• Element

Jag hatar HEN!!!

Vad går dem här tråden ut på?

• Element
    FMGA skrev 2012-09-22 10:19:09 följande:

Nej, egentligen är det inte ens en språkkonflikt - utan diskussionen handlar om makten över språket på individnivå: Vem som ska bestämma hur man bör uttrycka sig.

Ett trettiotal "hen"-motståndare har i den här tråden klickat i "Du är inte ensam" som en sympatiyttring för trådstartaren som mår mycket dåligt av att andra använder pronomet hen medan de som använder hen hävdar sin rätt till det egna språket.

Dessutom handlar diskussionen i viss mån om huruvida språkkombinationen "han/hon/hen innebär ett annat könsperspektiv än kombinationen "han/hon/den" men också märkligt nog om att "han/hon/hen" är ett exempel på ett utpräglat könsperspektiv i syfte att utplåna könsperspektiven.

Att diskussionen i vissa avseenden blir så förvirrad beror enligt min uppfattning på att  pronomet "hen" för många av dess motståndare har en symbolisk laddning som pronomets användare avfärdar som hjärnspöken hos motståndarna.
    Hjärnspöken? Visst har hen en symbolisk laddning, det säger i alla fall alla bekanta.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-22 13:48:07 följande:

Alla ord har en symbolisk laddning. Det är liksom hela grejen med ord. Flört
    Nu tror jag dock att du drar det in absurdum. Sova har inte samma laddning som hen t.ex.
  • Element

Har läst nu. Faber har en poäng även om hans bedöming av deras inflytande kanske inte stämmer helt. Visst finns den Svenska statsfeminismen, det är ingen tvekan om det. Likaså finns det extrema grupper, det är bara att surfa runt lite på olika bloggar och följa med i media ett tag.

• Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-23 15:35:43 följande:

Extrema grupper finns alltid. So what?

Och det finns lika mycket statsfeminism som det finns statsrasism och statsmanschauvinism.  
    Nej där har du fel, den Svenska Statsfeminismen existerar. Fråga vilken politiker som helst och han/hon säger sig vara feminist även om denne inte är särskilt insatt. Personen ifråga vågar inte annat på grund av sin politiska karriär. Det finns bara ett svar på varför denne skulle vara rädd om sin karriär på det sättet. Feminismen har sådant inflytande i maktens korridorer att ingen vågar ge uttryck för en avvikande åsikt.

• Element
    CMM skrev 2012-09-23 16:39:39 följande:
    Jag är något så unikt som en som är kritisk mot genusvetenskap, som anser att det finns en statsfeminism i Sverige men som trots detta tyckte det endast var mannen i den där våldtäktstråden som gjort fel...
    Jag vet inte om du är unik. Bara det finns folk som kritiserar en ideologi som inte får kritiseras innebär det inte att dessa stödjer våldtäkter och andra övergrepp. Av vad jag läst här så tycks det dock vara så att om man inte helhjärtat och okritiskt hyllar genusvetenskapen så är man kvinnohatare.

Dessa personer som sysslar med personangrepp framstår som extremister, ett tydligt tecken på extremism är att man inte tål att få sin världsbild ifrågasatt.
  • Element
    FMGA skrev 2012-09-23 17:33:48 följande:

Vi kanske ska ställa frågan till Element var i tråden vi kan hitta detta okritiska hyllande av genusvetenskapen.

Så får hen möjlighet att visa hur okritiskt vi läst tråden, så okritiskt tydligen att vi inte ens har noterat de okritiska hyllningarna till genusvetenskapen. 

Man kan polera en skit hur mycket som helst, det är fortfarande skit. Att du formulerar dig elegant förändrar inte det faktum att dina svar är barnsliga och syftar till att nedvärdera de som inte håller med dig.
  • Element
    FMGA skrev 2012-09-23 18:37:31 följande:
    Mm. Var i tråden hittar vi de okritiska hyllningarna till genusvetenskapen?
    Så fort någon hävdar att statsfeminismen existerar och att den bygger på genusmodellen så förlöjligas ju vederbörande medelst barnsliga metoder. Då drar man slutsatsen att de som förlöjligar är genusmodellens förkämpar, varför skulle de annars gå till så starkt angrepp?
  • Element
    nihka skrev 2012-09-23 18:39:02 följande:
    Kan du inte svara på frågan istället?
    Jag har sett hur du svarar folk som inte håller med dig så jag vet inte om jag ids lägga några kalorier på det.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!