Jag hatar HEN!!!
FMGA skrev 2012-10-03 17:03:47 följande:
Nu tror jag att jag äntligen förstår vad du menar med helig svensk statsfeminism. Det handlar inte om Vänsterpartiets syn på jämställdhet, ett parti som aldrig varit statsbärande, utan om att det finns en samstämmighet de flesta politiska partier emellan om att kvinnor fortfarande diskrimineras i vissa avseenden och att de förhållanden som råder i Sverige just nu inte enbart är betingade av biologiska skillnader könen emellan, lika lite som de enbart var biologiskt betingade för hundra år sedan eller på någon annan plats här på jorden, t ex i Afghanistan.
Visst finns det en sådan samstämmighet, men den skulle jag snarare vilja karakterisera som sunt förnuft.
För övrigt har regeringen precis tillsatt en utredning som ska studera jämställdhet ur ett manligt perspektiv, t ex utreda vad som skulle hända om föräldraförsäkringen individualiserades. Efter vad jag har förstått kräver många antifeminister att domstolarna ska kvotera män vid vårdnadstvister. Men om vi någon gång istället uppnår en situation där män och kvinnor tar lika stort ansvar för barnen skulle man inte behöva en sådan kvotering, då skulle domstolarna inte slentrianmässigt kunna utgå från att det är kvinnan som är den mest erfarna och kompetenta föräldern.
Undersökningen som du talar om läste jag om igår, den ger jag inte mycket för. Om man tittar på de som skall utföra "forskningen" rör det sig om genusvetare och det finns bara en "genusvetenskap" i Sverige idag, alltså är slutsatsen på förhand given.