• Cam82

Jag frossar på helgen... snälla hjälp!

Jag försöker gå ner i vikt, men det går så där, sköter mig jättebra på veckorna, ligger på ca 1300 kcal om dagen, styrketränar varje dag utom en dag i veckan, det går jättebra. Visst kan jag ta en kaka någon gång ibland på veckan, men det är inte ofta.

Men när det blir helg så kan jag köpa en jättestor påse med godis och vräka i mig, visst vill jag unna mig godis, men det som jag gått ner under veckan går jag upp efter helgen, det blir som en ond cirkel.

Jag väger idag ca 64 kg och är 159 cm, vill komma ner till ca 55 kg.

Snälla är det någon som kan komma med bra tips hur jag ska göra för att äta i rimlig mängd på helgen? 

• Svar på tråden Jag frossar på helgen... snälla hjälp!
  • annis02

Precis! Jag ska försöka att unna mig något lite oftare nu för att hålla motivationen uppe (exempelvis ett nytt klädesplagg eller nått för varje 2.5 kilo). Idag ska jag i alla fall unna mig att gå till frisören och slinga håret, eftersom att jag gått ner 10 kilo. Funderar på om något sådant kan vara en knuff i rätt riktning.

• myy
    Cam82 skrev 2012-08-27 08:47:20 följande:
    Menar du att jag inte skall räkna kalorier? Jag styrketränar 30-40 min varje gång, är det lagom tror du?

Har även beställt ett gå/löpband så att jag kan promenera innan frukost.

Du har i stort sett normalvikt. Tränar du regelbundet behöver du lite extra energi och skall också väga mer än en otränad. Vill du räkna kalorier så gör det tills du ser dina fallgropar. När du har lärt dig hur en normal portion ser ut så kan du ägna tiden åt något annat.
  • gravid12

Det verkar inte som att du är överviktig på något sätt och när du ändå tränar så pass mycke som du gör så måste man få ha en Unnar dag i veckan, men då behöver man inte vräka i sig utan som nån annan skrev köp hem nått litet eller unna dig god lite onyttigare mat istället.

Jag brukar köra på Grönsaks stavar som jag dippar om jag är sugen, bättre än chips och super gott.
    Fruktsallad kan du göra med en klick grädde på.
    Mörk choklad är inte lika farligt om du gillar det.

Nötter är ju bättre än godis så om du gillar det så köp hem sånt i stället, sen kanske bara en liten choklad bit eller nån godis i godis påsen.

Det gäller väl att hitta en bra balans mellan sin träning och sina matvanor som passar en själv, sen måste man tänka på att livet måste vara lite roligt också så man inte bara kör stenhårt med allt för så tror jag man tröttnar :)

Lycka till!

• Johan75
    Cam82 skrev 2012-08-27 08:47:20 följande:
    Menar du att jag inte skall räkna kalorier? Jag styrketränar 30-40 min varje gång, är det lagom tror du?

Har även beställt ett gå/löpband så att jag kan promenera innan frukost.

Styrketräna är bra för kroppen och något som fler borde göra, men särskilt smal (eller lätt) blir man inte av det. Du har redan listat ut vad det är som gör att du har några kilo mer än du borde, trotts att du äter normalt och tränar de flesta dagarna i veckan, och det är kosten. 
    Behold, i come as a thief.
  • Cam82
    annis02 skrev 2012-08-27 10:04:22 följande:
    Precis! Jag ska försöka att unna mig något lite oftare nu för att hålla motivationen uppe (exempelvis ett nytt klädesplagg eller nått för varje 2.5 kilo). Idag ska jag i alla fall unna mig att gå till frisören och slinga håret, eftersom att jag gått ner 10 kilo. Funderar på om något sådant kan vara en knuff i rätt riktning.

Det tror jag absolut det kan vara Jag tänkte gå till frisören när jag kommit ner till 60 kg.
  • Cam82
    myy skrev 2012-08-27 10:08:24 följande:
    Du har i stort sett normalvikt. Tränar du regelbundet behöver du lite extra energi och skall också väga mer än en otränad. Vill du räkna kalorier så gör det tills du ser dina fallgropar. När du har lärt dig hur en normal portion ser ut så kan du ägna tiden åt något annat.

Ok, jag provar nog att släppa lit epå räknandet så får vi se vad som händer, försöker få i mig mer protein i form av drinkar.
  • Cam82

Ja jag är inte så duktig med godiset, har ätit massa gott i heglen, men nu till den bra grejen, idag kom mitt promenad/löpband, gick närmare en timme idag, raskt, blev helt genomsvettig.

Tänkte gå före frukost varje dag, hur länge vet jag inte, beror lite på om jag jobbar för eller eftermiddag också, kanske 30 minuter de dagar jag jobbar förmiddag, tänkte även gå på kvällen framför tvn.

Vad tror ni, är det detta som kanske kommer att fungera för mig? Dvs mycket mer motion? Kommer att fortsätta styrketräna fler ggr i veckan också.

• Cam82

Jag har nu gått ner 1,5 kilo på en vecka trots att jag åt godis förra helgen, kanske min förbränning börjar komma igång bra nu, hoppas, jag har fortsatt med 1500 kcal om dagen, det känns bäst, sedan har jag gått minst 10.000 steg per dag.

