• Element

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:09:43 följande:

Du tycker inte att det verkar märkligt att män så ofta bedöms vara mer kompetenta än kvinnor?

Visst behöver statlig verksamhet uppfylla mål, fast de brukar inte ha speciellt mycket med effektivitet eller lönsamhet att göra.
    Nej jag tycker inte det är märkligt beroende på vilken bransch det gäller.

Anser du att det inte spelar någon roll om man tar den mest lämpliga kandidaten eller inte vid statlig anställning? Det handlar om våra skattepengar och beslut som ofta direkt rör människors vardag.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:15:07 följande:

Att det finns genuspedagoger beror på att de som väljer att jobba med okvalificerade saker så som att passa barn oftast är vänsterfolk. Dessa anses så klart vara experter på sitt område och har därför fått makt över dagis och dess verksamhet.
    Hur ställer du dig själv till dessa pedagogers uppdrag, är det rimligt att skattepengar skall gå till att könsbestämma bestick?
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:19:35 följande:

Så män är helt enkelt mer kompetenta än kvinnor?

Jag anser att det spelar väldigt stor roll vem man anställer. Frågan är dock varför en man så ofta anses vara mer lämplig när det gäller positioner i samhället där man tjänar stora pengar och/eller utövar mycket makt, medan en kvinna anses vara mer lämplig när det gäller yrken som är lågbetalda.
    Män är mer kompetenta när det gäller vissa saker ja. De män som du nämner har alltså arbetat sig upp. Man blir inte VD för Scania så fort man gått ut skolan bara för att man är man vilket du verkar antyda.

Om det är tio sökanden och 7 av dessa är män så är det troligt men ej säkert att en man får tjänsten.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:22:57 följande:

Det är självklart inte rimligt. Tror du att det finns många människor som tycker att det är bra och vettigt?
    Jag har inget val. Jag måste tro det då deras existens är ett resultat av edikt uppifrån och alltså måste många stödja det. Alternativet är att en liten grupp fanatiker har oproportionerligt  stor makt i förhållande till sin storlek och får större genomslag för sina påhitt än de egentligen borde få.
  • Element
    Plutteli skrev 2012-09-25 15:26:34 följande:

Har du belägg för det? Det har gjort många andra undersökningar också som samtliga visar att män bedöms som mer kompetenta tom om de söker arbete utanför sitt kompetensområde.
    Har du belägg för att de undersökningar du hänvisar till ger en verklig bild och har tagit alla faktorer i beräkningen?
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:27:58 följande:

Inom VILKA områden är män mer kompetenta bara för att de är män? Förutom att kissa sitt namn i snön (det kan jag hålla med om att kvinnor generellt sett är sämre på).

De kvinnor som är VD:ar har också jobbat sig upp, vilket du verkar antyda att de inte har.

Varför skulle 7 av 10 sökanden vara män?
    Jag har aldrig påstått att de inte jobbat sig upp men de är färre och alltså kommer vi att ha färre kvinnliga VD:ar, enkel matematik.

Varför har man inom brandkåren sänkt fyskraven? Varför behöver kvinnor bara bära halva packningen under baskerprovet men får likafullt kalla sig jägarsoldater? Jo för att politiskt korrekta order kommer från politiker som inte fattar något. Om en kvinna vill titulera sig jägarsoldat skall hon förbanne mig bära samma packning, samma sträcka.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:35:20 följande:
    Vadå "inget val"? Hur kommer det sig att du anser dig bli tvingad och vem är det som tvingar dig?

Det ÄR en väldigt liten grupp som gastar väldigt högt. Inte någon stor hemlig organisation som är ute efter att könsbefria alla barn och skapa en härlig könlös grå massa.

I en demokrati där alla har yttrandefrihet kommer även små grupper att komma till tals. De som har knäppast idéer kommer att få mycket utrymme i media, eftersom folk gillar att läsa om det som är konstigt och långt ifrån deras vardag.
    Nej jag har inget val, det finns bara de två förklaringarna som jag angav och en av dem måste vara sann så jag måste välja en av dem.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:45:19 följande:

Varför är de färre?

Så vitt jag vet är det totalt trams att de skulle ha sänkt fyskraven för brandkåren, om det gäller likvärdiga tjänster. De flesta anser nämligen att det är bra att kunna bli räddade från en brinnande byggnad -oavsett om den som kommer för att rädda dem är kvinna eller man.
    När det gäller brandkåren är det vad jag läste, du pratar strunt när du antyder att ingen vill bli räddad av en kvinna, däremot vill folk bli räddade och för det krävs att man orkar bära. När det gäller baskerprovet så är det fakta. En kvinnlig tolk i Afghanistan klassades som jägarsoldat fast hon inte klarat provet på samma villkor som manliga kollegor. Det finns en mängd olika soldatbefattningar inom försvaret fordonsförare, artillerister, radiotekniker, mekaniker etc. och jägartjänsten är en av dem. Hon var soldat men inte jägarsoldat.
  • Element
    Plutteli skrev 2012-09-25 15:53:41 följande:

Hen ska inte ersätta han eller hon, utan ersätta "h*n" eller "han/hon", eller användas för de som inte vill kallas hon eller han. Det är faktiskt inte så svårt. Precis som du säger förälder när du pratar om ett barns mamma eller pappa men det inte är relevant vem av dem (eller du inte vet vem av dem) så kan du säga hen om könet inte spelar roll eller du inte vet. Enkelt!
    Varför skall mp då införa det i sina texter, jag utgår ifrån att en majoritet faktiskt vill kallas hon eller han. Det står klart att det handlar om ett genusperspektiv i mp:s fall.
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 16:12:01 följande:
    Vad jag läste var att man inte alls skulle sänka fyskraven för de tjänster där fysisk styrka behövs, utan att detta är en myt. Det går säkert att googla, om man är intresserad.

En kvinna som klarar fyskraven ska självklart få bli brandman. Något annat har det väl aldrig varit tal om, annat än bland vissa antifeminister som verkar vilja misstänkliggöra kvinnor som vill jobba med traditionellt manliga yrken.

Är du säker på att det aldrig förekommit att manliga tolkar har blivit klassade som jägarsoldater fast de inte klarat provet på samma villkor som sina kollegor? Det kanske är så att själva uppdraget -att tolka- är viktigare än vilken titel man blir tilldelad?
    Det pågick en diskussion om detta på sold-f forumet. Hennes uppgift var att tolka ja, en jägarsoldat är något helt annat. Man kallar inte en rörmockare för elektriker. Vanliga skyttesluskar som jag går soldatprovet, baskerprovet är hårdare. Jag vill inte ha en titel eller ett märke för något jag inte gjort, det är inte rätt.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!