• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • Joual
    Annette 799 skrev 2012-07-31 18:09:34 följande:
    jag kan berätta hur vi gör.

vi köper en bal med 64rullar toapapper varannan till var 3:e månad.
    balen kostar 70kr.
    70kr/64rullar= 1,93kr/rulle.
    balen kostar 70kr och räcker i 3månader= 70kr/90dagar= 77öre per dag.

du pratar om 12st rullar för 60kr (60kr/12= 5kr/rulle)
    dina 12rullar hur länge räcker de? inte 3månader ialfall...

jag VET illfall med stor säkerhet att jag hade 519kr mer de månader jag inte hade tv livcensen att betala.
    Det var ett hypotetiskt exempel. Jag köper också stora balar med toapapper en gång i halvåret. Min poäng är densamma: Det som spelar roll är inte hur många gånger per år man köper toapapper (eller något annat) - det som spelar roll är vad den totala kostnaden blir per år. 

Vad gäller lån: 
    Jag skulle självklart kunna välja att be CSN skicka mig en kvartalsräkning på 5304 kr istället för månadsräkningarna på 1768. Men har jag i praktiken mer pengar de månader jag inte betalar till CSN? Nej. Årsbeloppet är detsamma. Det är väl egentligen inte så konstigt? 
  • Annette 799
    Kattdamen skrev 2012-07-31 18:10:46 följande:
    Själv får vi toapapper och hushållspapper. Varför gör ni inte likadant?
    men grattis,eller vad vill du att jag ska säga?
    att du är duktig eller?
    de allra flesta behöver köpa sitt toapapper.

jag hade gratis strö till mina hästar när vi bodde på gård,för min sambo(dåvarande) va truckförare där på sågverket.........
    inte för att strö är dyrt (inte ens stabens strö,www.staben.nu )
  • Kattdamen
    Annette 799 skrev 2012-07-31 18:17:10 följande:
    men grattis,eller vad vill du att jag ska säga?
    att du är duktig eller?
    de allra flesta behöver köpa sitt toapapper.

jag hade gratis strö till mina hästar när vi bodde på gård,för min sambo(dåvarande) va truckförare där på sågverket.........
    inte för att strö är dyrt (inte ens stabens strö,www.staben.nu )
    Precis som de allra flesta behöver betala sin egen bostad.
    En kopp te, tack.
  • Uppsalapojkarna

Jag hade aldrig någonsin gift mig med en sån person. Vi kvinnor ska då banne mig inte bara få lida ekonomisk bara för att männen inte kan skaffa barn själva. Bara det faktum att vi knappt får nån ersättning under föräldraledighet och då även minskad pension.

Min man och jag delade ekonomi redan direkt när vi flyttade ihop och då var vi 19år gamla. Han var uppväxt så och jag lika så. Det är väl det mest naturliga om man nu ska räkna sig som en FAMILJ och inte bara partners.

Här är alla pengar VÅRA pengar. och SKULDERNA är BÅDAS. Min man la då sin lön till att betala av mitt studielån mm. Han tog knappt nått studielån, men bodde hemma när han pluggade och jag som jobbade betalade väldigt ofta när vi köpte nått gott till kvällen.

• Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 17:49:08 följande:
    va? nu är du ute och seglar nånstans...hur mycketvar och en har lstatt spara +bidra med i övrigt är upp till var och en(vi har separat ekonomi)

såhär gör vi:

Han får in sin inkomst
    han betalar sina räkningar
    han sparar så mycket som han vill spara
    använder det som blir kvar till "övrigtpeng"

jag får in mina pengar
    jag betalar mina räkningar
    ja säter undan så mycket som jag vil spara
    använder det som blir kvar till "övrigtpeng"

det som styr hur stor "övrigtpengen" blir är ju hur mycket man VÄLJER att spara från månad till månad!
    ena månaden kanske man väljer att spara mer,då blir ju övrigtpengen mindre såklart
    andra månade kanske man sparar mindre och då blir övrigtpengen större

sådeles har våra fasta kostnader inte med att göra varken sparandets eller övrigtpengens storlek.
    Aha. Ni har alltså inga gemensamma utgifter?

• Annette 799
    Donum skrev 2012-07-31 18:46:07 följande:
    Aha. Ni har alltså inga gemensamma utgifter?

nej det har vi inte.Solig
  • Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 18:51:47 följande:
    nej det har vi inte.Solig
    Ok. Jag räknar inte med att man har gemensamma utgifter som särbos om man inte har barn ihop.  
  • tildabelle

Har inte läst så många inlägg i tråden men tänkte bara berätta hur vi gör.

Vi betalar båda 50% var av hyra/el/bredband/hemtelefon osv.
    Sen lägger vi 2000:- var i matkassa.

Allt utöver det har man kvar själv och man väljer själv hur man spenderar pengarna.

Jag anser inte att man har rätt till sin partners pengar för att man bor ihop. Det kan kännas orättvist att man tjänar olika men det är bara så det är. Självklart ska man hjälpa varann ekonomiskt om den ena har överskott och andra inte ens har råd med sina räkningar. Men förutsatt att båda tjänar tillräckligt för att betala sitt och ha nån krona över så tycker inte jag att löner mm ska läggas i en o samma skål och därefter delas lika på. 

• Min underbara hjärtan

Jag då som är hemma med barnen han har endast tagit ut några få dagar hur tänker ni där? Skulle man inte dela? Menar jag styr upp hemmet tar hand om barnen osv

• Annette 799
    Donum skrev 2012-07-31 19:09:56 följande:
    Ok. Jag räknar inte med att man har gemensamma utgifter som särbos om man inte har barn ihop.  
    fast vi är sambos och vi skulle ha det likadant även om vi skulle skaffa barn.  Cool
    funkar kanonbra och har gjort i sju år.
    (varför sluta med nåt som fungerar?)
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...