• Eniara

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Hej!

Jag blir mamma i januari och läser på allt jag hittar om amning.
    Precis som med viktnedgång så verkar amning vara olika svårt för olika kvinnor. Dvs vissa måste kämpa och anstränga sig betydligt mer än andra för att det ska hända något.
    Jag ställer in mig på att jag kommer att vara en av dom som måste kämpa extra mycket då min mor hade stora problem med sin amning.

Eftersom det bildas mer prolaktin vid nattamning, bör jag sätta alarm för att jag och barnet ska vakna med jämna mellanrum och amma ofta? Mamma lät mig sova genom nätterna och jag tänker mig att det kanske var en anledning till att mammas mjölkproduktion aldrig kom igång ordentligt. (Det är lite ironiskt då man oftast får höra att barnen skriker dygnet runt den första tiden men så var det inte för min mamma).

Ni som har lätt för att amma, vad är era bästa tips? Ni som har haft svårt men lyckades till slut, vad är era bästa tips?

• Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?
  • Boarder
    Eniara skrev 2012-11-26 16:02:52 följande:
    Hej!

Jag blir mamma i januari och läser på allt jag hittar om amning.

Precis som med viktnedgång så verkar amning vara olika svårt för olika kvinnor. Dvs vissa måste kämpa och anstränga sig betydligt mer än andra för att det ska hända något.

Jag ställer in mig på att jag kommer att vara en av dom som måste kämpa extra mycket då min mor hade stora problem med sin amning.

Eftersom det bildas mer prolaktin vid nattamning, bör jag sätta alarm för att jag och barnet ska vakna med jämna mellanrum och amma ofta? Mamma lät mig sova genom nätterna och jag tänker mig att det kanske var en anledning till att mammas mjölkproduktion aldrig kom igång ordentligt. (Det är lite ironiskt då man oftast får höra att barnen skriker dygnet runt den första tiden men så var det inte för min mamma).

Ni som har lätt för att amma, vad är era bästa tips? Ni som har haft svårt men lyckades till slut, vad är era bästa tips?

Amning e högst individuell, och behöver inte vara ärftligt heller. Min mamma hade svårt med amning, medan det funkar bra för mig. Själv hade jag nog en ganska normal amningsstart. Dvs första veckorna gjorde helvetiskt ont i bröstvårtorna. Mjölken rann till bra efter några dagar, o jag kör fri amning fortfarande efter 4 mån.

Mitt råd till dig är: ta det som det kommer. Om du får ont som fan i början, håll ut, det kommer gå över och blir bättre och lättare! Och du är absolut inte ensam! Tips om det gör ont är amningsnapp (finns på apoteket, googla för info) och en salva som heter Purelan att smörja ömmande och såriga bröstvårtor. Så se till att vara förberedd o ha det hemma..

Hoppas det går bra, önskar dig all lycka :)

Ps ett råd till, var inte rädd att fråga om hjälp med amningsteknik! Det finns massor med bra råd på bvc och bb.
  • Dimitra

Mitt bästa tips är att inte tro att det kommer att vara svårt
    Amning sitter till hälften i huvudet. Om du vågar lita på att det kommer att gå bra (även när bebisen har tillväxtperioder och man lätt inbillar sig att bebisen är konstant hungrig och att man sinat) har du större chans att få en lyckad amning.

Ställ inga alarm. Eliminera allt som kan verka vara stressande. Du och bebisen kommer att hitta den stil som fungerar bäst för er. Njut av tillvaron bara. Var nära bebisen, ta det lugnt och vila när ni kan.

Slutligen, var noggrann med kosten. Ät och drick så att det räcker för er båda.

Lycka till

The Dimitra universe.
  • Tangent

amningshjalpen.se och på sagogrynets blogg finns mycket bra information. Där finns även tips på bra böcker om amning.
    Lita inte på att bb-personal, bvc-ssk och barnläkare ger korrekta råd om amning. Det är många som fått felaktiga råd om amning. Bättre att ringa en hjälpmamma i amningshjälpen.

• Colisa

För mig har amningen funkat bra med båda barnen, det har i stort sett gått av sig själv så därför har jag väl inte så jättemånga tips! Men jag har läst att forskning visar om man ammar ofta de första dygnen blir mjölkproduktionen högre senare. Det verkar ha funkat för min del i alla fall, ammade stup i kvarten de första dagarna, särskilt första barnet var hungrigt jämt och ständigt och jag ammade nätterna igenom på BB. Sedan lugnade det ner sig, mjölken rann till och barnen började sova mer på nätterna också, så jag höll inte på så särskilt länge.

