• Eniara

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Hej!

Jag blir mamma i januari och läser på allt jag hittar om amning.
    Precis som med viktnedgång så verkar amning vara olika svårt för olika kvinnor. Dvs vissa måste kämpa och anstränga sig betydligt mer än andra för att det ska hända något.
    Jag ställer in mig på att jag kommer att vara en av dom som måste kämpa extra mycket då min mor hade stora problem med sin amning.

Eftersom det bildas mer prolaktin vid nattamning, bör jag sätta alarm för att jag och barnet ska vakna med jämna mellanrum och amma ofta? Mamma lät mig sova genom nätterna och jag tänker mig att det kanske var en anledning till att mammas mjölkproduktion aldrig kom igång ordentligt. (Det är lite ironiskt då man oftast får höra att barnen skriker dygnet runt den första tiden men så var det inte för min mamma).

Ni som har lätt för att amma, vad är era bästa tips? Ni som har haft svårt men lyckades till slut, vad är era bästa tips?

• Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?
  • maba

Min amning har varit krånglig till och från, svårt med greppet första veckorna och sedan mycket missnöje och protester i 3-månadersåldern. Där emellan har den dock varit superhärlig. Mitt bästa råd är att be om hjälp med detsamma man blir osäker. Ring på knappen på BB titt som tätt, gå med i amningshjäloens grupp på Facebook, ha numret till amningsmottagningen redo - osv. För mig har amningen varit väldigt känslomässigt laddad, och vet även många andra som kännt sig otillräckliga när det krånglat, och då behöver man stöd! Jag hoppas att det går strålande för er!

• Höghus

Mina bästa råd efter tre ammade barn: 1. Hamburgergreppet runt bröstet är grymt! Använd det från dag ett. 2. Bit ihop när det gör ont i början. Det går över. 3. Amma mycket och var uppmärksam på bebis signaler.

• pralinen86
    Höghus skrev 2012-11-30 11:33:55 följande:
    Mina bästa råd efter tre ammade barn: 1. Hamburgergreppet runt bröstet är grymt! Använd det från dag ett. 2. Bit ihop när det gör ont i början. Det går över. 3. Amma mycket och var uppmärksam på bebis signaler.
    Vad är "hamburgergreppet"?
  • Höghus

Pralinen: Hamburgergreppet fick jag lära mig på amningsmottagningen med mitt första barn när allt höll på att gå åt h-e. Man håller bröstet från sidan som en hamburgare och liksom klämmer ihop det lite. På så sätt hjälper man barnet att få rätt tag. Googla så hittar du säkert bra förklaring.

• pralinen86
    Höghus skrev 2012-11-30 11:42:31 följande:
    Pralinen: Hamburgergreppet fick jag lära mig på amningsmottagningen med mitt första barn när allt höll på att gå åt h-e. Man håller bröstet från sidan som en hamburgare och liksom klämmer ihop det lite. På så sätt hjälper man barnet att få rätt tag. Googla så hittar du säkert bra förklaring.
    okej, då tror jag att jag förstår. =)
  • mammassnosa

1. Purelan är SUPER mot ömma/såriga bröstvårtor, inhandla!
    2. Ta hjälp av sambon/mannen. ERAT problem inte ditt!
    3. Stå ut! Smärtan går över. Jag grät i början och sambon strök mig över ryggen då. 3 dagar så var det bättre.
    4. Om du vill öka produktionen: Drick alkoholfri öl! För mig kommer det mer mjölk inom en timme (GAMMALT knep fast förr med lättöl tydligen)
    5. En tunn handduk/filt att lägga över om man ammar ute för att skärma av intryck för bebisen för matro.
    6. Slappna av och TRO på att det kommer fungera!
    7. Om du har stark utdrivningsreflex så barnet inte hinner svälja kan man klämma lite om bröstet så rinner det långsammare alt. liggamma så rinner det lugnare.

Stooort lycka till!

• En blå giraff

Amma fritt, titta inte på klockan. En riktigt liten en kan vilja suga hela hela tiden, speciellt kvällstid. Strunta i om den äldre generationen påpekar att du ammar för ofta. Det är jättebra tröst för en nyfödd att amma och man kan inte amma för mycket. Tänk på att amning av en nyfödd normalt kan ta 30 timmar/vecka utan att det är konstigt. Ladda upp med bra TV-serier eller dylikt och var beredd att parkera dig i soffan heltid de första veckorna. Det kan lätt bli så också att mamma blir nummer 1 den första tiden i och med att barnet gärna vill amma. Det är bra om båda föräldrarna kan acceptera det, pappan kan få sin tid lite senare när barnet äter mer annan mat.

Samsov med bebisen om det känns bra. Mina har kunnat utöva "självservering" vid några månaders ålder med lite assistans av mig. Man behöver inte vakna till så mycket vid varje amning om barnet ligger bredvid.

Men - nästan det viktigaste av allt: Amma om det känns bra för er och inte för någon annans skull. Om du blir superstressad och mår dåligt av att känna dig tvingad att amma - så delamma eller ge ersättning istället. Jag ammade faktiskt första barnet för mycket, mådde dåligt men tillät mig ändå inte att sluta. Med andra barnet släppte jag på kravet och gav ersättning då och då om jag inte stod ut - jätteskönt. Man behöver inte redovisa för andra hur mycket eller hur länge man ammar heller.

• Mrs Firren

Mitt bästa tips är att bara ta det väldigt lugnt hemma den första månaden. Vi satte upp ett eget besöksförbud för släkt och vänner för att i lugn och ro kunna ägna oss helt åt bebisen och för att jag skulle få slappna av helt och hållet. Amningen var prioriterat från början här hos oss och jag tror att lugn och ro, att känna sig totalt avslappnad är jätteviktigt både för mamman och barnet, självklart även den andra föräldern.  För oss var just detta med nolltolerans mot stress en jättebra grej, vi hade inga krav annat än att mysa hemma och att jag skulle få sova och att alla skulle må bra.

Att vi inte ville ha några besök första månaden hade vi gjort klart för alla redan innan bebisen kom.

Detta är det beslutet jag är mest nöjd med so far och nu när andra barnet kom körde vi lite samma tema, även det väldigt skönt.

• pigglet

Allra bästa tipset: Lita på att du kommer kunna amma ditt barn!

Nr 2: Var beredd på att för de allra, allra flesta tar det tid att komma igång. Misströsta inte när det gått några veckor och det fortfrande känns krångligt, det TAR tid.

Nr 3: Det kommer perioder när det strular ännu mer. Första kommer redan vid 3 veckor. Vid 3 månader en annan. Det betyder INTE att mjölken sinar.  

Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?