Inlägg från: Boarder |Visa alla inlägg
  • Boarder

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Eniara skrev 2012-11-26 16:02:52 följande:
    Hej!

Jag blir mamma i januari och läser på allt jag hittar om amning.

Precis som med viktnedgång så verkar amning vara olika svårt för olika kvinnor. Dvs vissa måste kämpa och anstränga sig betydligt mer än andra för att det ska hända något.

Jag ställer in mig på att jag kommer att vara en av dom som måste kämpa extra mycket då min mor hade stora problem med sin amning.

Eftersom det bildas mer prolaktin vid nattamning, bör jag sätta alarm för att jag och barnet ska vakna med jämna mellanrum och amma ofta? Mamma lät mig sova genom nätterna och jag tänker mig att det kanske var en anledning till att mammas mjölkproduktion aldrig kom igång ordentligt. (Det är lite ironiskt då man oftast får höra att barnen skriker dygnet runt den första tiden men så var det inte för min mamma).

Ni som har lätt för att amma, vad är era bästa tips? Ni som har haft svårt men lyckades till slut, vad är era bästa tips?

Amning e högst individuell, och behöver inte vara ärftligt heller. Min mamma hade svårt med amning, medan det funkar bra för mig. Själv hade jag nog en ganska normal amningsstart. Dvs första veckorna gjorde helvetiskt ont i bröstvårtorna. Mjölken rann till bra efter några dagar, o jag kör fri amning fortfarande efter 4 mån.

Mitt råd till dig är: ta det som det kommer. Om du får ont som fan i början, håll ut, det kommer gå över och blir bättre och lättare! Och du är absolut inte ensam! Tips om det gör ont är amningsnapp (finns på apoteket, googla för info) och en salva som heter Purelan att smörja ömmande och såriga bröstvårtor. Så se till att vara förberedd o ha det hemma..

Hoppas det går bra, önskar dig all lycka :)

Ps ett råd till, var inte rädd att fråga om hjälp med amningsteknik! Det finns massor med bra råd på bvc och bb.
Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?