k girl skrev 2012-12-21 22:08:13 följande:
Vad menar du med "sen språkligt"? Konstaterat av logoped, eller din egen uppfattning? Berörde det språkförståelsen eller bara det expressiva (talade) språket? Speciellt sen kan han väl inte ha varit om han kunde säga färgerna vid 2,5 eller handlade det om pragmatiken eller dylikt? Att ha färgord förväntas som sagt inte förrän de är i treårsåldern.
Kan TS son t ex sortera bilar efter färg? Vita kulor i en låda, svarta i en annan? Röda bilar i en låda, blå bilar i en annan? Ballongspelet kan man spela utan att ha färgord och sådana övningar torde ge en fingervisning om det är färgorden som är problemet eller om det är färgseendet som är problemet.
Misstänker att det var en fråga till mig. Min sons språkförståelse har hela tiden varit normal eller kanske rent av tidig, men däremot har han varit sen med att prata. Började väl med de första 2-ordsmeningarna när han var 2,5 år ungefär och en fröken ville koppla in logoped på dagis, men det blev sommaruppehåll och när han kom tillbaka igen pratade han i 6-ordmeningar så då tyckte fröken inte det behövdes längre. Men han fortsatte prata orent och gör det fortfarande, fast han är 6 år hör man inte alltid vad han säger.
Men för att svara om färgerna så har vi t ex en videofilm från när sonen var 2 år och 8 mån och vi har köpt en massa tejprullar i olika färger och farmor frågar honom vilken färg och han säger rätt färger klart hörbart i alla fall för oss som föräldrar. Kanske inte lika tydligt för andra, men det jag menar är att det märktes tydligt att han verkligen kunde färgerna även om han inte kunde uttala alla fäger rätt (och inte kan ännu).