• Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-20 17:26
    Eftersom tråden ska fungera så ber jag er att hålla er till följande spelregler INNAN ni hoppar in i tråden och skriver:

1. LÄS hela tråden så gott du kan för att undvika att samma frågor med samma svar ska dyka upp.

2. Visa respekt och undvik personliga påhopp

3. I tråden är alla åsikter välkomna så länge de inte är rasistiska eller på andra vis kränkande.

4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här.

6. Här är platsen där vi äntligen får möjlighet att reda ut problemen så här kommer ingen att bli tystad så länge reglerna följs. Låt allt komma upp till ytan så vi kan diskutera på en normal och sansad nivå.

Vänligen håll er till spelreglerna! Tack!

• Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
  • Inkontinental
    Gramma skrev 2012-11-20 09:57:05 följande:
    Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-20 17:26
    Eftersom tråden ska fungera så ber jag er att hålla er till följande spelregler INNAN ni hoppar in i tråden och skriver:

1. LÄS hela tråden så gott du kan för att undvika att samma frågor med samma svar ska dyka upp.

2. Visa respekt och undvik personliga påhopp

3. I tråden är alla åsikter välkomna så länge de inte är rasistiska eller på andra vis kränkande.

4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här.

6. Här är platsen där vi äntligen får möjlighet att reda ut problemen så här kommer ingen att bli tystad så länge reglerna följs. Låt allt komma upp till ytan så vi kan diskutera på en normal och sansad nivå.

Vänligen håll er till spelreglerna! Tack!
    Jag är nyfiken på hur jobbet ska slutföras? Är det när alla raister har skrämts bort från Familjeliv och endast en stor varm PK-famn finns kvar?

Ska alla lågutbildade också skrämmas bort?
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Mrs Onedin
    Niveawomen skrev 2012-11-21 08:27:00 följande:
    Jag uppfattar det som om vi har totalt olika syn på vad rasist betyder. Så det är högst personlig definition vad rasist betyder. Jag vill inte ha ett mångkulturellt land beroende på att jag inte tror det funkar. Men det är inte rasistiskt utan tvärtom. Jag vill att alla ska kunna leve i sitt land med sin kultur och sina seder och värderingar. Jag vill att alla ska respektera varandras olikheter. Nu har jag hårddragit men du förstår vad jag menar hoppas jag ;) Jag vill också att alla ska kunna känna sig trygga och säkra i sitt land! Det är inget ont i det jag säger utan kärleksfullt så vi tycker olika det är helt ok :)
    Och där håller jag med. Ett land fungerar inte, om det finns separata, isolerade kulturer i det, som lever efter helt andra lagar och regler än den ursprungliga befolkningen. Som har en helt annan kvinnosyn, en helt annan syn på rätten att välja partner, en helt annan syns på en människas kroppsliga identitet (omskärelse av flickor och pojkar, oskuldskontroller, hustruns rätt att neka sin man sex när hon inte har lust...).
    What might have been...
  • Nice Girl Wrong Place
    Mrs Onedin skrev 2012-11-21 08:34:10 följande:
    Och där håller jag med. Ett land fungerar inte, om det finns separata, isolerade kulturer i det, som lever efter helt andra lagar och regler än den ursprungliga befolkningen. Som har en helt annan kvinnosyn, en helt annan syn på rätten att välja partner, en helt annan syns på en människas kroppsliga identitet (omskärelse av flickor och pojkar, oskuldskontroller, hustruns rätt att neka sin man sex när hon inte har lust...).
    Fast omskärelse av pojkar kan ju göras av många skäl och är knappast något som får ett land att sluta fungera. De andra sakerna du nämner får inte heller ett land att sluta fungera, det är problem som finns överallt, i världens alla länder. Folk med taskig kvinnosyn osv.

Jag håller absolut med om att det finns problem, knutna till patriarkala kulturer. Jag ser samma problem som många andra ser. Men jag ser också att dessa problem inte definierar en grupp människor. Jag ser att det finns många somalier som arbetar, många invandrare som har en mer modern syn på kvinnan och familjen än vad min egen pappa har.
    Jag saknar nyans i debatten. Från alla håll och kanter faktiskt. 

Igen - problem pekas ut. Hela tiden. Men sedan då? 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Inkontinental
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-21 08:43:10 följande:
    Fast omskärelse av pojkar kan ju göras av många skäl och är knappast något som får ett land att sluta fungera. De andra sakerna du nämner får inte heller ett land att sluta fungera, det är problem som finns överallt, i världens alla länder. Folk med taskig kvinnosyn osv.

Jag håller absolut med om att det finns problem, knutna till patriarkala kulturer. Jag ser samma problem som många andra ser. Men jag ser också att dessa problem inte definierar en grupp människor. Jag ser att det finns många somalier som arbetar, många invandrare som har en mer modern syn på kvinnan och familjen än vad min egen pappa har.

En lösning är att se till att problemen inte kommer till Sverige.

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Mrs Onedin

Omskärelse av pojkar som inte har något fysiskt problem, är inget annat än ett rent övergrepp. Det måste pojken ha rätt att bestämma själv i så fall, när han är minst 18 år! Det har med en grundläggande syn på människors rätt till sin egen kropp att göra, som skiljer sig. Det allra otäckaste är, att svenskor som gifter sig med dessa män ofta övertalas/tvingas att gå med på övergreppet (eller så gör mannen och hans släktingar det bara utan att fråga). Det drabbar alltså även våra egna nu!!!

