• De5pojkarna

Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?

Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind.. 

• Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
  • Smilla75

Alla mina barn har har haft en språkstörning. Min 2-åring kan inte tala mer än enstaka ord, Fast han har en språkförståelse över genomsnittet. Han kan alla vanliga färger, det är inget vi har övat.

• De5pojkarna

Så nu har vi köpt ett spel med färger.. Så nu har vi övat lite grann.. Han gissar på nästan alla färgerna.. Grön å Gul kan han. Men de andra gissar han bara på.. 

• FinastE2010

Min son är snart 3 och kan många färger men de har han nog också lärt sig pga att vi t.ex. pratat om färgerna på bilarna som vi gick förbi då han var yngre (vilket han tyckte var kul och gissade hejvilt i början. :) ) sen har jag alltid pratat på det sättet att jag sagt t.ex. "vill du ha den blå eller gröna tröjan" och när han förut sa "titta en  traktor" så brukade jag svara "ja titta där är en blå traktor" osv. Nämn färger hela tiden då du pratar så kommer det, det är jag övertygad om. :)

• Stinaa80

Min nu 3åring kunde räkna och alla färgerna vid 1.5-2år Han började rita huvudfotngar vid 1.5 och skriva bikstäver vid 2år. Obs han är "för" tidig...

• Skabetti

Det finns inget som heter "för" tidig :-S han är intresserad av det helt enkelt!

• Sweno

Jag undrar det samma som nån annan, har ni lärt honom vad färgerna heter? Är det bara färger han inte kan peka ut. Hur är det om ni läser böcker om annat? 

• De5pojkarna

Hej allihopa.. Vi körde hårdträning med honom.. Köpte ett spel som va med färger.. Där lärde han sig lite om vad färgerna hette.. Han glömmer det väldigt fort om man inte repeterar ofta. Men vi kör med: Röd som Blodet. Grönt som gräset Osv.. Men det sitter inte helt ändå.. Men vi övar på.. Glad

• De5pojkarna
    k girl skrev 2013-03-14 18:56:23 följande:
    Har ni testat med tecken?
    Vad för tecken menar du då?
  • k girl

Tecken som de handtecken man gör för färgerna på teckenspråk. Underlättar inlärningen. Min son gick från att kunna peka ut grön och röd när man frågade till att kunna beskriva föremål som röda, gröna, gula, blå, svarta, bruna och lila på en kväll med hjälp av tecken.

Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?