• Element

Jag hatar HEN!!!

oOOo oOOo skrev 2012-10-04 14:39:32 följande:
    Det är möjligt att det inte var en domokrati, men det finns ingen i begreppet demokrati som hindrar DDR från att vara en domokrati.

Det räcker ju med att 51% av DDR invånare tyckte det var ett bra system och resten led.

varför anser du inte att DDR var en demokrati, tänk bara vad som skulle hända om sveriges vänsterparti fick 51% av rösterna, en mur runt sverige känns inte helt avlägsen då.
    Det anser jag att det gör, alternativa partier var ju förbjudna. Finns det bara ett parti att rösta på inte bara i praktiken utan även rent formellt sett så kan man inte prata om demokrati. Om V fick 51% av rösterna så skulle det fortfarande vara en demokrati förutsatt att det fanns andra partier under valet och att de inte var förbjudna. Om V efter vinsten förbjuder andra partier ja då är det ingen demokrati längre.
  • Element
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 15:28:22 följande:
    Det fanns fyra partier. 

Sedan är inte val nödvändigt för en demokrati, val är ju bara ett medel för att ta reda på var majoriteten ligger.
    Det finns även andra grundläggande förutsättningar t.ex. yttrandefrihet och pressfrihet.
  • Element
    Västjämtland skrev 2012-10-04 15:33:51 följande:

Man kan fundera på vad som händer om valdeltagandet sjunker under 50%?

Det parti som vinner då, har ju inte möjlighet att företräda en majoritat av röstarna?

*hm*    
    Jag antar att man resonerar att de partier som fått rösterna ändå representerar de största enskilda grupperna eftersom man inte kan visa på annat.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-04 15:48:53 följande:

De som inte röstar har själva valt att avsäga sig sin möjlighet att påverka.
    Inte om man röstar blankt.
  • Element
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 15:37:29 följande:
    Då är det inte många länder som passar in på din bild av demokrati.

I grunden säger inte demokrati något om pressfrihet eller yttrandefrihet.

Nej men i ett modernt samhälle är det en praktiskt grundbult. om folk inte får debattera, informera och informeras kan man heller inte säkert säga att ett valresultat verkligen är ett resultat av folkets vilja.
  • Element
    nihka skrev 2012-10-04 17:41:50 följande:

Anledningen är inte outgrundlig utan bottnar i skeva värderingar - något som går att ändra på vilket bevisligen skett för att kvinnors ekonomiska situation har förbättrats avsevärt över tid. Sjuksköterska var till att börja med ett obetalt arbete - inget yrke utan ett kall. Tillgång och efterfrågan kan bara styra så långt sedan biter den sig själv i näsan. Alla dessa yrken behövs och de som kräver utbildning och ansvar ska ge samma pengar oberoende av vilket kön som dominerar inom yrket. Det är det hela jämlikhetstänket går ut på - att det ska vara jämlikt isf för ojämlikt.

Det är där hen kommer in och speglar jämlikheten. Isf att hela tiden hänvisa till män och kvinnor kan vi prata om människor (mer jämlik synonym kommer nog där också så småningom) - som vi ju ofta gör men nu mha ett pronomen. Jag tycker inte hen eller tanken på ett könsneutralt pronomen är det minsta extremt utan snarare är det tanken på att HELA tiden prata kön som känns extremt. Ungefär som om man skulle ha med hur gammal någon är så fort man pratade om henom. Hur många skulle tycka att den som inte ville att ålder skulle anges i var och varannan mening förnekade sin ålder eller att vi skulle tappa vår ålder om vi inte preciserade den hela tiden? Lustig tanke.
    Du har ju ägnat hela tråden till att förklara att hen inte alls har någon ideologisk betydelse och idiotförklarat mig när jag hävdat att det har det visst. Hur skall du ha det?
  • Element
    nihka skrev 2012-10-04 16:55:14 följande:
    På ett sjukhus kan en datatekniker utan eftergymnasial utbildning tjäna mer än en sjukgymnast med högskoleexamen och legitimation som svarar mot myndighet (socialstyrelsen). Det är klart att detta hänger ihop med hur vi värderar olika typer av jobb och att det är traditionellt kvinnliga arbetsområden som ligger lägst kan ju inte bara vara en slump.

Om någon nu menar att ordet hen skulle vara ett kraftigt jämlikhets"vapen" eller än mer extremt ett sätt för feminister att decimera män så finns det betydligt mer potenta områden än ett könslöst pronomen att intressera sig för som påverkar livet på riktigt, som till exempel som hur mycket pengar olika typer av arbete ger. När det gäller hen har jag sällan skådat en större storm i ett vattenglas.
    Det har inget med politiska eller ideologiska värderingar utan är helt enkelt ett resultat av marknadsekonomin. En man som väljer ett låglöneyrke blir inte helt plötsligt högavlönad bara för att han är man.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-04 21:47:44 följande:

Det är många som idiotförklarat dig i den här tråden, på goda grunder.
    Fast några svar på varför de ändrar sig får jag inte. Stöder du Karin Svensson i hennes analys, eller miljöpartisten som skrev om feministisk stadsplanering? Hur ställer du dig till att i TV-debatten jag länkade till så satt den kvinnliga skådespelaren och ljög samtidigt som hon använde härskartekniker?
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-04 21:57:22 följande:

Vilka ändrar sig om vad?
    Läs
  • Element
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 11:25:33 följande:
    Att verklig kunskap betyder att man skall ifrågasätta sådant som det inte finns verkliga belägg för?

Är det en dålig syn på kunskap.

Att ställa samma krav på ekonomi som krävs på annan vetenskap. Är det att inte förstå kunskap?

Varför skall ekonomiska teorier behandlas som religiösa dogmer?
    Genusvetenskapen får man ju inte ställa krav på, den är en politisk ideologi som maskerats som vetenskap.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!