• Karin13

Vi gravida från RMC Malmö

Hej!
    Detta är en tråd för oss som blivit gravida efter IVF på RMC i Malmö. Här kan vi följas åt under våra graviditeter och stötta och glädjas med varandra.
    Hoppas vi blir många som samlas här!

Själv blev jag gravid på 3:e försöket med IVF och har BF 17/6 2013.

• Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö
  • Hjärtat78

Maybe hur har det gått idag??? Har tänkt så på dig eftersom jag själv hade ett utomkved för 2,5 år sen.

• Maybe

Efter många om och men kom jag väl in till doktorn.
    Det är den enda doktorn jag träffat som jag faktiskt har något emot. Vanligtvis brukar jag ringa och säga att jag vill ha en annan men på akuttid får man inte välja.
    Nåväl, han läste lite och sen tittade han på mig och sa "du har besvär av graviditeten" Som om jag i det läget skulle säga "jahaaa, har jag det, men tack då och adjö".
    Jag vet väl fan att jag har besvär gubbjävel men jag vill veta vad jag ska göra åt saken!

Han sa sen att man kan inte se fostret såhär tidigt utan jag får snällt vänta på ul i januari.
    Jag fick klä av mig och han undersökte mig och så rynkade han lite på näsan och frågade om jag har klåda.
    Nä det har jag inte. Då frågade han om jag tar vagitorier.
    Och så kom jag på att jag har säkert massor med gammalt crinone kvar där inne!
    Fyyyy va äckligt och pinsamt! Bara att säga som det va att rmc sagt att det kommer ut av sig själv men ibland tar det lite tid.

Nåväl, han gjorde vul men jag fick inte titta på skärmen. Han sa att jag har en cysta på vänster äggstock, en sån som man ska ha.
    Cystan va lite stor så det är därför jag har ont. Det va nån sån hormoncysta och om de skulle plocka bort den så får jag missfall.
    Han sa att det här kommer inte att gå över.
    Han skrev ut antibiotika mot uvi och citodon mot smärtan...
    Men alltså citodon? Är det verkligen bra det? Jag ifrågasatte och han sa bara att man får ta det som en läkare skriver ut. Min sambo säger att det ska tas med försiktighet under första trimestern men långvarig användning kan ge neonatal abstinens hos barnet? Vad nu det innebär...

• Tant Groda

Karin: Som på alla ställen finns det ju såklart "rötägg", men de allra allra flesta är väldig kunniga, duktiga och helt underbara. Jag tror helt klart att du får en bra förlossning där. Fick vara med på en förlossning. Helt fantastiskt!

• Malphie

Maybe: Jag fick ta Citodon för min muskelinflammation och det fick jag utskrivet av gyn-läkare på KK i Malmö. Det är inget du ska knapra mycket av, men att ta en till natten så att du får lite sömn är ingen fara.
    Tänker på dig!

• Annanax

Maybe, vilken ovanlig läkare! Självklart skulle han visat dig skärmen och berättat vad han såg istället för att vara bortvänd och besvärlig! Det låtermycket bättre med en cysta än utomkveds, i alla fall! Jag hade bokat en vanlig tid till en annan läkare för att prata igenom det hela med någon som är vänli och få en andra åsikt och råd om hantering. Kram!

• Maybe

Jag funderar på att ringa och prata med barnmorska direkt angående den här cystan och mina smärtor osv. Samt berätta att jag slussas mellan vårdcentralen och kk.
    Vad tror ni? Tror ni att barnmorska direkt kan hjälpa mig eller komma med råd? 

• Tant Groda

Maybe: Jag tror absolut att en bm kan hjälpa dig. Det är deras uppgift, annars kopplar de vidare dig till rätt ställe

Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö