Amning är ett intressant fenomen.
Jag var inte så på läst kring amning innan förlossning, då förlossningen och allt kring den skymde sikten för annat just då.
Det jag hade med mig var dock anekdoter ifrån min mamma, mormor och svärmor. Kunskapen i dem anekdoterna kom som senare att bekräftas av barnmorskor på BB, som fullt vedertagna även idag.
När min mamma och svärmor födde sina första barn var kunskapen kring amning under förändring, men fortfarande ganska fast förankrad i fyra timmars regeln. Alltså att barnet skall äta med fyra timmars mellanrum.
Barnen skulle inte sova med mammorna på natten, utan i egna sängar i annan sal. Barnmorskorna bar in barnen till mamman när det behövde äta. Detta ansågs vara viktigt då, att mamman fick sova ut.
Min mamma hade svårt med mjölkproduktionen och amningen kom aldrig igång på BB (då kunde man vara kvar i en vecka), hon gjorde som barnmorskorna sa, men produktionen kom aldrig igång. Väl hemma med en mycket missnöjd bebis började min mamma att amma oftare, dels för att bebis verkade mer nöjd av att få snutta och dels för att hon kände att det var rätt. På några veckor fick hon igång mjölkproduktionen så bra att bebis kom upp i en bra vikt. Hon gick under de veckorna regelbundet till en barnmorska som tyckte att hon skulle börja med flaska då de stackars barnet var så underviktigt, men min mamma vägrade och fick till slut rätt.
Min svärmor hade en liknande situation, men hon var så fräck så att hon ammade sitt barn lite oftare i hemlighet. Hon brukar säga "Ja, de stackars barnmorskorna kunde inte förstå hur min pojke kunde ligga på en sådan bra vikt i jämförelse med de andra barnen på BB, men jag sa ingenting".
Det är ju lite roligt med dessa små anekdoter, som också speglar hur jag sen kom att förhålla mig till amningen.
Men det finns så otroligt många fallgropar kring amning, vår pojke hade exempelvis trånga näsgångar som ledde till att han de första dygnen inte kunde amma ordentligt. Vi fick hålla på med koksaltlösning, olika udda amningspositioner, och ofta ofta ofta.
Han hade bra grepp, men andningssvårigheterna gjorde att han tappade det och jag fick sår. sår som dock gick över, mina bröst svällde upp och ömmade, och min son kunde inte riktigt amma. Det gjorde ont men det GICK ÖVER.
Det absolut starkaste tipset förutom att amma ofta, är att vara två om saken. Min sambo hade lyssnat väldigt noga när barnmorskan förevisade hur vi skulle lägga vår pojke för att han skulle få bästa grepp (Jag kunde inte riktigt minnas alla instruktioner, kanske pga sömnbrist, kanske pga fokus på annat).
Så när vi satt där ensamma första natten och han skrek för att han var hungrig för att han knappt kunde andas och inget som vi gjorde hjälpte så var vi i alla fall två om saken. Min sambo hjälpte hela tiden till, försökte lägga honom rätt vid bröstet, började om, började om.. försökte på annat sätt.. osv.
För mig var det guld att problematiken kring amningen inte var MITT problem, utan VÅRAT. Vi har tvungen att hjälpas åt. Jag tackar honom fortfarande för det.
Nu är min son 6 månader och jag börjar äntligen att riiktigt uppskatta amningen. Innan tyckte jag att det var lite överskattat vad gäller mysfaktorn. Trots att det gick bra, så var det ändå ingen euforisk känsla för mig, den har kommit först nu när han nästan sköter amningen själv och jag kan se att han verkligen myser.
Mitt inlägg får bli ett exempel på många problem som kan komma att uppstå.
Jag önskar dig en lyckad start!