare hållet, men ändå inom ramen för det normala. Hur som helst är färgtermer en del av utvecklingen, barn tenderar att lära sig dem senare, och att kunna dem vid 2,5 är ganska tidigt om än du tycker att han var "sen i språket".

Jag jobbade faktiskt inte som förskollärare på min sons förskola så det var inte jag som ansåg att han var "sen med språket".
  • Skabetti

Ja. Det började med att vi gick till förskolan varje dag och på väg dit och hem ville han veta vad det var för färg på bilarna och sedan så lärde han sig. Målade lite och körde färg som tema på olika dagar. Men det var färgen på bilarna som motiverade honom. Han var nästan tre år då. Nu har han avancerat upp sig och vill veta märken på bilarna

• Coruscant

Jobbar på förskola och där finns femåringen som är osäkra på färger - de ritar sällan, pratar sällan om färger, men är normalintelligenta ändå. Träna lite, så borde du märka förändring, annars har ju färgblinds svårt att skilja på rött och grönt tex. så visst kan det vara det som "spökar".

• EnsamMammaTillTvå

Min tvååring kan alla färger..

• anyXX

Min son som blir tre i mars kan de färgerna du räknar upp och några till. Min dotter som blir fem i mars kan så gott som alla färger på svenska och flera på engelska. I hennes fall beror engelskan på att hon intresserat sig för att lära sig engelska, vi är inte tvåspåråkiga.

flicka 2008 & pojke 2010
  • k girl
    glassen skrev 2012-12-24 21:13:31 följande:

Jag jobbade faktiskt inte som förskollärare på min sons förskola så det var inte jag som ansåg att han var "sen med språket".
    Fast det finns ju i alla fall kriterier för vad som är normal språkutveckling och ´sen språkutveckling.
  • Smulan27

Min son är 3 år och har nog kunnat de flesta färgerna sedan innan han var två år.

• ojsanojsan

Vid 2 har mina kunnat de flesta färgerna. Hon som är 2 nu blandar ibland ihop grå och beige.

• ojsanojsan

Vi har inte övat på några färger, jag vet inte hur de lär sig men de snappar väl upp det som en del av språket?

• mandelblomma

Jo de kan det, de är sena i en del annat som tal och så.
    men färger har de kunnat ett tag.

Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?