Ja! Igen och igen!
Jag känner till skolplikten, vad den innebär både för mig som förälder och för myndigheterna.
Min avsikt är inte att sätta i system att undanta mina barn skolplikten.
Frågan gällde vad ni andra föräldrar har för erfarenheter av sådana här saker. Om ni beviljats längre ledighet, fått avslag och vad dessa "synnerliga skäl" avser. Kanske är det så att dessa synnerliga skäl skiljer sig från olika skolor och kommuner?
Jag förstår mycket väl att det måste finnas regler som styr huruvida man kan få ledigt från skolundervisningen under längre perioder. Existerade inte sådana regler så skulle planering och undervisning omöjliggöras pga familjers resande kors och tvärs under läsåren.
Våran resa är dock av ett annat slag än en charterresa med bad och nöjestema. Och självklart är min ambition att kunna lägga resan i samband med jullov så vi inte behöver äska ledighet från skolan, men jag måste ändå utgå från att det kanske inte kan bli så. Och då är jag intresserad av hur skolan ställer sig till detta, då vi anser att det finns sk synnerliga skäl.
Även om jag förstår reglerna så måste jag ifrågasätta att staten ska ha sådan järnkontroll att de har totalmakt över när man ska få resa när man är en familj. Är sommaren den enda tiden på året som anses vara legal att disponera som reseperiod för längre resor? Som sagt så handlar det ju inte om för oss att sätta i system att genomföra sådana här resor och undanta våra barn skolplikt. Som sagt så är det inte en resa som vi genomför för att vi ska åka och lata oss på en medelhavsö.
Om vi kan lägga resan över jullovet och utöver det lägga någon vecka och om vi skulle bli nekade det av skolan, då tycker jag att det är skandal. Att för en sådan här slags resa bli nekad ledighet. Sjukt anser jag!
Till Anne69, som påpekade mina skyldigheter som förälder att följa skolplikten säger jag såhär:
Gäller det bara några dagar, en vecka, som skolan inte beviljar ledighet för oss för att kunna genomföra en resa av detta slag, då tycker jag att det är löjligt. Jag kommer naturligtvis att göra allt jag kan för att överklaga sådant men om det inte lyckas så kommer jag väl i slutändan att betraktas som kriminell då..