Kvinnosynen i kristna länder kommer inte ens i härheten av muslimernas syn! Inte heller i de katolska länderna förekommer (längre) hedersmord, tvångsgifte eller oskuldskontroller av tonårsdöttrar! Varför försöker du bluddra bort korten, och få det till något allmänmänskligt problem med MÄN..? Det är just det jag menar med att "mörka".
    80 procent av somalierna är arbetslösa. Det finns det statistik på.

What might have been...
  • Mrs Onedin

"Sedan då?" Tja, man kunde ha börjat med att inte släppa in så många att de kunde bilda egna enklaver. Att inte ta in några fler, förrän de som redan har kommit hit är fullt integrerade. Och då menar jag t.ex. att en viss grupp inte får ha högre arbetslöshet än snittet för alla som bor i Sverige. Har de det, så måste vi ta paus med att ta in människor från den gruppen.

Att inte låta dem bosätta sig i grupper på samma orter, utan sprida ut dem över landet. Att omedelbart vid ankomsten informera om vad som gäller i Sverige, med giftermål, kvinnosyn, människors rätt att bestämma över sin egen kropp o.s.v.. Att göra en ålderskontroll - en läkare kan se det ganska väl - av alla barnen, så att de inte kan uppge fel födelseår, för att kunna ta sina barn ur skolan vid 14 och gifta bort flickorna vid samma ålder.

Äktenskap som ingåtts i hemlandet ska inte vara giltiga, om kontrahenterna är under 18 och tillstånd inte inhämtats hos svenska myndigheter. En 19-åring som har sex med en 13-14-årig flicka ska kunna dömas för våldtäkt mot barn - precis som en svensk yngling som gör det. Att flickan är gift med 19-åringen enligt hemlandets lag, ska inte vara en ursäkt.

Myndigheterna måste sluta hitta på ursäkter för invandrare, och ställa (minst) samma krav på dem som på svenskar. Idag heter det ofta att "Mikael som har social fobi och har blivit mobbad överallt i hela sitt liv, måste omedelbart ut i arbete. Muhammed däremot är säkert krigsskadad eller tortyrskadad, även om det inte står något om det i papperen. Därför ska vi inte ställa krav på egen försörjning". "Anna som är hemmafru måste vi motivera att ta arbete, genom att dra in familjens socialbidrag. Fatima däremot, MÅSTE få vara hemmafru, eftersom det ingår i Mellanösterns kultur. Familjen får fortsatt socialbidrag".  

Och så vidare.   

What might have been...
  • Nice Girl Wrong Place
    Inkontinental skrev 2012-11-21 08:54:31 följande:

Vi kan inte stänga våra gränser. Asylrätten är en mänsklig rättighet. Vi kan reglera hur flyktingpolitiken ser ut, men vi kan inte behandla asylansökningar efter personliga intervjuer där vi ställer frågor som "Alright, ska du våldta eller råna någon?".

Och integration, anpassing, det är processer. För varje generation följer nya vanor, seder. Många som föds och växer upp i Sverige tar avstånd från förtryckande kulturyttringar. Det är DÅ det börjar handla om annat än kultur där saker går fel.
    Unga killar i förorten, sysslolösa, arga på samhället, otillräckligt stöd hemma, presterar allt sämre i skolan, får inga jobb, hamnar utanför samhället, ond cirkel.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Mrs Onedin
    Inkontinental skrev 2012-11-21 08:54:31 följande:

En genialt enkel lösning!
    What might have been...
  • Zeus

Jag ser inte poängen med de här debatterna, ingen sida vill ändra sina åsikter- båda är enbart intresserade av att "konvertera" varandra. Finns ingen vilja till kompromiss är diskussionen bortkastad.

Blixtar och dunder.... Magiska under....
  • Mrs Onedin
    Mrs Onedin skrev 2012-11-21 09:02:22 följande:
    Omskärelse av pojkar som inte har något fysiskt problem, är inget annat än ett rent övergrepp. Det måste pojken ha rätt att bestämma själv i så fall, när han är minst 18 år! Det har med en grundläggande syn på människors rätt till sin egen kropp att göra, som skiljer sig. Det allra otäckaste är, att svenskor som gifter sig med dessa män ofta övertalas/tvingas att gå med på övergreppet (eller så gör mannen och hans släktingar det bara utan att fråga). Det drabbar alltså även våra egna nu!!!

Kvinnosynen i kristna länder kommer inte ens i härheten av muslimernas syn! Inte heller i de katolska länderna förekommer (längre) hedersmord, tvångsgifte eller oskuldskontroller av tonårsdöttrar! Varför försöker du bluddra bort korten, och få det till något allmänmänskligt problem med MÄN..? Det är just det jag menar med att "mörka".
    80 procent av somalierna är arbetslösa. Det finns det statistik på.

Blev lite oklart där. Jag menade inte att svenska kvinnor tvingas att låta omskära sig själva (vet faktiskt inte om det förekommer - omöjligt är det ju inte). Utan att de tvingas gå med på att omskära sina söner. Jag VET sådana fall...  Och även att de tvingas att klä sina döttrar i plagg som inte går att leka i, så att de får sämre motorisk utveckling än de helsvenska flickorna.
    What might have been...
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!