• Element

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-10-17 20:56:27 följande:
    En briljant sammanfattning av tanketillståndet i Fabrernas värld.

Pang Pang Lucky Luke
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 11:38:19 följande:
    Den är ett demonstrativt pronomen. Hon, han och hen är personliga pronomen. Ser du? Skillnad.

Hen används som sagt när man inte vet om könet, eller om man inte vill tala om könet. På samma sätt som man använder könsneutrala substantiv, så som "personen" eller "föräldern".
    Skitsnack, jag har sett trådar där man nyttjat hen trots att man i rubriken eller meningen innan nämnt könet på personen som åsyftas. Då finns det bara en förklaring. Den som skriver nyttjar hen som ett politiskt statement. Fast sådant förekommer ju inte enligt den allvetande FMGA.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 12:00:12 följande:
    Det här har vi ju pratat om förut. Kommer du ihåg vad jag skrev då?
    Att det var människor som missuppfattat användningen vilket kan stämma i vissa fall, men det är för många som gör det för att det skall vara förklaringen varje gång.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 15:00:52 följande:

Ja, båda är pronomen. De är OLIKA sorts pronomen.

Du vet, ungefär som att både kvinnor och män är människor. Men OLIKA sorts människor.

Eller att både stolar och bord är möbler. Men OLIKA sorts möbler.
    Män och kvinnor är inte olika.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 15:11:43 följande:

Skrattande Solig 
    Allt är en social konstruktion just därför anser jag att kvotering skall bort. Likaså skall kvinnor inte få billigare försäkring eller gratis rabatt på taxi hem från krogen.
  • Element
    Anonym (Eh?) skrev 2012-10-18 15:50:27 följande:
    Så det är inte ok att ha lägre pris på bilförsäkringar till kvinnor för att kvinnor har lägre olycksfrekvens men ok att ha lägre utbetalningar på pensionsförsäkringar till kvinnor eftersom medellivslängden för kvinnor är högre?

Rabatt på taxi är det många grupper som har, t ex företag och intressegrupper. Tjejtaxa avskaffades i Sverige den 1 juli 2005. 

Nej eftersom allt är en social konstruktion är det inte ok att kvinnor skall ha lägre premie om man inte kan särskilja ut andra grupper med lägre olycksfrekvens och klumpa ihop dessa med kvinnor alt. skapa en egna klasser som också ger lägre premier.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 16:12:43 följande:
    Kvinnor får faktiskt inte gratis rabatt på taxi hem från krogen, det var länge sedan som "tjejtaxa" togs bort. Vilket ju känns totalt idiotiskt. De hade väl kunnat införa "tryggtaxa" för både kvinnor och män istället? Men nej, det viktiga är ju inte jämlikhet utan att se till att kvinnor inte slipper bli våldtagna på väg hem från krogen, för det är orättvist mot alla män. Eller hur det nu var. Obestämd
    Män utsätts för våld oftare än kvinnor på väg hem från krogen. Varför skall kvinnors rädsla särbehandlas?
  • Element
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-18 17:27:16 följande:
    Sorry, såg att ni redan avhandlat det där om taxi.

Ang ditt statement härovan, så har du en god synpunkt. Men vad kan man göra för dessa killar?
    Jag har inga lösningar på detta, min avsikt var mest att peka på henanhängarnas hyckleri. Allt är en social konstruktion påstår de men ändå vill de dra nytta det som traditionellt har varit kvinnliga privilegier( i det här fallet beskydd) när det passar dem för att i nästa ögonblick ändra sig. Kort sagt de vill ha kvar kakan och äta den.
  • Element
    Ermenegildo skrev 2012-10-18 17:34:33 följande:
    Vad har detta med ordet hen att göra?
    En stor del av de som nyttjar hen bekänner sig till den svenska genusmodellen, följer med i nyheter så står det klart att det finns en stark koppling mellan den svenska statsfeminismen sprungen ur genusteorin och promotandet av hen.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!