• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • The Doctor
    education skrev 2012-06-29 11:54:03 följande:
    Det låter lika tråkigt och krångligt varje fån jag läser trådar som denna. Hålla på att dividera om vem som ska betala vad och ifrågasätta vem som borde har mer.

Här hår alla pengar in på samma konto och räkningarna betalas ifrån det. Vi har gemensamt sparande och gemensam betalningsbörda eftersom vi har en gemensam familj. Punkt slut.
  • stikkem
    education skrev 2012-06-29 11:54:41 följande:
    Sedan att jag stavar som en kratta är ett annat problem....

For TS: Du far val skaffa dig battre jobb och lon sa ar problemet lost?
  • LaFontaine
    The Doctor skrev 2012-06-28 20:42:31 följande:
    Tja, hade inte jag varit hemma till största del och tagit hand om barnen hade inte sambon haft en löneökning på över 10.000 de sista 8 åren. Han är snarare tacksam över att jag dragit det största lasset och tillåtit honom att jobba så hårt som han gjort. 

Snarare så förstår inte jag denna ego-mentalitet, jag och sambon med barn är en familj - ett team - inte ENBART två individer som har ett förhållande.
    I vårt fall är det jag som i många år "försörjt" min man som studerat och jobbat lite extra. För mig har det alltid varit en självklarhet att göra på det viset. Inte skulle jag sitta och må gott medan maken satt och sög på en barkbit! Nej fy fan för att leva så! Min man och jag har, sen vi träffats och börjat leva tillsamma, varit en enhet, ett team och en familj!
  • LilijaCom

När jag var sambo så hade vi delad ekonomi. Mina pengar var mina & hans pengar var hans. Vi delade på alla gemensamma kostnader - hyra/räkningar & mat. Ville jag shoppa gjorde jag det för mina pengar & han för sina. När vi köpte möbler till lägenheten så delade vi helt på de kostnaderna också. För oss båda kändes det självklart, MEN nu har ni ju visserligen barn ihop & jag vet inte hur andra med barn brukar göra..

Verkar som att ni får försöka finna en lösning som passar er BÅDA. Mötas halvvägs?
    Istället för att plussa ihop lönerna (vilket han inte verkar vilja..) så kanske han kan gå med på att stå för era fasta utgifter istället (eller vad som nu kostar er mest)? Typ att han betalar räkningarna & du maten?

Det är ju lite svårt när den ena tjänar så mycket mer.. Jag hade känt mig skitdum om min sambo inte hade några pengar medan jag tjänade bra. Då hade jag helt klart erbjudit mig att betala mer! Men ja.. Ni får försöka hitta någon lösning som båda är nöjda med. Hoppas ni lyckas till slut!

• Zebrima

Dela alla gemensamma utgifter procentuellt istället beräknat på er inkomst och det som blir över delas också upp procentuellt. Det blir lite krångligt men om ni gör en budget i Excel eller liknande där ni bara knappar in era inkomster och gemensamma utgifter så går det ganska lätt att räkna ut vad var och en har kvar till sig själv.

T.ex.  du tjänar 14 000 efter skatt och din sambo 26 000 efter skatt. Då har ni 40 000 tillsammans, men du ska bara betala 35% av era gemensamma utgifter och din sambo 65%.

Säg att ni den månaden har gemensamma utgifter på totalt 25 000 kronor. Då ska du alltså betala 8750 kr av detta och din sambo 16 250 kr. Sen har han 9750 kr kvar som han kan göra vad han vill med och du 5250 kr.

Mer rättvist än så tycker jag inte att man kan få det.

• M i l l a n
    education skrev 2012-06-29 11:54:03 följande:
    Det låter lika tråkigt och krångligt varje fån jag läser trådar som denna. Hålla på att dividera om vem som ska betala vad och ifrågasätta vem som borde har mer. Här hår alla pengar in på samma konto och räkningarna betalas ifrån det. Vi har gemensamt sparande och gemensam betalningsbörda eftersom vi har en gemensam familj. Punkt slut.