Har ammat fritt, det kan bli ganska olika långa intervall mellan amningarna. På kvällarna är många barn extra hungriga, ladda upp med några bra tv-serier på DVD eller något annat skoj i fall du blir "fast" i soffan med bebisen i timtal. Smidiga kläder är också bra så man slipper krångla och kan plocka fram brösten när som helst. HM har enkla, billiga amningstoppar, men inte så många att välja mellan tyvärr.

Efter några dagar kan man få skavsår på bröstvårtorna, amningsnappar som man sätter över bröstvårtan när man ammar var guld värt tyckte jag, skyddar lite så det gör mindre ont och kan läka lite mer ifred. Hade dem bara någon vecka, sedan var det läkt igen.

På förlossningen och BB brukar de kolla så barnet suger med rätt grepp, passa på att få hjälp och rådfråga där så det blir rätt från början.

Lycka till!

• Tygtiiger

Att låta det ta tid.

Första barnet var lite knepigt att amma - han begrep inte hur han skulle göra och vi fick testa olika saker på bb - det som funkade tillslut var amningsnapp. Den hade jag i några veckor, men jag var dessutom tokkänslig för stress och fick mjölkstockning flera gånger. Det tråkiga var att det gällde även positiv stress - jag kunde få mjölkstockning av besök så jag lärde mig att ta det lugnt, inte ha åtsittande bh och amma en extra gång innan och efter. Det barnet åt en timme i stöten var fjärde timme dygnet runt.

Barn nr två var enkelt att amma - han fixade det själv, jag hade ingen mjölkstockning men jag fick sår på brösten första veckan (och tänkte ungefär VAFAN, jag kan ju det här, varför ska jag få sår?). Det läkte det också. Han ammade en kvart i taget, varannan timme på dagen och sov i sex timmar i sträck på natten det första halvåret.

Om barnet och du mår bra efter förlossningen så låt honom eller henne ligga naken på eller intill dig och söka efter bröstet. Det fick jag möjlighet till med tvåan, och det kändes som om det tog en evighet för honom att ligga och titta och nosa och gapa och leta, men när han sedan väl tog tag så satt det som en smäck och han ammade jättebra. Det tog säkert 20 minuter, och det känns länge och konstigt, men börja med att ge dig den tiden.

Var noga med att barnet har bra tag, munnen full och att det inte gör ont på dig. Om barnet har ett litet eller snett tag får man sår och det gör ont som fan. Om du får sår så tvätta och lufta bröstvårtorna och smörj med bröstmjölk och fet salva mellan amningarna. 

Investera i en bh som sitter bekvämt efter några veckor. Den får inte klämma. Det tar ungefär en månad att etablera en amning så låt dig inte stressas om det inte funkar direkt.

Du kommer att få massor av olika råd från olika människor, och det är bra, ett råd funkar inte för alla. Ta till dig det som passar er.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Natulcien

Min amning fungerade jättebra, förutom lite onda bröstvårtor de första veckorna. Men det rådde amningsnappar bot på.

Brösten anpassar sig ju efter barnet, så du borde inte behöva väcka för att amma på natten om bebisen sover. Vår son sov hela nätter från 2 månaders ålder, men jag fortsatte helamma till 6 månader och delamma till 11 månader, så produktionen fungerade lysande trots att jag endast dagammade.

Men se till att du får bra hjälp på BB innan du åker hem, så att du känner dig trygg med amningen. Vi stannade tre dygn av den anledningen att jag ville känna att det verkligen fungerade.

Och sen är det viktigt att verkligen idka fri amning om man vill helamma. D.v.s. ställ in dig på att amma, amma, amma i början, så att produktionen verkligen kommer igång. Ladda med mat, dryck, film, laptop, böcker etc. i bästa fåtöljen och amma vid minsta pip.

• Natulcien
    Tygtiiger skrev 2012-11-26 16:32:25 följande:
    Att låta det ta tid.
    Bästa tipset! Glad
  • Alexi

Lyssna inte på folk som säger att du ammar för ofta, att barnet inte blir mätt osv. Jag tror vissa verkar kunna amma var fjärde timme medan andra som jag (eller mina barn) behövde amma typ varje timma, så länge jag helammade. Inget problem eller konstigheter med det, men andra kan gärna tycka att det är konstigt.

• Eniara

Stort tack för alla tipsen och peppande kommentarer! :)

Ja det här med hur ofta man "ska" amma varierar i stor grad vart man väljer att läsa. Men så ofta barnet vill verkar vara det som gäller och som då kan variera mycket?

Om man får skavsår, är det då tecken på att bebisen har fel grepp om bröstet eller kan man få skavsår ändå?

Natulcien: Upplevde ni att BB tyckte det var okej att ni stannade så länge eller var det något ni fick tjata er till? Är det inte vanligast att man får åka hem efter 6 timmar om det inte har varit några komplikationer?

Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?