Inlägg från: Mrs Onedin |Visa alla inlägg
  • Mrs Onedin

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Flash Gordon skrev 2012-11-22 08:53:18 följande:
    Tänkvärt är också att om det varit Åkesson som sagt exakt det Nalin säger så hade responsen förmodligen varit en helt annan.

Någon som tror att han hade kunnat säga att muslimska kvinnor är tvingade att ha på sig sjal mot sin vilja utan att få löpa gatlopp? 
    Nä, knappast... Obestämd
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Flash Gordon skrev 2012-11-22 09:43:45 följande:

Kul teori du har.

Att afrikas länder, självstyrande sedan 60-150 år tillbaka, inte klarar av att använda sina egna resurser för att "vi" rika (vilka nu "vi" är?)  tagit ... ja vadå(?) ... därifrån.

Att deras egna ledare idag sitter på landets enorma tilgångar och inte klarar av att fördela dem jämt inom landet - eller att de själva slår ihjäl varandra och förstör sin egen infrastruktur (inte sällan byggd och betald av västländer)  i allehanda stamkonflikter och inbördeskrig ...

... det tror du inte har någonting med saken att göra?   
    Mycket bra inlägg. De afrikanska folken får reda upp sina egna problem i sina egna länder i stället. Det funkade ju att göra uppror och avdöda Khadaffi med anghang i Libyen, till exempel. I stället för att flytta till ett land där allt arbete redan är gjort... och snylta där.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-22 10:06:47 följande:
    Haha gud vilket inlägg...

Igen;

Burkina Faso, Thomas Sankara. På 3 år gjorde han landet självförsörjande. Helt självförsörjande. Frankrike, de gamla kolonialmakten, flippade totalt och tillsammans med mer "frankrikevänliga" krafter i Burkina Faso mördades han.
    Varken Europa eller numer Kina skulle älska att se en kontinent som Afrika stå på sina egna ben. Men givetvis är det inte "den vite mannens fel", det är ett "världsordningsfel" och ett "rättvisefel" och det handlar om politik. Såväl afrikanska politiker som västerländska. 

När man resonerar som du gör, utgår jag från att man lever i en mycket liten, liten värld.

Vilka kolonialmakter styr över afrikanska folk idag, menar du..? Snarare trodde jag att det var bevisat, att de länder som varit västerländska kolonier kommit längre när det gäller modernisering och infrastruktur och demokrati och allt möjligt, än dom som inte varit det.

Sedan har du några konstiga konspirationsteorier som jag överhuvudtaget inte förstår. Bäst att lägga ner FN då, eller..? Och alla dessa hjälpprojekt från Väst - ÄVEN Västregeringar, inte bara fristående hjälporganisationer - som syftar just till att få folk självförsörjande..?

Problemet är, att dessa folk inte klarar av att sköta någonting själva. Det blir inte gjort. Så fort de västerländska cheferna och arbetsledarna åkt hem, så slutar de att underhålla sjukhus och skolor som kostat miljoner för oss, och allt förfaller och djungeln växer över det igen... Läs Sverker Åströms memoarer t.ex. - han visste väl i alla fall vad han talar om, som jobbade med det här på UD...   
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Errol Flynn skrev 2012-11-22 10:08:35 följande:

Kan vi inte släppa valstugan nu?

Att det finns rasister vet alla. Reinfeldts son tex tycker ju att en lyckad fest är en fest utan babbar eller vad han nu skrev.
    Nu blir jag sjukt nyfiken. Var har han skrivit det..? För övrigt har väl han blivit misshandlad av invandrargäng två gånger..? Inte undra på att han tycker så då!
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-22 10:21:24 följande:
    Det är inga som "styr" min poäng med Sankara var att historiskt (detta var ändå 80-tal) har käppar sats i hjulen för utveckling och det sätts fortfarande käppar i hjulen för utveckling.

Konspirationsteorier? Om vad? Och hur kom FN in i bilden?
    Jag har inte sagt något om hjälpprojekt, varken bra eller dåligt.

"Dessa folk klarar inte av att sköta något själva, det blir inte gjort"? 
    Även om stora delar av Afrika inte utvecklats som väst, så finns det stora delar som har det. Det finns länder där ekonomin växer, länder som utvecklas, alldeles på egen hand.
    Jag har förstått vem du är nu (ditt gamla nick) och allt faller liksom på plats.

