Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
Gramma skrev 2012-11-21 10:16:56 följande:
Men det finns ju bara en ras dvs människoarten. Det pratade vi ju om igår kväll, inte sant? Nu blandar du ju ihop "art" och "ras". Människoarten är en ART ja, precis som hundar, katter, kor. Definitionen på en art, är att den inte kan skaffa fruktbar avkomma med en annan art (oftast ingen avkomma överhuvudtaget).
Om vi tittar närmare på ARTERNA hundar, katter och kor, så ser vi att de i sin tur är uppdelade i olika RASER. T.ex. schäfer, tax, norsk skogskatt, burma... De olika raserna kan fortplanta sig med varandra.
På samma sätt är det ju med människor. Vi är uppdelade i olika RASER (kaukasisk, negroid, asiatisk o.s.v.) som fortfarande inte är mer åtskilda än att vi alla kan få fruktsam avkomma med varandra.
Jag gillar som sagt inte att man undertrycker sanningen, och detta med att det inte skulle finnas raser bland människor, när det finns det bland alla andra däggdjur, är just en sådan sanning som av PK-skäl undertrycks. Jag förstår syftet med den lögnen - att vi ska sluta lägga vikt vid raser. Men det ursäktar inte en förvrängning av vetenskapliga fakta.
Däremot håller jag med om att man I PRAKTIKEN oftast inte har någon anledning att prata om raser. Men i USA, som väl måste anses som ett modernt och civiliserat land, så framgår varje medborgares ras i folkbokföringen, samt i passen. Det står "hispanic", "black", "caucasian" o.s.v.. Detta KAN faktiskt vara till nytta ibland, t.ex. om man vill se vilken ras - eller grupp - det är som begår en viss typ av brott, eller saknar high school-diploma, eller har låg inkomst, eller lever på bidrag, eller... Om man inte kan ringa in problemen, så kan man ju inte heller avhjälpa dem.