• De5pojkarna

Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?

Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind.. 

• Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
  • pigglet
    En ganska vanlig mamma skrev 2012-12-20 19:27:01 följande:
    Lägg ut en massa legobitar och be honom sortera den efter färg. Bör ju ge dig en fingervisning om det är svårt att separera färgerna eller om det är orden dom är svåra..
    Precis det jag tänkte säga.
  • Kiimzaan

Min son på 3 kan alla de vanligaste färgerna, vissa även på engelska. Men han är väldigt lättlärd

• Alexi

Vår dotter lärde sig färgerna förra hösten, innan hon fyllde tre. Det lossnade jättesnabbt när vi började sätta samman dem med konkreta saker hela tiden, vi pratade om röd som tomaten, vit som snö, grön som gräset osv. Vi använde alltid begreppen ihop - en abstrakt färg med ett konkret föremål.

• kikkie

Min dotter blev 2 år i okt o kan många färger

• k girl

Att lära sig färger är en del av språkutvecklingen. Det är bland annat det min sons logoped har testat (min son har en expressiv språkförsening). Enligt det testet - om jag inte minns alldeles galet - räknar de med att färgorden ska komma mellan 2,5-3 års ålder. Mitt tips är att använda stödtecken för att lära in färgord, när vi började med tecken lärde han sig fem färger under en enda kväll.

• Mrs Firren
    k girl skrev 2012-12-20 22:22:13 följande:
    Att lära sig färger är en del av språkutvecklingen. Det är bland annat det min sons logoped har testat (min son har en expressiv språkförsening). Enligt det testet - om jag inte minns alldeles galet - räknar de med att färgorden ska komma mellan 2,5-3 års ålder. Mitt tips är att använda stödtecken för att lära in färgord, när vi började med tecken lärde han sig fem färger under en enda kväll.

Precis så gjorde vi! Vårt barn kunde teckna färgerna innan han sa dem. Kanon!
  • Mercurialis

Mitt första barn lärde sig färgerna efter att han hade fyllt tre år men innan han fyllde fyra.
    Andra barnet fyller tre år om ett par veckor och han börjar lära sig färgerna nu. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • glassen

Jag tycker du ska ta upp det med BVC. De bör ha koll på vad som är normalt och om det kan vara färgblindhet.
    Min son var sen språkligt men kunde ändå säga de flesta färgerna när han var drygt 2,5 år. Dottern kunde de flesta färger när hon var 2 år. Sen ska man aldrig jämföra barn för de lär sig olika saker i sin egen takt.

Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?