• Eniara

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Hej!

Jag blir mamma i januari och läser på allt jag hittar om amning.
    Precis som med viktnedgång så verkar amning vara olika svårt för olika kvinnor. Dvs vissa måste kämpa och anstränga sig betydligt mer än andra för att det ska hända något.
    Jag ställer in mig på att jag kommer att vara en av dom som måste kämpa extra mycket då min mor hade stora problem med sin amning.

Eftersom det bildas mer prolaktin vid nattamning, bör jag sätta alarm för att jag och barnet ska vakna med jämna mellanrum och amma ofta? Mamma lät mig sova genom nätterna och jag tänker mig att det kanske var en anledning till att mammas mjölkproduktion aldrig kom igång ordentligt. (Det är lite ironiskt då man oftast får höra att barnen skriker dygnet runt den första tiden men så var det inte för min mamma).

Ni som har lätt för att amma, vad är era bästa tips? Ni som har haft svårt men lyckades till slut, vad är era bästa tips?

• Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?
  • Eniara

Tusen tack för alla tips! Nu med bara 8 dagar kvar till bf så känner jag mig mycket tryggare kring amningen. Det är mer förlossningen som tar upp tankarna nu ;)

• livetimagen

Jag har haft både svårt och lätt för att amma..
    Jag hade väldigt ont dom första veckorna trots att bebis tog rätt tag.. Barnmorskorna förklarade för mig att man kan ha ont för att brösten och mjölkgångarna i brösten inte är vana vid mjölken..
    Som någon annan skrev så andas igenom smärtan dom första veckorna det gör ont.. För mig slutade amning göra ont när bebisen var 8 veckor.. Sedan dess har det inte gjort ont mer..
    Nu har brösten ställt in sig på rätt mängd, dom läcker inte längre och allt går bra.. Dock så har min grabb bestämt sig för att det finns så mycket annat och titta på så nu har vi nya utmaningar..

Lycka till med amning och förlossning.. Ta hjälp av personalen på BB mycket!

• rödnos

Favoritar!

Inne på andra dygnet med ömma vårtor. Andra barnet och det går bättre denna gången tack vare erfarenhet.

Graphico appen var ett jättebra tips!

Jag använder Medelas vårtformare för de sa på apoteket att det var samma som "skydd". Tycker dock det är opraktiskt på natten eftersom det då ligger mjölk och skvalpar i dem och läcker. Finns det ingen annan modell som enbart luftar? Misstänker hon sålde fel till sambon på Apoteket...

• Leffler

Hur går det med amningen? Tycker själv att med barn nr 2 tog det nästan 3 månader att få det att fungera, med barn nr 1 gick set direkt ....

Eniara skrev 2013-01-03 11:08:27 följande:
    Tusen tack för alla tips! Nu med bara 8 dagar kvar till bf så känner jag mig mycket tryggare kring amningen. Det är mer förlossningen som tar upp tankarna nu ;)

• Sommarlöv

Låt barnet få äta när hen vill.
    Se till att få i dig tillräckligt med vätska.

För mina små så har jag provat mig fram lite. Vår äldsta kille fick bäst ro om han fick ha en liten filt över huvudet när han ammades. Vår minsta kille föredrog att bli ammad liggandes eftersom han verkligen avskydde att ligga och amma i famnen. Lite opraktiskt när man var iväg någonstans men då hade jag flaska med utpumpad mjölk istället så han kunde sitta mer upprätt. Det jag vill få fram är att alla barn är olika och får sina egna vanor. Man får pröva sig fram och följa sitt barns signaler.

Se till att barnet ligger med magen emot dig, så att hen får ett bra grepp och inte behöver vrida på huvudet.

Ta det lugnt i början. Låt bb-tiden få bli vara er lilla familjs tid. Skit i

• Sommarlöv

Skit i om folk vill komma på besök. Jag tror att stress gör det svårare att amma. Låt det hå ett par dagar innan folk kommet på besök. Så har vi gjort och det har varit väldigt skönt att amningen har kommit igång innan alla ska komma och säga hej till benen.

Jag har ammat mina barn utan problem, men jag skulle även vilja säga att skulle det inte funka så är det ok det med. Vissa gillar att amma andra gör det inte. Mår mamman bra, så gör även barnet det. Inte amma om man mår skit av det. Så är min teori.

• rödnos

Hjälp!!!!!

Mitt högre bröst släpper ingen mjölk till pumpen!!!
    Födde iof bara för en vecka sedan om det spelar roll?

Vad ska jag göra???

Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?