• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • Irma01

Kan förstå honom på viss sätt. Håller med EmmaPe, dela procentuellt i stället, eller iaf ibland, annars är det ju alltid han som faktiskt betalar mer.

Vi har varsitt konto, vi delar lika på utgifterna, och sedan gör vi vad vi vill med de pengar som är jvar. Vi har också ett gemensamt sparande. Men efter det ligger mina pengar på mitt konto, och jag använder dem som jag vill. Men vi har inga barn, förstår att det är svårare när man har barn ihop.

Men jag tycker inte att din sambo har helt fel.

• EmmPe

Vi har aldrig den diskussionen hemma. Vi har ett gemensamt konto där vi lägger in lönerna, sedan betalar vi räkningarna, och det som blir kvar brukar vi ändå ha till gemensamma aktiviteter och inköp. 
    Jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min sambo efter skatt (just nu i alla fall), men tycker det är lite futtigt att tjafsa om pengar.  

• MissLissy

Jag skulle bli förolämpad om min sambo värderade min tid mindre än hans, det gör han tydligen eftersom han kommenterar en sån sak. Respektlöst.

• Irma01

Tror att det är väldigt beroende av hur man lever: jag har t.e en hobby som kostar en del, och tycker inte att min man ska behöva betala för det. Eftersom vi ändå delar på de gemensamma utgifter är det inget problem. Vi har aldrig diskussion om detta, är båda nöjda med uppläget.

• Mästaren

Oavsett hur man gör så känns det jäkligt ogenomtänkt att skaffa barn utan att diskutera igenom hur situationen kommer att ändras. Även om det skulle vara oplanerat gar man vanligen rätt lång tid på sig att göra det från konstaterad graviditet till födsel ... 

• The Green Witch
    pelargooo skrev 2012-06-27 22:27:57 följande:
    Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 
    Vad omtänksamt och kärleksfullt av honom. Han måste respektera dig mycket och vill att du lever på samma premisser som honom, och att du har det bra i livet.

...

...

...

NOT!
  • PerG

En intressant iakttagelse är att många förhållanden verkar vara starkt "kapitalistiska" när det gäller ekonomin. Undrar om man har samma politiska åsikter när det appliceras i samhället med skatter och fördelningspolitik? Inte ens moderaterna har ju en sån krass ekonomisk syn som en del verkar ha när det kommer till privatekonomin... 

Har man mer solidaritet med andra människor än den man väljer att dela livet med eller är det enbart för att man tvingas betala skatt som man är solidarisk (om man nu kan kalla det så då)? 

• Ted77

Nu tjänar min sambo mer än mig och jag måste ibland bromsa gemensamma kostnader som tex resa, renovering mm för att jag inte vill lägga hela min inkomst på sådant. Visst kan jag tycka att hon skulle kunna lägga lite extra där på saker som nu inte blir av.

Men, jag tänker samtidigt what if; om man "försörjer" den andre i många år för att man är familj och sedan blir dumpad - vad surt det skulle vara. Vet att det är en knäpp tanke, men drt hände några bekanta för länge sedan.

Och vi har inte barn än, så det kanske ändras med tiden.

• EmmPe
    PerG skrev 2012-07-21 22:58:58 följande:
    En intressant iakttagelse är att många förhållanden verkar vara starkt "kapitalistiska" när det gäller ekonomin. Undrar om man har samma politiska åsikter när det appliceras i samhället med skatter och fördelningspolitik? Inte ens moderaterna har ju en sån krass ekonomisk syn som en del verkar ha när det kommer till privatekonomin... 

Har man mer solidaritet med andra människor än den man väljer att dela livet med eller är det enbart för att man tvingas betala skatt som man är solidarisk (om man nu kan kalla det så då)? 
    Det beror på att det inte finns någon entydig definition av rättvisa.

Vissa tycker det är rättvist att dela överskottet rakt av, 50% till var och en. Båda har  "rätt" till lika mycket fast man bidrar med olika.

Vissa tycker det är rättvist att man delar överskottet i förhållande till vad man bidrar med.

Vad JAG personligen INTE tycker är rättvist, är att båda parterna betalar samma summa för gemensamma utgifter, trots att man har olika inkomster.  
  • Skogshuggaren

Jag tycker att det är en konstig attityd mot familjen som din sambo har. Jag och min fru får lika mycket var att röra oss med oavsett vem som tjänar mest.

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...