• Nulli Secundus

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Är det någon som har erfarenhet av hur skolan/rektor eller högre instans ställer sig till detta??

Vi har börjat planera redan nu för att om ett par år åka på en väldigt lång resa och då behöver vi vara borta
    3-4 veckor.

Jag och min sambo anser att det finns synnerliga skäl eftersom landet vi ska åka till är det land varifrån jag (pappa) adopterades som spädbarn.

Dottern kommer att gå i åk 2 när detta blir aktuellt. Vi kommer att åka under vårat vinterhalvår, alltså när det är sommar på resmålet.

Är det någon som har erfarenhet av hur ledighet av det här slaget brukar beviljas??
    Nyfiken på svar!    

Obs: Jag känner till de vanliga villkoren för ledigheter.          

• Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
  • Dr Mupp

I vår kommun skulle det aldrig godkännas, här godkänns 10 dagar och då inte för att man ska resa. Utan det gäller tex begravning eller liknande.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jessin

Alla barn har rätt till att ta ut 10dagar ledighet under ett skolår. Om ett barn har stora svårigheter eller varit sjuk mycket så kan rektorn neka till dessa dagar. Vissa kommuner i Sverige har skärpt till reglerna om ledighet och rekommenderar föräldrar att inte ta ut mer ledighet än enstaka dagar då barnen inte ska missa viktig undervisning. Skolarbetet går inte bara ut på att arbeta i böcker utan genomgångar och praktiskt arbete som ofta är ännu viktigare och svårt att ta igen.

Har ni inte möjlighet att ta en av veckorna på sportlovet så blir det något kortare ledighet? Om en elev har för hög frånvaro kan det bli aktuellt med ett extra år och det kan ju vara synd. Man vet ju aldrig hur mycket ett barn är sjuk under skolåret heller....

Bor du på rätt ställe i Sverige, har en generös rektor samt ett barn som presterar bra i skolan och aldrig är sjuk så kanske du får igenom din ledighet. Tyvärr är det inget som du kan räkna med. Vet också att skolverket pratar om att skärpa reglerna kring ledighet i hela Sverige och inte låta varje kommun göra som de vill.  

Kan tyvärr säga att skolan jag arbetar på skulle aldrig på med på en så lång ledighet.      

• Gladskit
    Dr Mupp skrev 2012-06-15 22:19:52 följande:
    I vår kommun skulle det aldrig godkännas, här godkänns 10 dagar och då inte för att man ska resa. Utan det gäller tex begravning eller liknande.

Jag säger som dig, vår sons skola skulle inte heller godkänna.
    Nu har han inte ens börjat där, han börjar förskoleklass till hösten. Men frågan kom upp på ett föräldramöte nu i våras och det var blankt nej till längre frånvaro än en vecka om man inte hade synnerliga skäl. Exakt vad det var kunde inte specificeras men möjligen att den typen av resa som ni ska göra kunde godkännas.

Annars var de väldigt tydliga med att resor visst ger barn andra erfarenheter än att gå i skolan. Att barn lär sig massor på att följa med sina föräldrar ut i världen. Men vi har skolplikt och det är skolans ansvar att se till att alla barn ges möjlighet att lära sig det som läroplanen kräver.

Jag har en känsla av att min son kommer att hänga med bra längre fram och då kan ju jag som förälder känna att vad sjutton spelar det för roll om vi är lediga två veckor i februari. Jag kan ta fullt ansvar för att han gör det han ska innan vi åker, att vi ber om uppgifter/läxor etc. att jobba med när vi är borta och att han kommer ikapp det han eventuellt ändå missat när vi kommer hem igen. Men jag är knappast ensam om att resonera så. Och stackars den lärare som ska förbereda terminens lektioner när det är ungar borta var och varannan vecka. Jag förstår att det inte är så jättekul så jag tror tyvärr vi får planera om våra vintersemestrar i bra många år framöver..

• Strumpans

Kan studiearbete planeras och tas med så har jag svårt att se att de skulle neka.
    Ytterst så är det ändå ni som ska se till att skolplikt följs :) och även får stå för besluten.

• Nulli Secundus

Ja! Igen och igen!
    Jag känner till skolplikten, vad den innebär både för mig som förälder och för myndigheterna. 
    Min avsikt är inte att sätta i system att undanta mina barn skolplikten.
    Frågan gällde vad ni andra föräldrar har för erfarenheter av sådana här saker. Om ni beviljats längre ledighet, fått avslag och vad dessa "synnerliga skäl" avser. Kanske är det så att dessa synnerliga skäl skiljer sig från olika skolor och kommuner?

Jag förstår mycket väl att det måste finnas regler som styr huruvida man kan få ledigt från skolundervisningen under längre perioder. Existerade inte sådana regler så skulle planering och undervisning omöjliggöras pga familjers resande kors och tvärs under läsåren.

