Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind..
Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind..
Ja. Det började med att vi gick till förskolan varje dag och på väg dit och hem ville han veta vad det var för färg på bilarna och sedan så lärde han sig. Målade lite och körde färg som tema på olika dagar. Men det var färgen på bilarna som motiverade honom. Han var nästan tre år då. Nu har han avancerat upp sig och vill veta märken på bilarna
Jobbar på förskola och där finns femåringen som är osäkra på färger - de ritar sällan, pratar sällan om färger, men är normalintelligenta ändå. Träna lite, så borde du märka förändring, annars har ju färgblinds svårt att skilja på rött och grönt tex. så visst kan det vara det som "spökar".
Min tvååring kan alla färger..
Min son som blir tre i mars kan de färgerna du räknar upp och några till. Min dotter som blir fem i mars kan så gott som alla färger på svenska och flera på engelska. I hennes fall beror engelskan på att hon intresserat sig för att lära sig engelska, vi är inte tvåspåråkiga.
Min son är 3 år och har nog kunnat de flesta färgerna sedan innan han var två år.
Vid 2 har mina kunnat de flesta färgerna. Hon som är 2 nu blandar ibland ihop grå och beige.
Vi har inte övat på några färger, jag vet inte hur de lär sig men de snappar väl upp det som en del av språket?
Jo de kan det, de är sena i en del annat som tal och så.
men färger har de kunnat ett tag.