• De5pojkarna

Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?

Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind.. 

• Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
  • Rocktroll

Dottern som blir 4 till våren kunde inte en enda färg innan dom började hårdträna färgerna nu i höstas. Då hade dom en vecka då dom fokuserade på färgen röd, en vecka grön osv och det funkade verkligen på henne för nu kan hon alla dom vanligaste färgerna. Blandar oftast ihop svart och vit men annars har det blivit MYCKET bättre. Vi försökte och försökte men vi själva lyckades inte pränta in det i henne.

.:: Vilda 090425 och Ozzy 121212 ::. rocktroll.blogg.se
  • SandraP81

Min dotter kunde de flesta färgerna vid 2,5 år men då älskar hon oxå att rita o måla så vi pratade väldigt ofta om färger.. sen läste vi "knacka på" etc och där får man ju också lära sig färger.

• PojkMamma85

Min son blir 4 i feb och har lite svåret för färger

• Louella

Oj. Om han är så gammal och inte kan färgerna så är han nog färgblind! Känner inte en enda tre eller fyraårig som inte kan färgerna, de flesta jag känner inkl mina egna barn har kunnat peka ut dem vid ca 2 års ålder. Färgblindhet är jättevanligt, speciellt bland pojkar och män. Kan han siffror? I så fall kanke du kan kolla med det vanliga färgblindstestet, finns till och med som App på iPhone.

• De5pojkarna
    Louella skrev 2012-12-20 19:13:06 följande:
    Oj. Om han är så gammal och inte kan färgerna så är han nog färgblind! Känner inte en enda tre eller fyraårig som inte kan färgerna, de flesta jag känner inkl mina egna barn har kunnat peka ut dem vid ca 2 års ålder. Färgblindhet är jättevanligt, speciellt bland pojkar och män. Kan han siffror? I så fall kanke du kan kolla med det vanliga färgblindstestet, finns till och med som App på iPhone.
    Han kan räkna, men inte vika siffrorna är ännu.. 
    Nä ja har nog inte heller hört någon som INTE kan en enda färg å va såpass stor.. Därför ja blev lite fundersam.. Han gissar på alla färgerna, å kan inte säga rätt på en enda förräns han dratt igenom alla färger..  
  • EmmaL83

jättevanligt är väl att ta i, men nog förekommer det, främst bland pojkar. jag känner en kille som ser allt i svart-vitt. Tycker inte att du ska gå och vara orolig, men håll koll på det och håll en bra kontakt med förskolan och bvc. Min minsta son (3,5 år) är senare med färger än vad min äldsta var, men då hade jag ju mer tid med honom. Ballongjakten är ett bra spel, för barnen tycker det är kul och färgträningen kommer automatiskt.

• De5pojkarna
    EmmaL83 skrev 2012-12-20 19:20:57 följande:
    jättevanligt är väl att ta i, men nog förekommer det, främst bland pojkar. jag känner en kille som ser allt i svart-vitt. Tycker inte att du ska gå och vara orolig, men håll koll på det och håll en bra kontakt med förskolan och bvc. Min minsta son (3,5 år) är senare med färger än vad min äldsta var, men då hade jag ju mer tid med honom. Ballongjakten är ett bra spel, för barnen tycker det är kul och färgträningen kommer automatiskt.
    Tror dom spelar ballongjakten på Dagis, å även andra spel me färger.. men han lixom bara gissar på färgerna.. 
  • lolcat

dottern är 2 år och har precis lärt sig färger, kan iof bara de vanliga:  Gul röd grön blå, rosa och lila.

alla barn är väl olika i utvecklingen. oroa dig inte

• En ganska vanlig mamma

Lägg ut en massa legobitar och be honom sortera den efter färg. Bör ju ge dig en fingervisning om det är svårt att separera färgerna eller om det är orden dom är svåra..

• Mina småtroll

Min dotter fyller 4 om ett par månader. Hon har precis lärt sig färgerna hyffsat (de vanligaste färgerna blir nästan alltid rätt nu, men inte alla).
    Jag trodde hon skulle lära sig färgerna mycket tidigare än så! Hon har nämligen varit väldigt tidig med mycket annat, rita (ganska detaljerade huvudfotingar vid 2,5 år), skriva sina bokstäver osv. Så därför tyckte jag det var konstigt att hon inte ville lära sig färgerna.
    För hos henne var det så tydligt att hon inte var mottaglig/intresserad av färgerna, hon hade så mycket annat som hon var intresserad av! Hjälpte inte att vi satt o "övade", hon var inte intresserad. Men nu på sistone så har intresset som sagt kommit!

Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?