• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • tildabelle
    Min underbara hjärtan skrev 2012-07-31 20:04:41 följande:
    Jag då som är hemma med barnen han har endast tagit ut några få dagar hur tänker ni där? Skulle man inte dela? Menar jag styr upp hemmet tar hand om barnen osv
    Jag har säkert en helt annan syn än dom flesta här. Men jag tycker att det är ett val man gjort om man vill vara hemma med barnen / jobba kortare dagar osv och då syns det ju på lönen.

Men jag har varit ensamstående med mina barn tills jag träffade min sambo, så för mig är det helt naturligt att jag sköter barnen och jobbar kortare dagar så barnen slipper få så långa dagar på dagis mm just för att det är MINA barn.

Ni andra som lever med era barns riktiga föräldrar resonerar säkert annorlunda. 
  • Joual
    Min underbara hjärtan skrev 2012-07-31 20:04:41 följande:
    Jag då som är hemma med barnen han har endast tagit ut några få dagar hur tänker ni där? Skulle man inte dela? Menar jag styr upp hemmet tar hand om barnen osv
    Skulle man inte dela? Jo, på föräldraledigheten. Då blir det inga fördelningsproblem, oavsett vilken ekonomisk modell man har. 
  • anyXX

Ja jag tycker han är snål. Jag tjänar lite mer än min man för tillfället + att han bara jobbar 75% men självklart delar vi på alla räkningar och det som blir över delar vi jämt så vi båda får fickpengar.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Drake M
    Annette 799 skrev 2012-07-31 20:09:35 följande:
    fast vi är sambos och vi skulle ha det likadant även om vi skulle skaffa barn.  Cool
    funkar kanonbra och har gjort i sju år.
    (varför sluta med nåt som fungerar?)
    Bara av nyfikenhet. Om ni inte har gemensamma utgifter, hur gör ni med hyran, elen, hemtelefonen, internet, tv-licens etc? Vems räkningar är det?

Och om ni får barn, vems barn skulle det vara rent ekonomiskt? Ditt eller din sambos?
  • Annette 799
    Drake M skrev 2012-07-31 22:40:59 följande:
    Bara av nyfikenhet. Om ni inte har gemensamma utgifter, hur gör ni med hyran, elen, hemtelefonen, internet, tv-licens etc? Vems räkningar är det?

Och om ni får barn, vems barn skulle det vara rent ekonomiskt? Ditt eller din sambos?
    allt det där du räknar upp är min sambos räkningar,eftersom det är sambons lägenhet.

om vi få barn,så skulle ju barnbidraget automatiskt gå till mig som mamma.
    och vi skulle ju hjälpas åt precis som nu,det skullealltså inte bli någon skillnad ekonomiskt från hur vi har det nu utan barn.vi skulle fortsätta likadant som nu.
  • Annette 799
    Drake M skrev 2012-07-31 22:40:59 följande:

dubbla svar på detta har jag visst gett # 150
    och # 155.
  • Drake M
    Annette 799 skrev 2012-07-31 22:48:57 följande:
    allt det där du räknar upp är min sambos räkningar,eftersom det är sambons lägenhet.

och vi skulle ju hjälpas åt precis som nu,det skullealltså inte bli någon skillnad ekonomiskt från hur vi har det nu utan barn.vi skulle fortsätta likadant som nu.
    Ok, då förstår jag bättre.
    Men hur hjälps ni åt nu? Det är ju din sambo som betalar allt gemensamt. Det normala brukar väl vara att man bidrar till hushållet med sin inkomst, även om den är liten?
  • rosentagg

Vi har gjort så här: Vi är sambos, bor i villa (50% var som ägare), har ett barn, samt ett till på g. Från början öppnade vi ett gemensamt matkonto med varsitt kort kopplat till det. Sen har vi ett huskonto, som vi båda har tillgång till och som vi betalar våra räkningar från. Vi satte oss ner och räknade ut procentuellt hur mkt vi ska betala. Han tjänar mer, så vi har fördelat det att han betalar 60% och jag 40% och så har vi Avrundat siffrorna uppåt. Det är det mest rättvisa tycker jag. Jag får dock erkänna att vägen dit var lite bråkig och bråk om ekonomi e aldrig kul. Man vill ju känna sig "på samma nivå"/jämställd och uppskattad, även om man inte tjänar lika mkt... Dock är vi ju samma familj och samma team, så det handlar ju om att ge å ta. Innan, när jag köpte barnkläder, kunde jag be om att få halva summan. Vi har slutat med sånt nu, eftersom det i slutändan ändå jämnar ut sig. Han köper saker till hemmet som kanske kostar mer.... Han kanske hjälper mig ekonomiskt å jag hjälper Honom å stöttar med t ex att tvätta hans tvätt eller nåt annat. Som sagt, ge å ta... Mitt råd är att sätta er ner och prata i lugn och ro, utan några anklagande toner. Har inte läst övriga tråden, bara trådtarten, så jag ber om ursäkt om jag upprepar eller Har missat nåt. Ekonomi är Inge roligt alls att behöva bråka om. Hoppas ni kan lösa det!

• Kattdamen
    Annette 799 skrev 2012-07-31 22:48:57 följande:

Ni kan fixa så barnbidraget går till din sambo.
    Det skulle inte bli någon skillnad alls, om ni hade barn alltså? Det gäller allt alltså?
    En kopp te, tack.
  • Isbit
    Kattdamen skrev 2012-08-01 08:31:13 följande:
    Ni kan fixa så barnbidraget går till din sambo.
    Det skulle inte bli någon skillnad alls, om ni hade barn alltså? Det gäller allt alltså?
    vad löjligt att lägga sig i hur dom eventuellt skulle göra med barnbidrag.
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...