glassen skrev 2012-12-22 20:22:34 följande:
Misstänker att det var en fråga till mig. Min sons språkförståelse har hela tiden varit normal eller kanske rent av tidig, men däremot har han varit sen med att prata. Började väl med de första 2-ordsmeningarna när han var 2,5 år ungefär och en fröken ville koppla in logoped på dagis, men det blev sommaruppehåll och när han kom tillbaka igen pratade han i 6-ordmeningar så då tyckte fröken inte det behövdes längre. Men han fortsatte prata orent och gör det fortfarande, fast han är 6 år hör man inte alltid vad han säger.
Men för att svara om färgerna så har vi t ex en videofilm från när sonen var 2 år och 8 mån och vi har köpt en massa tejprullar i olika färger och farmor frågar honom vilken färg och han säger rätt färger klart hörbart i alla fall för oss som föräldrar. Kanske inte lika tydligt för andra, men det jag menar är att det märktes tydligt att han verkligen kunde färgerna även om han inte kunde uttala alla fäger rätt (och inte kan ännu).
Fast att börja med tvåordsmeningar vid 2,5 är ju åt det senare hållet, men ändå inom ramen för det normala. Hur som helst är färgtermer en del av utvecklingen, barn tenderar att lära sig dem senare, och att kunna dem vid 2,5 är ganska tidigt om än du tycker att han var "sen i språket".