Din omvärldsuppfattning och mycket annat är totalt främmande för den verkliga verkligheten.
    Djungeln i Afrika vs det civiliserade Europa liksom.

Oj, glömde; "Död
    Jag menar att i FN samarbetar alla världens länder (det är tanken i alla fall). Jag finner det högst otroligt, att representanterna där har fått i uppdrag från sina olika regeringar, att motarbeta Afrika... Och likadant med hjälpprojekten och biståndsprojekten. Varför skulle de europeiska länderna pyssla med sådant, som syftar till att U-länderna ska bli självförsörjande, om den dolda agendan är att hålla kvar dem under toffeln..? Det var nog det dummaste jag har hört i sådana här sammanhang. Och så anklagar du MIG för att vara främmande för verkligheten..?!

Jag tycker att du ska låna Sverker Åströms memoarer och läsa själv. Han - inte jag (även om jag har hört det från andra håll också)  - skrev det där, om att skolor och sjukhus förfaller, och djungeln växer igen, när den vite mannen  lämnar över det åt afrikanerna att sköta själva... 
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-22 10:31:19 följande:
    Va?
    Alltså lägg av det blir bara löjligt.

Vi hjälper barn genom mer rättvisa handelsavtal. Genom större krav på våra handelspartners.

Och DET har väl ingen sagt något om heller..? Sd är inte emot rättvisa handelsavtal om du tror det. Tvärtom - det är ju det vi har sagt hela tiden: att man ska hjälpa dessa människor på plats. Med att leva sina liv där de lever.  Man kan inte lösa Afrikas problem genom att flytta befolkningen till Sverige. DET är naivt!
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Errol Flynn skrev 2012-11-22 10:40:40 följande:

Sharia står över allt.
    Ja, folk som bekänner sig till Sharia på riktigt tycker faktiskt så. De SKITER i våra futtiga västerländska mjäklagar...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Flash Gordon skrev 2012-11-22 10:41:31 följande:

Kongo ja, ett briljant exempel. Självbestämande och allt.:

Man exporterar (officiellt) varor för 8,5 miljarder USD…

www.state.gov/r/pa/ei/bgn/2823.htm

… men klarar ändå inte av att ge sin befolkning mat, sjukvård och utbildning. Istället krigar man sinsemellan om pengarna, makt, religion och etnicitet.

www.tradingeconomics.com/congo/merchandise-ex...

www.tradingeconomics.com/congo/ores-and-metal...

Ores and metals comprise the commodities in SITC sections 27 (crude fertilizer, minerals nes); 28 (metalliferous ores, scrap); and 68 (non-ferrous metals).This page includes a historical data chart, news and forecasts for Ores and metals exports (% of merchandise exports) in Congo. The Democratic Republic of the Congo, previously known as Zaire and once the second most industrialized country in Africa, is now one of the world's poorest nations. Years of conflicts, corruption and government mismanagement have left the country in a very bad shape hampering any foreign investments. In fact, despite its vast mineral resources (cobalt, copper, diamonds, coltan), large forest and river system, two thirds of Congo's population live in extreme poverty.

Ja, de fattigas situation där är ju knappast Ericsons eller Nokias fel...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-22 10:41:44 följande:
    Nej, i Koranen står det uttryckligen att lagarna i landet man bor ska respekteras och följas.

Och det tycker du att dom gör..?

Sök på "flicka knuffades från balkong"... 
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Flash Gordon skrev 2012-11-22 11:28:29 följande:

Åtminstone hemvändande svenska medborgare.

Inte sällan tidigare invandrare som erhållit svenskt meborgarskap, varit i hemlandet och sedan kommer igen till Sverige.

I runda slängar hälften, jag kommer inte ihåg siffran exakt, är sådana fall. 
    Exakt. Man släpper ju inte livlinan - det svenska medborgarskapet - så att man kan komma tillbaka hit och bli försörjd och få barnens skolgång och vård och allt helt gratis, om det skiter sig med affärsrörelsen i hemlandet...
    What might have been...
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!