• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Fick positivt test månad morgon kl.8. Fick till det samma dag på eftermiddagen, dagen efter på eftermiddagen och idag på kvällen, typ 62 timmar efter positivt ägglosningstest, så kanske var i senaste laget, men jag vetinte hur länge man kan ha stegring heller. Kan ju vara så att ägget släpptes först i d onsdag morgon också va?

• hoppfull82

Hej, är 31 och har försökt i 6 mánader nu...
    Har en 3 áring som var oplanerad och skulle sá väldigt gärna ge honom ett syskon.
    Man blir ju sá himla ledsen/förbannad när mensen kommer...
    Ah fár se hur det gár. Har haft ÄL igár sá de e ju bara att hálla tummarna. 
    Kämpa pá allihopa!! 

• Minimalou

Vad jag har förstått så mellan glad gubbe å icke glad gubbe släpps ägget, å visst fick du ingen glad gubbe på tisdagen? Men jag kan ju ha superfel efter så många misslyckanden. Vi provade oxå med insem 2ggr av fyra denna månad... Vår 13nde månad.
    Välkommen Hoppfull :)

• Maramina

Enligt det jag har lärt mig så släpper ägget upp till 48 timmar efter det att man har fått sitt första positiva ägglossningstest. Sedan spelar det ingen som helst roll hur länge man har positivt test, man kan fortsätta att ha positivt även efter det att ägget har släppt. Hur det är med dom som har positivt bara någon timme vet jag inte. Däremot så vet jag att ett positivt test betyder inte att ett ägg verkligen har släppt, det betyder bara att hormonerna som krävs för att ägg ska släppa finns

• SyskonÖnskas
    Ampin skrev 2013-06-27 22:45:41 följande:
    Hej Och tråkigt att höra om ditt missfall... Maramina har redan svarat vart man hör av sig för att få komma till utredning, jag gjorde precis som hon skriver - bara ringde en random gynekolog i den staden jag bor. Se till så de är landstinganslutna (vilket de flesta är, dock ej privata "IVF-kliniker" där man får betala ur egen ficka även för utredning), då går utredningen inom högkostnadsskyddet. Även om man har barn sedan innan så ingår viss utredning, dvs de gör gyn undersökning, kollar med ultraljud på anatomi och folliklar i äggstockarna, tar vissa blodprov (t.ex. FSH och TSH) och mannen får minst ett spermieprov analyserat. Vid behov kan detta kompletteras med ex kontrastultraljud på äggledarna för att se så det är fri passage och ökad utredning på mannen, detta ingår också inom högkostnadsskyddet Hoppas ni hittar något bra ställe för utredningen!

Om du inte lyckas hitta någon själv så kan du alltid ringa din vårdcentral så skickar de remiss alt lotsar dig rätt.

Tack, nu månad, nya försök..tar tag i det där med hjälp o tester efter sommaren om jag inte lyckats bli preggo än;)
  • moderlig

Kollade temp denna månad,då den hade höjts ca en halv grad samt att trosan va torr så kändes det tämligen säkert att äl redan skett. (hade starkt posi. test dagen innan,dag 12)Så att kolla temp kan ju va ett tips.  
    Btw- Nån som vet när det är optimalt för kassa simmare att ta ett dopp i poolen?

• moderlig

(vet ju när "normala" simmare ska ut o plaska men kanske jag har missat nåt hemligt recept eller så...:-S desperat/less)

• Maramina
    moderlig skrev 2013-07-08 19:40:10 följande:
    Kollade temp denna månad,då den hade höjts ca en halv grad samt att trosan va torr så kändes det tämligen säkert att äl redan skett. (hade starkt posi. test dagen innan,dag 12)Så att kolla temp kan ju va ett tips.  

Btw- Nån som vet när det är optimalt för kassa simmare att ta ett dopp i poolen?

Min man har ju bristande kvalitet och antal på simmarna och till oss så sa läkaren att det ändå räcker att man "får till det" varannan, var tredje dag. Att det faktiskt inte behövs oftare än så och att "det är ju dumt att göra det oftare om man inte är sugen, för den ens skillnaden blir att man riskerar att förlora lusten helt".
  • moderlig

korrekt, så har de sagt till oss med! men jag försöker ändå lista ut hur jag kan tajma äl o 6 på bästa sätt så de stackars simmarna ska orka klara sig/inte behöva simma så långt!! Vet, det e omöjligt att veta..bara en otroligt långsökt önsketänkande tanke....

• Elisabet7101
    moderlig skrev 2013-07-09 22:51:32 följande:
    korrekt, så har de sagt till oss med! men jag försöker ändå lista ut hur jag kan tajma äl o 6 på bästa sätt så de stackars simmarna ska orka klara sig/inte behöva simma så långt!! Vet, det e omöjligt att veta..bara en otroligt långsökt önsketänkande tanke....
    Räcker om ni kör varannan dag.Jag kör från 12dagen och fram till 16dagen.Jag hade ägglossning idag och vi körde på igår och i förrgår och så blir det fram till 16dagen.Jag har fertilitetsmonitor som visar exakt när jag är fertil och när jag har ägglossning så jag missar ej.Kan starkt rekommendera monitorn.Kan köpas billigt på tradera.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?