Våran resa är dock av ett annat slag än en charterresa med bad och nöjestema. Och självklart är min ambition att kunna lägga resan i samband med jullov så vi inte behöver äska ledighet från skolan, men jag måste ändå utgå från att det kanske inte kan bli så. Och då är jag intresserad av hur skolan ställer sig till detta, då vi anser att det finns sk synnerliga skäl.

Även om jag förstår reglerna så måste jag ifrågasätta att staten ska ha sådan järnkontroll att de har totalmakt över när man ska få resa när man är en familj. Är sommaren den enda tiden på året som anses vara legal att disponera som reseperiod för längre resor? Som sagt så handlar det ju inte om för oss att sätta i system att genomföra sådana här resor och undanta våra barn skolplikt. Som sagt så är det inte en resa som vi genomför för att vi ska åka och lata oss på en medelhavsö. 

Om vi kan lägga resan över jullovet och utöver det lägga någon vecka och om vi skulle bli nekade det av skolan, då tycker jag att det är skandal. Att för en sådan här slags resa bli nekad ledighet. Sjukt anser jag!  

Till Anne69, som påpekade mina skyldigheter som förälder att följa skolplikten säger jag såhär:
    Gäller det bara några dagar, en vecka, som skolan inte beviljar ledighet för oss för att kunna genomföra en resa av detta slag, då tycker jag att det är löjligt. Jag kommer naturligtvis att göra allt jag kan för att överklaga sådant men om det inte lyckas så kommer jag väl i slutändan att betraktas som kriminell då..             

• Paincake

Mitt tips är att prata redan nu med lärare och/eller rektor på skolan. Belys att resan blir ff a ett lärtillfälle då ny kultur presenteras. Kanske kan skolan skicka med någon uppgift, t ex skriva eller göra videodagbok under resans gång, utöver matte- och svenskarbeten.

• Pudel

Nu kommer den bristra sanningen fram här, det här är vad som händer på min kommunala skola. Gissar att alla skolor har samma regler men alla skolor kanske inte följer lagen lika väl som vi gör.

Det skulle inte godkännas av min skola eller av mig som lärare. Skolplikten gäller.

Det som händer är att föräldrarna tar med sig sina barn i alla fall, då är det fritt fram att soc-anmäla i praktiken då förälrarna bryter mot skolplikten. Dessutom kan det bli en soc-anmälan på grund av att elevens frånvaro blir för hög under terminen (all ogiltig frånvaro över 25 % soc-anmäls)

Skolan tar inte ansvar för det skolarbete som barnet skulle ha gjort under tiden då föräldrarna bryter mot lagen. Skolans försäkring gäller inte heller.

Barnet missar 1 månad av skolans arbete, det är ca 20-25 % av terminen. Bokuppgifter kan aldrig ersätta en lärares kompetens.

Ett alternativ som används när föräldrar få utlandsjobb är att barnet skrivs in på den lokala svenska skolan. Då socanmäls inte föräldrarna. Dock ska barnet skrivas ut från sin skola i Sverige, annars får den lokala skolan inte skolpengen.

• Pudel
    Juppepuppe skrev 2012-06-12 12:45:08 följande:
    Överlag brukar sådana här resor godkännas. Vad man måste ta hänsyn till är hur det går för ert barn i skolan. Ligger hen före när det gäller läsning, räkning etc brukar det inte vara ngt problem, men om man har svårigheter i skolan kan 3 veckor göra att man hamnar långt bak. Min rekommendation är att ni lämnar in ansökan i god tid, samt skriver en bilaga där ni poängterar att ni kommer att ta med böcker och jobba med ert barn under resan. Ge lärarna gott om tid till att planera vad ert barn behöver ha med sig att jobba med så att hen inte missar för mycket. En del går inte att ta igen utan att var närvarande, men förhoppningsvis kan ni jobba ifatt med det mesta på egen hand med instruktioner. 
    Kan bara säga att på min skola har vi inga skyldigheter att ge eleverna uppgifter inför ogiltig ledighet. Det är föräldrarna som är ansvariga. Sedan om eleven kommer tillbaka är vi ansvariga för att eleven når målen i år 3, 6 och 9.
  • Nulli Secundus

Åter igen är inte min ambition att kräva en månads ledighet från barnens skola. Självklart siktar jag på jullovets 2 veckor och någon vecka utöver det.

Men! Skulle skolan sätta sig på tvären för att vi vill överskrida dessa tillåtna dagar med ett par-3 dagar då tycker jag det är för jävligt! Att för en sådan här typ av resa jävlas på det sättet! Sjukt isåfall!

Att barnen skulle få ledigt 4 veckor på raken mitt i ett läsår har jag nu förstått är ganska omöjligt.

Men att hota med soc för att man överskrider ledighetstiden med några dagar när detta inte är vilken resa som helst, det tar jag inte på så stort allvar.
    Tjenare soc säger jag bara isåfall.

Tilläggas bör kanske att när denna planeras gå av stapeln, går dottern i åk2      

Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa