• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • timoteja00
    Annette 799 skrev 2012-08-01 15:14:45 följande:
    vem har 34.000kr på halvtid???
    Maxtaxan gäller ju båda föräldrarna så i det här fallet kan ju en tjäna 23000 och den andra 11000, ganska normala löner väl?
  • Isbit
    timoteja00 skrev 2012-08-01 15:27:50 följande:
    Maxtaxan gäller ju båda föräldrarna så i det här fallet kan ju en tjäna 23000 och den andra 11000, ganska normala löner väl?
    Kanske inte på halvtid
  • Annette 799

i inlägg 167 står:

För oss kostar barnbidraget 1260 kr/mån, eftersom vi tycker att barnet ska slippa gå 7-17 varje dag jobbar jag halvtid, då förlorar vi ytterligare 12000 kr/mån.)

jag fattar det inte...

• Joual
    Annette 799 skrev 2012-08-01 15:44:01 följande:
    i inlägg 167 står:

För oss kostar barnbidraget 1260 kr/mån, eftersom vi tycker att barnet ska slippa gå 7-17 varje dag jobbar jag halvtid, då förlorar vi ytterligare 12000 kr/mån.)

jag fattar det inte...

Om den som skriver tjänar 24 000 kr så förlorar de 12 000 kr om hen går ner på halvtid.
  • Isbit
    Annette 799 skrev 2012-08-01 15:44:01 följande:
    i inlägg 167 står:

jag fattar det inte...
    "kostar barnbidraget"

Det kostar väl inte? Det får man ju
  • Annette 799
    Joual skrev 2012-08-01 15:46:30 följande:
    Om den som skriver tjänar 24 000 kr så förlorar de 12 000 kr om hen går ner på halvtid.
    men hallå hur läser du?

"barnomsorgen kostar oss 1.260kr,men vi vill inte att barnet ska gå heltid 7-17 ,därför jobbar jag havtid"

då är u frågan varför de betalar 1.260kr för halvtid???
  • Joual
    Annette 799 skrev 2012-08-01 15:56:20 följande:
    men hallå hur läser du?

"barnomsorgen kostar oss 1.260kr,men vi vill inte att barnet ska gå heltid 7-17 ,därför jobbar jag havtid"

Såvitt jag vet (nån kan säkert rätta mig om jag har fel) så beräknas barnomsorgsavgiften på båda föräldrarnas inkomst ihop. Vi vet ju inte hur mycket hans/hennes partner tjänar.
  • Leone i Västerås
    Annette 799 skrev 2012-08-01 15:56:20 följande:
    men hallå hur läser du?

För att de tillsammans tjänar mer än maxtaket, trots att mamman bara arbetar halvtid och barnet inte är på förskolan på heltid.
    Mina två barn är på dagis 30 timmar/vecka och för det betalar vi strax över 2000:-/månad. Det gör vi även nu under sommaren när de är hemma i tio veckor 
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • AnnoNyman

Det skulle vara intressant om alla som har åsikter om detta skrev om de tjänade mer eller mindre än sin sambo/man.

Jag och min exsambo (separerade nu) har haft alla situationer. Han tjänade länge mycket mer än mig och sedan fick jag min tillsvidaretjänst och seglade förbi honom i lön och då betalade jag mer för att jag ville. Jag betalade av våra kreditkort, betalade den dyra TV:n , betalade mer på bensinen och maten osv. Sedan jämnade det ut sig på något sätt och då delade 50/50 på våra gemensamma utgifter och sedan behöll vi resten själva. Han ville faktiskt inte att jag skulle betala mer än honom utan han ville att jag skulle njuta av att tjäna egna pengar.

Jag skulle kunna sträcka mig att betala procentuellt men jag skulle aldrig KRÄVA att jag skulle FÅ pengar av honom bara för att han tjänade mer. Varför ska jag bara FÅ något som HAN har jobbat hårt för?

• Tramsa
    Leone i Västerås skrev 2012-08-01 16:51:01 följande:
    För att de tillsammans tjänar mer än maxtaket, trots att mamman bara arbetar halvtid och barnet inte är på förskolan på heltid.
    Mina två barn är på dagis 30 timmar/vecka och för det betalar vi strax över 2000:-/månad. Det gör vi även nu under sommaren när de är hemma i tio veckor 
    På sommaren får man ju även förmånen att inte ha några rabatter så vi betalar full taxa i tre månader för sammanlagt sex barnomsorgsdagar (tre för vardera barn) under tiden mellan sommarlovets början och slut. Haha, men i praktiken betalar vi väl för en gångs skull vad det egentligen kostar. 
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...