Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-21 08:11:42 följande:
Kan inte ta den här diskussionen från mobilen.
Jag håller inte helt med, det finns många exempel där gärningsman inte varit vit eller svensk där bild och namn publicerats i vanlig media. Jag tror att så skett om Anders eller Christine varit svart, araber eller muslimer. Men det är ju bara en gissning.
En tidning skrev en gång om det du skriver om. Man hade fått kritik och redaktören skrev ett svar som publicerades. Om obehaget att läsa alla hatiska kommentarer som vällde in om gärningsman inte var svensk eller vit. Om den totala onyanserade debatten som uppstod. Där det då blev tal om rasism. Att när en gärningsman är svensk, eller vit, kommer hudfärg, gener, eller det kollektiva dömandet, aldrig fram. Då riktas ilskan mot den enskilde personen och han får stå för vad han/hon gjort.
Nu var detta inget medvetet han gjorde, att godkänna publicering av enbart svenska gärningsmän och neka annan. För tidningen i fråga publicerade inte ens Niklas bild. Han reflekterade mer över fenomenet.
Sedan, ang Niklas (Örebro) så följde jag diskussionen på flashback.
När en av våldtäkterna skedde nära ett invandrartätt område och beskrev som särdeles grov, ja då var man minsann säker. Det var såklart en jävla utlänning och en hatisk stämning piskades upp. Man var säker. Då inget klart signalement fanns, så var man säker på att media mörkade. Detta pågick tills ett signalement släpptes. Folk blev knäpptysta och många av de som engagerat sig slutade helt.
Engagemanget var inte motiverat av annat än främlingsfientlighet. Man önskade att han var en somalier, eller en arab, så att man fick sin världsbild bekräftad.
Det är samma tankegångar och mekanismer som väcker obehag hos människor vad gäller att ta debatten om invandring. För dessa röster som inte drivs av något konstruktivt, utan bara spyr hat, är väldigt många.
Nu tycker ju jag att man ska ta debatten ändå, men jag har full förståelse för svårigheterna.
Grejen är ju - och jag VET att det är så - att majoriteten av dem som sitter på sexbrottsanstalterna är invandrare från MENA. Ändå har jag sett flera reportage om dessa anstalter, och då är det alltid Anders, Niklas och Niklas som visas upp. "Så här lever Anders på anstalten". Man får aldrig ens se en mörkhyad eller svarthårig fånge skymta fram i ett hörn...
Och JO, jag förstår att det är obehagligt om tidningen får en massa rasistiska mail när de visar en mörkyad gärningsman. Men det måste väl vara ÄNNU värre att bli anklagad för att förvränga sanningen - om man påstår sig vara journalist!!! För idag vet ju många människor hur de ska ta reda på gärningsmannens identitet och etnicitet ändå... Att undertrycka sanningen väcker bara MER misstänksamhet och hat.
Och de har ALLTID en ursäkt! Jag minns när vi några stycken, på den tiden då Expressen hade ett community, brukade ta upp olika saker med chefredaktören i hans spalt. När vi frågade varför de inte hängde ut muslimen i Landskrona, så blev svaret att "han var så ung - man måste ta hänsyn". Ragnar Nilsson, som efter en svår uppväxt dödade sin styvfar och sina styvsyskon, hängdes däremot ut SAMMA DAG SOM DÅDET SKEDDE. Det vill säga: det var inte ens säkert då att det var han! Muslimen var 23, och Ragnar var 21...
Vid ett annat tillfälle mörkade de ett otäckt dåd - minns inte vilket nu - av en invandrare, med att han var "psykiskt sjuk - man måste ta hänsyn". Men när svenska Lenita, som var MYCKET svårt psykiskt sjuk, hängdes ut med namn och bild i samma veva, så "var fallet en så bra illustration av problemen i psykvården"...