Vi gör likadant i min familj. Vi är ett team där alla är lika viktiga oavsett vilken lön eller utbildning man har.
  • dicny
    Zebrima skrev 2012-07-05 16:10:31 följande:
    Dela alla gemensamma utgifter procentuellt istället beräknat på er inkomst och det som blir över delas också upp procentuellt. Det blir lite krångligt men om ni gör en budget i Excel eller liknande där ni bara knappar in era inkomster och gemensamma utgifter så går det ganska lätt att räkna ut vad var och en har kvar till sig själv.

T.ex.  du tjänar 14 000 efter skatt och din sambo 26 000 efter skatt. Då har ni 40 000 tillsammans, men du ska bara betala 35% av era gemensamma utgifter och din sambo 65%.

Säg att ni den månaden har gemensamma utgifter på totalt 25 000 kronor. Då ska du alltså betala 8750 kr av detta och din sambo 16 250 kr. Sen har han 9750 kr kvar som han kan göra vad han vill med och du 5250 kr.

Mer rättvist än så tycker jag inte att man kan få det.

Precis sådär gör jag och min sambo och vi har aldrig bråkat om pengar. Han är ingenjör och jag jobbar på Ica så jag kan ju bara drömma om att tjäna lika mycket som han gör. Men vi betalar procentuellt på allt utom utgifter till hem (tex vid ombyggnad el liknande). De pengar vi får över efter våra gemensamma utgifter betalats använder vi som vi vill och till våra egna räkningar. Har i stort sett alltid pengar kvar så jag har råd att spara också.
  • morx2

Vi har helt gemensam ekonomi - finns inget alternativ tycker jag när man är gift och har barn! Hade maken velat annat hade han inte varit min make idag Vi jobbar ju lika mycket och lika hårt!
    Maken tjänar netto ca 8000 kr mer än mig, men vi betalar räkningar från gemensamt konto och handlar båda två från det gemensamma kontot. Ungefär lika mycket. Sparar tillsammans gör vi med.

Varför sparar man på varsitt håll är min fråga till alla som gör detta men som är gifta?
    Man lever väl tillsammans?

• Rebby

Här gör vi så att vi betalar alla räkningar tillsammans sedan behåller vi ca 1500:- på våra egna konton som "gör vad du vill" pengar. Resten läggs på ett sparkonto resp, ett gemensamt konto där allt till mat, möbler, ibland kläder (handlar inte det så ofta) och andra prylar ska handlas.

Vi delar alltså allting 50/50 i stort sett.

Jag har tjänat ca 1000:- mer än min sambo oftast, men nu har vi haft föräldraledighet, studier, graviditetspenning och nedsatt arbetstid för mig till 80% de senaste 2 åren så då har inkomsterna blivit väldigt ojämna.
    Nu är jag hemma på graviditetspenning och han studerar (vilket gör att det inte blir mycket pengar över till sparkontot tyvärr!).

Vi har aldrig lagt några värderingar i vem som tjänar mest, vilket jag tycker är skönt.  När han började studera så började jag försöka jobba över mer så vi skulle få ut så mkt pengar som möjligt tex, men hade inte en tanke på att jag skulle få mer i "fickpeng" än honom.

Det enda negativa med gemensam ekonomi är att man måste komma överens om alla lite dyrare inköp. Detta är inget problem för mig, men min sambo tycker det är lite tråkigt när han vill ha diverse onödiga prylar, som vattenskoter, byta till tonade fönster på bilen etc :P

• EmmPe

TS och Zebrima. Ni delar ju procentuellt lika.

A får ut 17000 och B får ut 34000

Om A lägger in 17000 i den gemensamma kassan, B lägger in 34000 och det är 6000 över när allt är betalt,
    ja då ska A ha tillbaka 2000 och B ska ha tillbaka 4000.

A har då lagt 15000 till det gemensamma, och B har lagt 30000, alltså dubbelt så mycket.

Vad är det för "orättvist" med detta? 

Skulle A få tillbaka 3000 och B får tillbaka 3000 så har ju A lagt 14000 och B 31000 och då har A lagt MINDRE än hälften av B. Klart att A tycker detta är bra, det är ju A som utnyttjar situationen.

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...