Inlägg från: Eniara |Visa alla inlägg
  • Eniara

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Hej!

Jag blir mamma i januari och läser på allt jag hittar om amning.
    Precis som med viktnedgång så verkar amning vara olika svårt för olika kvinnor. Dvs vissa måste kämpa och anstränga sig betydligt mer än andra för att det ska hända något.
    Jag ställer in mig på att jag kommer att vara en av dom som måste kämpa extra mycket då min mor hade stora problem med sin amning.

Eftersom det bildas mer prolaktin vid nattamning, bör jag sätta alarm för att jag och barnet ska vakna med jämna mellanrum och amma ofta? Mamma lät mig sova genom nätterna och jag tänker mig att det kanske var en anledning till att mammas mjölkproduktion aldrig kom igång ordentligt. (Det är lite ironiskt då man oftast får höra att barnen skriker dygnet runt den första tiden men så var det inte för min mamma).

Ni som har lätt för att amma, vad är era bästa tips? Ni som har haft svårt men lyckades till slut, vad är era bästa tips?

• Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?
  • Eniara

Stort tack för alla tipsen och peppande kommentarer! :)

Ja det här med hur ofta man "ska" amma varierar i stor grad vart man väljer att läsa. Men så ofta barnet vill verkar vara det som gäller och som då kan variera mycket?

Om man får skavsår, är det då tecken på att bebisen har fel grepp om bröstet eller kan man få skavsår ändå?

Natulcien: Upplevde ni att BB tyckte det var okej att ni stannade så länge eller var det något ni fick tjata er till? Är det inte vanligast att man får åka hem efter 6 timmar om det inte har varit några komplikationer?

• Eniara

Tusen tack för alla tips! Nu med bara 8 dagar kvar till bf så känner jag mig mycket tryggare kring amningen. Det är mer förlossningen som tar upp tankarna nu ;)

• Eniara

Hej! Det har gått jättebra med amningen. Långt över förväntan. Min lilla pojk hade bara gått ner 10g på efterkontrollen och har ökat stadigt i vikt sen dess. Han föddes den 21 jan på 3360g och i tisdags var han uppe i 4220g. :) Jag har gott om mjölk och han är en hejare på att suga. Fick lite sår första veckan men det gjorde inte speciellt ont. Har redan haft en liten stockning förmodligen pga för tight bh men den gjorde inte direkt ont heller. Så det har än så länge varit en drömstart :)

Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?