• De5pojkarna

Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?

Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind.. 

• Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?
  • vitatiger

Min son blev fyra i aug, han kan nog alla de vanligaste färgerna som man använder vanligast.. jag minns inte hur gammal han var när han lärde sig färgerna... de kollade inte det på 4 års kontrollen på bvc?

• Majuni

Jämför inte med någon annan... Mitt barn kunde väldigt tidigt alla färger. Vill inte säga när för det spär kanske på din oro. Men ditt barn kan säkert något annat som min unge inte kan ;) eller märker du att han skulle vara sen på något annat?

• norrbo

Vår pojke, 4 år, kan färgernas namn men ibland har han svårt att se skillnad på vissa färger och det har dom också märkt på hans förskola. BVC tycker att vi ska avvakta lite, för det finns inget test att ta så här tidigt och det kan ju också vara en mognadssak, men att vi ska vara uppmärksamma när han börjar skolan.

• De5pojkarna

Nej det är just bara färgerna ja e fundersam över.. Han e duktig på allt annat så sätt.. Men tycker han borde kunna någon färg.. Eller e de ja som överdriver.. 

• msmalin

Men har någon "lärt" honom vilka färger som är vilka. Ex ritar du med den blå kritan. Okej tar du den gula nu osv?
    Det kan ju vara att man inte tänkt på att träna det. Han behöver inte alls vara sen. Testa en vecka att han ritar och du benämner färgerna. Färgblind handlar inte om att inte se färgerna utan det är mer att visa färger ser ut som andra (har jag för mig)

• ToK

Min sambo är färgblind, det är ju rätt vanligt. Han hade inte så stora problem när han var liten, det är oftast när rött och grönt är bredvid varandra som han inte riktigt vet, men ibland ser även en del färger som "står ensamma" bara gråa ut för honom. Men en del har ju mer problem med färgerna än andra, en del är bara "lite" färgblinda och andra har jätteproblem.
    Han har inte lidit av det alls så jag tycker du ska avvakta och försöka tänka att det visar sig tids nog, det är inget han mår dåligt av nu. Jag förstår ju förstås att du vill veta så fort som möjligt och de flesta 4-åringar kan de vanligaste färgerna men alla är ju olika och en del behöver mera tid..

• ToK

Lägger man en röd grej mor grön bakgrund flyter liksom allt samman säger han. Han skulle nog inte hitta en röd legobit på en grön gräsmatta tex..

• Thomas66
    Liam05Milton08 skrev 2012-12-20 17:53:41 följande:
    Min son är 4 år ganska nyss fyllda.. Han kan inte en enda färg.. Funderar på om det är utvecklingen som e sen med just färgerna, eller om han faktiskt är färgblind.. 

Ingen fara känner en elektriker som är färgblind
  • De5pojkarna

Oroar mig inte nått större så sätt.. Men min mamma kommenterade de idag, å hon  har varit i Dagmamma i över 20 år, å inte vart me om att nån varit såhär sen me färgerna.. Att inte kunna en enda färg.. 
    Och Dagis har ju påpekat detta me, och övar me honom.. Men de går lixom inte in..  

• Lilith Dark
    ToK skrev 2012-12-20 18:08:59 följande:
    Lägger man en röd grej mor grön bakgrund flyter liksom allt samman säger han. Han skulle nog inte hitta en röd legobit på en grön gräsmatta tex..
    Min pappa har samma med just grönt och rött. Det var alltid lika roligt när han skulle plocka i jordgubbslandet Tyst
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
Svar på tråden Kan era 4 åringar peka ut färgerna Blå, grön, röd och gul?