• Anonym (Elin)

Ska du dricka alkohol på Midsommar?

Ska du dricka alkohol på Midsommar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska du dricka alkohol på Midsommar?
  • Jennie med ie
    Anonym (Td) skrev 2012-06-22 13:34:42 följande:
    Ska man dricka mer än till maten anser jag dock att man kan vänta till barnen sover.
    Kan du vidareutveckla det där tror du? Jag är nämligen inte förmögen att riktigt ta till mig att alkohohaltig dryck när man äter samtidigt = helt okej medans alkoholhaltig dryck när man inte äter samtidigt = inte så okej.
  • Loriyana

Jag kanske är konstig eller fullständigt naiv eller nått...men jag har aldrig märkt av att folk blivit stupfulla vid midsomma. Min familj gillar alkohol, men aldrig så att vi dricker oss fulla! Samma sak med mina vänner. Förstår inte det roliga med att kräkas bakom buskarna och få minnesluckor dagen efter.

Ja tack till alkohol, men nej tack till stupfylla. Jag vill gärna tro att de flesta av oss faktiskt kan kontrollera vårt alkoholintag. Jag har själv aldrig sett mina föräldrar fulla, däremot har jag sett dem njuta av ett glas vin eller dricka en snaps.

• annca
    Loriyana skrev 2012-06-23 19:47:23 följande:
    Jag kanske är konstig eller fullständigt naiv eller nått...men jag har aldrig märkt av att folk blivit stupfulla vid midsomma. Min familj gillar alkohol, men aldrig så att vi dricker oss fulla! Samma sak med mina vänner. Förstår inte det roliga med att kräkas bakom buskarna och få minnesluckor dagen efter.

Ja tack till alkohol, men nej tack till stupfylla. Jag vill gärna tro att de flesta av oss faktiskt kan kontrollera vårt alkoholintag. Jag har själv aldrig sett mina föräldrar fulla, däremot har jag sett dem njuta av ett glas vin eller dricka en snaps.
    Instämmer, eller vad man nu kan säga. Samma upplevelse här.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anonym (....)

Känner sån ångest inför midsommar. Vill inte trilla tillbaka till mitt alkoholberoende men vet att jag kommer att bli bjuden och vill inte avslöja att jag är alkis och inte ska ta en droppe. 

• Anonym (Falabella)
    Anonym (....) skrev 2021-06-23 09:12:11 följande:

Känner sån ångest inför midsommar. Vill inte trilla tillbaka till mitt alkoholberoende men vet att jag kommer att bli bjuden och vill inte avslöja att jag är alkis och inte ska ta en droppe. 

Men säg att du tar antibiotika då och inte får dricka för doktorn.
  • Anonym (LSD)

Nope, jag ska ta lite LSD däremot. Det har blivit något av en tradition.

• Anonym (Ektor)
    solis ortus skrev 2012-06-21 19:32:42 följande:

Nej varför skall jag det.Konstlad glädje är ingen glädje

Håller med. Vill inte heller vara lullig, seg, konstlad glädje.

Skippar det i år

F
  • Anonym (Ektor)
    Snöviolen skrev 2012-06-21 21:34:05 följande:

Undrar vad allt folk är som dricker eftersom midsommarhelgen är den helgen det säljs mest alkohol?

Förmodligen drar många ner på drickandet när de är (småbarns-) föräldrar, vilket är trevligt att se.
  • Anonym (Ektor)
    Anonym skrev 2012-06-21 21:41:47 följande:

De är på FL, de törs bara inte säga det för då kan fasaden rämna

Larvigt. Sluta med dina oåhopp. Det är ok att inte dricka alkohol också.
  • Anonym (Ektor)

Du behöver inte avslöja nåt. Du bestämmer.

Men vill bara säga det att jag känner flera som kallar sig alkoholister, trots att de varit nyktra i många år.

Jag har också nära anhöriga som lever och kämpar med ett alkoholberoende, och vi pratar öppet om det, oss emellan.

Det är lite skönt att slippa bära en hemlighet.

Fast all respekt för att man bestämmer själv när eller om eet är dags att var aöppen med det. Ville bara dela
  • Anonym (....)
    Anonym (Ektor) skrev 2021-06-23 23:03:20 följande:
    Du behöver inte avslöja nåt. Du bestämmer.

Men vill bara säga det att jag känner flera som kallar sig alkoholister, trots att de varit nyktra i många år.

Jag har också nära anhöriga som lever och kämpar med ett alkoholberoende, och vi pratar öppet om det, oss emellan.

Det är lite skönt att slippa bära en hemlighet.

Fast all respekt för att man bestämmer själv när eller om eet är dags att var aöppen med det. Ville bara dela
    Ja jag är lite feg som inte berättar hur det ligger till men det skulle även förstöra stämningen på festen. Vill inte få en massa prat om mitt beroende och att de skulle tycka synd om mig.

Det här blir första midsommar sedan jag började hålla mig nykter.  
  • Anonym (Ektor)
    Anonym (....) skrev 2021-06-24 08:04:03 följande:

Ja jag är lite feg som inte berättar hur det ligger till men det skulle även förstöra stämningen på festen. Vill inte få en massa prat om mitt beroende och att de skulle tycka synd om mig.

Något som jag tänker är att livet blir inte detsamma när man är nykter. Man måste göra nåt. Sitt liv kanske man måste fylla med altiviteter som idrott, eller annat meningsfullt. På en fest kanske man måste organisera lite lekar eller att något händer. Eller så kanske man inte kan gå på fest för det är för tråkigt.

Så tänker jag.

Jag tycker att de som dricker är tråkiga.
  • Räkan77
    Anonym (....) skrev 2021-06-24 08:04:03 följande:

Kan du se till att vara chaufför av en eller annan anledning? Om du är rädd för att du kommer att dricka även om du egentligen inte vill tycker jag du ska överväga om du öht ska vara kvar under kvällen.
  • Anonym (Jenny)

Usch, vad jobbigt! Har du någon med dig som vet om ditt beroende? Så att hen kan hjälpa dig att mörka lite, och så att det blir lättare för dig att avstå?

Annars kanske vara chaufför, äta någon medicin?

Eller så säger du helt enkelt som det är! Förra midsommar firade jag med diverse singlar, där ingen kände alla i förväg. En av killarna var nykter alkoholist, och berättade det. Visst blev det en del prat om det (med honom, inte om honom) men det var bara positiva, beundrande och nyfikna kommentarer - inget negativt.
  • MallaL

Ja, vi kommer att dricka öl och vin för att det är gott och gör måltiden festligare. Ingen jag känner brukar bli full, lite glad kanske

Det ställs fram dricka av alla sorter, man tar det man vill, vissa väljer alkoholfritt, ingen bryr sig.

Svar på tråden Ska du dricka alkohol på Midsommar?