• samarbete

Om du styrketränar så mycket som du gör och dessutom inte är överviktig direkt så tror jag inte du kommer minska så mycket i vikt direkt. Det är inte helgätandet som gör att du inte minskar i vikt.

• maaammaaa

Ge inte upp bara, idag var jag chokladsugen och tog med mig chokladbollssmet ut på gården och där hittade jag ett tjugotal björnbär och några ultrasöta miniäppel, lite plommon och krikon och vips hade  jag ätit frukt sen gick jag in och tog en proteinshake 7 dl blandat med blåbär och mjölk. Gör en rutin; direkt du känner för godissug ta något proteinrikt eller gör något annat som fångar din uppmärksamhet. Hade jag bara satt mig vid bordet och börjat rulla chokladbollar hade jag satt i mig 8 st, nu blev det bara två matskedar. Om du styrketränar så kan kroppen lura dig, efter ett tag blir benen starkare muskler väger mer än fett och du ser slank ut fast du enligt BMI är överviktig. Alltså kan du dra samma klädstorlek fast du väger 7-10 kg mer. Som nödlösning finns obesidan på apoteket men det behövs bara om du äter för mycket och ohälsosamt som godis efter kl 18.00 typ på helgen. Då tar man två tabletter obesidan (fiber) och dricker 7 dl vatten till en halvtimme innan man börjar vräka i sig. Man har mättnadskänslan utan mat men tro inte att man kan träna på det. Att borsta tänderna brukar också hjälpa.

• Cam82

Tack snälla för era tips, har varit förkyld ett bra tag och inte ätit jättenyttigt direkt, men nu så är jag tillbaks på mina 1300 kcal om dagen, jag har inte tränat på ett tag, måste försöka komma igång igen. Pust, jag känner hela tiden en press att gå ner i vikt, jobbigt känns det

• samarbete
    Cam82 skrev 2012-10-15 20:14:57 följande:
    Tack snälla för era tips, har varit förkyld ett bra tag och inte ätit jättenyttigt direkt, men nu så är jag tillbaks på mina 1300 kcal om dagen, jag har inte tränat på ett tag, måste försöka komma igång igen. Pust, jag känner hela tiden en press att gå ner i vikt, jobbigt känns det
    Jag förstår inte, styrketränar du alla dagar i veckan utom en så kommer du snarare att lägga på dig mer muskler och gå upp i vikt.
  • maaammaaa

Om det känns pinigt så lägg på lite energisk musik med mycket elgitarrsolon, eller roa din hjärna med något. En dag satt jag vid en motionscykel och läste en bok, snart nog hade jag läst i 45 minuter och gjort av med avsevärt mer kalorier och kilometer än jag planerat. Går du i infraröd bastu efteråt får du inte lika mycket träningsvärk och celluliter minskar om du nu har dem.

• Cam82
    samarbete skrev 2012-10-15 20:17:10 följande:
    Jag förstår inte, styrketränar du alla dagar i veckan utom en så kommer du snarare att lägga på dig mer muskler och gå upp i vikt.

Jag styrketränar oftast varannan dag numera, går svettiga promenader på bandet varannan dag, men nu har jag inte tränat på ett tag, måste hitta motivationen igen, promenader med vovven i skogen kanske, jag vet inte, känner mig så trött nu efter att jag varit förkyld.
  • samarbete
    Cam82 skrev 2012-10-15 20:23:22 följande:

Jag styrketränar oftast varannan dag numera, går svettiga promenader på bandet varannan dag, men nu har jag inte tränat på ett tag, måste hitta motivationen igen, promenader med vovven i skogen kanske, jag vet inte, känner mig så trött nu efter att jag varit förkyld.
    Jag tror ändå du kommer gå upp eller stanna på den vikten du har. Du var ju inte direkt överviktig heller och de sista kilona är väldigt svåra att få bort.  Jag tycker du ska fokusera mer på din hälsa och kropp i helhet istället för att stirra på hur mycket du väger.
  • Cam82
    samarbete skrev 2012-10-15 20:26:05 följande:
    Jag tror ändå du kommer gå upp eller stanna på den vikten du har. Du var ju inte direkt överviktig heller och de sista kilona är väldigt svåra att få bort.  Jag tycker du ska fokusera mer på din hälsa och kropp i helhet istället för att stirra på hur mycket du väger.

Ok, men ska jag inte hålla mig på 1300 kcal om dagen tro? Hur skulle du ha gjort? Hur mycket träning och hur stor koll på kosten?
  • maaammaaa

Använd spegeln istället för vågen om det hjälper och var medveten om att du åldras. Tips skippa solariet för efter ett halvår har du riktiga rynkor och det är inte så snyggt.

• deus ex machina

Mät dig istället för att väga dig.
    Muskler väger 20% mer än fett och binder dessutom vätska.
    Försök skippa spannmål, vilket också binder vätska, och ersätt det med kokta grönsaker istället.
    Ät hellre råg än vete.

Svar på tråden Jag frossar på helgen... snälla hjälp!