Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Min amning fungerade jättebra, förutom lite onda bröstvårtor de första veckorna. Men det rådde amningsnappar bot på.

Brösten anpassar sig ju efter barnet, så du borde inte behöva väcka för att amma på natten om bebisen sover. Vår son sov hela nätter från 2 månaders ålder, men jag fortsatte helamma till 6 månader och delamma till 11 månader, så produktionen fungerade lysande trots att jag endast dagammade.

Men se till att du får bra hjälp på BB innan du åker hem, så att du känner dig trygg med amningen. Vi stannade tre dygn av den anledningen att jag ville känna att det verkligen fungerade.

Och sen är det viktigt att verkligen idka fri amning om man vill helamma. D.v.s. ställ in dig på att amma, amma, amma i början, så att produktionen verkligen kommer igång. Ladda med mat, dryck, film, laptop, böcker etc. i bästa fåtöljen och amma vid minsta pip.

• Natulcien
    Tygtiiger skrev 2012-11-26 16:32:25 följande:
    Att låta det ta tid.
    Bästa tipset! Glad
  • Natulcien
    Eniara skrev 2012-11-26 17:33:39 följande:
    Stort tack för alla tipsen och peppande kommentarer! :)

Ja det här med hur ofta man "ska" amma varierar i stor grad vart man väljer att läsa. Men så ofta barnet vill verkar vara det som gäller och som då kan variera mycket?

Om man får skavsår, är det då tecken på att bebisen har fel grepp om bröstet eller kan man få skavsår ändå?

Natulcien: Upplevde ni att BB tyckte det var okej att ni stannade så länge eller var det något ni fick tjata er till? Är det inte vanligast att man får åka hem efter 6 timmar om det inte har varit några komplikationer?
    Det är säkert olika policy på olika BB det där, men vi fick stanna så länge vi ville. De sa, uttryckligen, att vi fick avgöra själva när vi ville åka hem, så det kändes jättebra. Det var SÖS i Sthlm. Det var suverän personal där, förutom en sköterska med mycket udda åsikter om amning och bebisar. Hon kläckte ur sug många dumheter, men jag slutade att lyssna på henne efter ett tag.

Skavsår kan man få även om bebisen har rätt tag. Det gör skitont. Men amningsnapp hjälpte mig. Jag använde den från det att sonen var ca 1 vecka och tills han var runt 1,5-2 månader, minns inte exakt.

Och ang. att amma ofta, så måste man ju komma ihåg att amningen är så mycket mer än mat för bebisen. Det är ju trygghet och närhet också, vilket är lika viktigt som mat för en sån liten.
  • Natulcien
    zootwind skrev 2012-11-27 16:05:36 följande:
    Det absolut starkaste tipset förutom att amma ofta, är att vara två om saken. Min sambo hade lyssnat väldigt noga när barnmorskan förevisade hur vi skulle lägga vår pojke för att han skulle få bästa grepp (Jag kunde inte riktigt minnas alla instruktioner, kanske pga sömnbrist, kanske pga fokus på annat).

Så när vi satt där ensamma första natten och han skrek för att han var hungrig för att han knappt kunde andas och inget som vi gjorde hjälpte så var vi i alla fall två om saken. Min sambo hjälpte hela tiden till, försökte lägga honom rätt vid bröstet, började om, började om.. försökte på annat sätt.. osv.

För mig var det guld att problematiken kring amningen inte var MITT problem, utan VÅRAT. Vi har tvungen att hjälpas åt. Jag tackar honom fortfarande för det.
    Håller med om detta!
    Min sambo - en riktig problemlösare - var en enormt stor hjälp under den första tiden när man var lite osäker på tekniken och lättstressad. Han är så lugn också, vilket var guld värt när jag nojade.
Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?