• EmmPe

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

TS och Zebrima. Ni delar ju procentuellt lika.

A får ut 17000 och B får ut 34000

Om A lägger in 17000 i den gemensamma kassan, B lägger in 34000 och det är 6000 över när allt är betalt,
    ja då ska A ha tillbaka 2000 och B ska ha tillbaka 4000.

A har då lagt 15000 till det gemensamma, och B har lagt 30000, alltså dubbelt så mycket.

Vad är det för "orättvist" med detta? 

Skulle A få tillbaka 3000 och B får tillbaka 3000 så har ju A lagt 14000 och B 31000 och då har A lagt MINDRE än hälften av B. Klart att A tycker detta är bra, det är ju A som utnyttjar situationen.

• EmmPe

Vi har aldrig den diskussionen hemma. Vi har ett gemensamt konto där vi lägger in lönerna, sedan betalar vi räkningarna, och det som blir kvar brukar vi ändå ha till gemensamma aktiviteter och inköp. 
    Jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min sambo efter skatt (just nu i alla fall), men tycker det är lite futtigt att tjafsa om pengar.  

• EmmPe
    PerG skrev 2012-07-21 22:58:58 följande:
    En intressant iakttagelse är att många förhållanden verkar vara starkt "kapitalistiska" när det gäller ekonomin. Undrar om man har samma politiska åsikter när det appliceras i samhället med skatter och fördelningspolitik? Inte ens moderaterna har ju en sån krass ekonomisk syn som en del verkar ha när det kommer till privatekonomin... 

Har man mer solidaritet med andra människor än den man väljer att dela livet med eller är det enbart för att man tvingas betala skatt som man är solidarisk (om man nu kan kalla det så då)? 
    Det beror på att det inte finns någon entydig definition av rättvisa.

Vissa tycker det är rättvist att dela överskottet rakt av, 50% till var och en. Båda har  "rätt" till lika mycket fast man bidrar med olika.

Vissa tycker det är rättvist att man delar överskottet i förhållande till vad man bidrar med.

Vad JAG personligen INTE tycker är rättvist, är att båda parterna betalar samma summa för gemensamma utgifter, trots att man har olika inkomster.  
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...